Vi ska ha ström ut till ett nytt uthus. Det ska dras 5G2,5 från en redan existerande fullproppad diazed central. Från denna central går redan en kabel till ett garage avsäkrat med 16 A, är det då ok att koppla in kabeln till det nya uthuset på samma säkringar som garaget ( 2 ledare på en skruv ) eller måste jag dra från fasskenorna
 
Om skruvarna är gjorda för att ta två kablar så får det vara två kablar. Om du kopplar direkt på fasskenan så måste kabeln vara dimensionerad för dina huvudsäkringar.
 
Man bör inte dubbellägga på säkringarna i en diazed. Och att sätta en 2.5 på skenorna skulle jag inte heller göra, även om huvudsäkringarna idag är på 16A. Vad gör du den dagen det ska säkras upp?

Bygg ut centralen istället.
 
Eller ännu bättre. Dra en 5G6 till uthuset.
 
Rikard Ågren skrev:
Eller ännu bättre. Dra en 5G6 till uthuset.
Från huvudsäkringen och parallellkoppla centralerna? Är det en standardlösning?
 
Mycket vanlig.
 
Grejjen är så här att från huvudsäkringarna (16 A) går det till husets central och där är det 3 st 16 A säkringar som matar Diazedcentralen i uthus 1 (den jag nämde tidigare) därifrån går ledningen till garaget (avsäkrat med 16 A ). om jag drar kabeln från fasskenorna så är den avsäkrad 2 gånger med 16 A drar jag den från matningen till garaget är den avsäkrad 3 gånger med 16 A. Borde inte det räcka?
 
Hur grov är kabeln mellan huset och uthus 1? Om den är grövre än 2.5mm2 så kan någon i framtiden säkra upp den huvudledningen. Därför bör du avsäkra huvudledningen till uthus 2 om du väljer en klenare area än 6mm2 (som är brukligt som minsta area för huvudledningar), även om det just nu blir 3st 16A i alla centraler.

Men sätta två huvudledningar under samma skruv i centralen i uthus 1 bör du undvika. Jag skulle köpa en liten normkapsling och en trepolig dvärg och dra RK 6mm2 mellan skenorna i centralen och dvärgarna. Var mycket noga med anslutningarna i gamla centralen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.