1 025 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Vidarekoppling från nätverksuttag
Jag tänkte dra nätverkskabel från router till ett sånt här uttag men kan man gå vidare från ett sånt här uttag till ett till på andra väggen i rummet eller måste man dra 2 kablar från routern dvs en till varje uttag?
https://www.elbutik.se/product.html/mod-ut-exxact-2xk6utp-pl-vit
https://www.elbutik.se/product.html/mod-ut-exxact-2xk6utp-pl-vit
Till ett dubbeluttag ska du dra två kablar. Ska du ha ett dubbelt uttag till i det andra rummet får du dra två kablar till.
Vill du inte ha dubbla uttag i varje rum så räcker det med att du drar fram två kablar och terminerar en kabel i varje rum.
Vill du inte ha dubbla uttag i varje rum så räcker det med att du drar fram två kablar och terminerar en kabel i varje rum.
Tack! Jag vill egentligen göra enklast möjliga, det är bara i ett rum men jag vill ha uttag på två olika väggar så blir ommöblering enklare....och det räcker med enkel uttag så kan jag dra bara en kabel till 1a o sen vidare från det till 2a?D densomkanvet skrev:
Nej. Du drar två datakablar hela vägen från din router till respektive rum.P ptlf skrev:
Alternativt, om det är väldigt lång kabeldragning, så drar du en (1) kabel och skaffar en switch som du kan koppla vidare till andra uttaget. Beror på om du vill/kan ha en switch. Den kräver dock ström och lite plats så kan du dra 2 kablar hela vägen så är det att föredra.
Om du bara vill kunna välja vilket rum du skall ansluta EN grej i , så kan du dra en kabel, och ansluta den till vänster port i ett dubbeluttag. Sen kopplar du en kort kabel från höger port, genom väggen, till ett enkeluttag på andra sidan. Om du vill använda uttaget i rum 2 ISTÄLLET för i rum 1 så sätter du en kort patchkabel i dubbeluttaget, så att anslutningen patchas vidare till det andra rummet. Den dag du behöver fler uttag kan du sätta en switch i rum 1 som både ger fler portar och matar vidare till rum 2.P ptlf skrev:
Så här gör man ibland när man efterdrar i telerör, man får trixa lite och köra vidarekopplingar när det bara får plats en eller möjligen 2 kablar. Mycket bättre än inget.
/M
Går ju fint att POE-mata, då får man möjlighet till central UPS och central hårdreboot också...optimizer skrev:
/M