Ja hur gör en elektriker? Alternativ 2 spar en meter av den svarta FK:n och ger en ledare mindre i röret men ger en skruvkopplingsanslutning i strömställaren...
 
  • el_vidare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De som jag (ä ej behörig) sett har varit gjorda enl. alternativ 2. Nu förutsätter jag att du menar att allt går i samma rör från kopplingsdosan ner till brytaren?
 
I de flesta fall alt 2.
 
hempularen skrev:
Nu förutsätter jag att du menar att allt går i samma rör från kopplingsdosan ner till brytaren?
Givetvis är det samma rör.
 
Mikael_L
Jag skulle gått på alt 2.

Men en sidofråga dyker upp. De flesta strömbrytare har genomgångsplint (eller vad det nu heter) alt är fasplinten i ett utförande lämpligt för två kablar.
Men finns det strömbrytare som inte är lämpliga att skarva fasen vidare på? Jag kan tänka mig att det existerar.
Följdfråga, är det OK i så fall att skarva vidare med en torix, wago eller ubåt + en liten stump till strömbrytaren?
 
En annan aspekt är att eftersom det är tillåtet att med 'erfoderlig kännedom' byta strömbrytare så bör installationen göras enkel och lättförstålig = så litet tåtar som möjligt.
 
Gammal tråd men.. kopplas aldrig jorden i brytaren ?
 
hackatall skrev:
Gammal tråd men.. kopplas aldrig jorden i brytaren ?
Nix.

Åtminstone inte i en vanlig strömbrytare. I en allpolig brytare (som används för fast installation av maskiner osv) vet jag dock inte.
 
Nej, Jorden får under inga omständigheter någonsin brytas. Dvs. den får alltså inte gå till en brytfunktion i brytaren. Men det förekommer ju att den skarvas i dosan, antingen med en Wago eller liknande, eller på en blind kopplingsplint som finns på många brytare.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
osiris skrev:
Nix.

Åtminstone inte i en vanlig strömbrytare. I en allpolig brytare (som används för fast installation av maskiner osv) vet jag dock inte.
Jorden får inte brytas av strömställare. Är det en metallkapslad motorskyddsbrytare eller liknande ansluts jorden till en särskild skravplint i kapslingen som även skyddsjordas kapslingen.

Nollan får däremot brytas, men brytaren bör / skall vara specialutformad så att den bryter nollan strax efter faserna. Det gäller i flerfasiga installationer. Vid enfas är det inte inget problem.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.