Hej!

Vi flyttade in i ett gammalt stenhus hösten 2022, och i mars i år började vi märka vibrationer på övervåningen när bussar och lastbilar kör förbi på gatan utanför. Det märktes ingenting tidigare. I gatan precis utanför är det ett tidigare hål som har asfalterats över, och när jag hörde av mig om problemet till kommunen sa de att de kunde fixa asfalten igen över hålet, men inte kunde lova att vibrationerna försvann. I somras fixade de asfalten, men det blev ingen skillnad. Nu har vi fått en tunn men lång spricka på väggen i vardagsrummet, plus en spricka i en kakelplatta på badrumsgolvet.

På en väg i närheten bildades nyligen någon form av slukhål, och folk från vattenverket var där och lagade det. Jag hörde då av mig till dem och berättade om mitt problem, och att jag är rädd för att det kan vara ett slukhål under vägen utanför vårt hus. De kunde dock se att det var de som har hand om värme och kloaksystemet som varit och fixat ett fel på avloppet utanför huset 2021, och därmed kontaktade jag dem i stället. De sa att de skulle ha märkt om det är något fel på avloppsrören, och skickade ärendet vidare till kommunen igen...Jag väntar nu på svar från dem, men har inga större förhoppningar då de inte längre svarar på mina mail.

Har någon en idé om vad detta kan vara och bero på? Jag blir allt mer rädd för varje dag som går att det är ett slukhål och att det ska påverka vårt hus. Det kör dessutom bussar och lastbilar här utanför ofta, och det kan ju i värsta fall ske en olycka om det dyker upp ett hål i marken plötsligt. Eller så kanske det är ett slukhål under vårt hus?? Jag har ännu inte pratat med några grannar eftersom det är en relativt liten ort och jag inte vill att folk ska veta att vårt hus skakar...Men snart får jag nog fråga grannarna ändå.

Men vad kan jag själv göra? Finns det någon man kan höra av sig till som kan undersöka detta? Jag såg något om att de som arbetar med avloppservice kan sätta upp någon råttspärr som förhindrar att råttor orsakar slukhål vid avloppsrör. Kan det vara något sådant som har skett men på vår tomt så att de som har hand om det kommunala avloppsystemet inte ser det? Jag vet inte alls vart jag ska vända mig och är mycket tacksam för tips.

Har du kollat med försäkringsbolaget om de kan skicka ut någon lämplig som kommer och tittar på läget? Det ligger ju eventuellt i deras intresse att det inte uppstår skador på huset som kostar mycket att åtgärda.

Börjar ni få så stora sättningar att det blir sprickor i väggar samt att klinkers på golvet spricker lär det vara under ert hus och inte vid vägen. Behöver ju inte vara ett slukhål men något händer ju uppenbarligen om grunden på huset flyttar sig.

P placerej skrev:
Har du kollat med försäkringsbolaget om de kan skicka ut någon lämplig som kommer och tittar på läget? Det ligger ju eventuellt i deras intresse att det inte uppstår skador på huset som kostar mycket att åtgärda.
Nej, det borde jag kanske göra. Men beroende på vad de hittar kanske det blir problem med försäkringen framöver...? Ska kolla upp det ändå

T TypRätt skrev:
Börjar ni få så stora sättningar att det blir sprickor i väggar samt att klinkers på golvet spricker lär det vara under ert hus och inte vid vägen. Behöver ju inte vara ett slukhål men något händer ju uppenbarligen om grunden på huset flyttar sig.
Ja, så är det kanske. Men tänker att det känns som ett för stort sammanträffande att det varit ett stort hål i vägen precis utanför, och att skakningarna uppstod precis i mars när jorden börjar tina efter vintern. Glömde också nämna att byggnadsarkitekten vi var i kontakt med sa att de hittat råttor nere i hålet i vägen, och det verkar som att de kan undermindera mark och gnaga på vattenledningar. Vi kanske borde kontrollera våra avloppsrör på tomten med kamera, har sett att man kan göra sådana undersökningar. Men å andra sidan har vi inte haft något problem med varken vatten eller avlopp i huset. Har också kollat på georadar och liknande, men verkar inte finnas i området där vi bor. Finns det någon annan typ av undersökning för att se hur marken ser ut under huset, på trottoaren utanför och under vägen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.