D
J JockeHX skrev:
Det enda sättet att få bort fossil energi i utvecklande länder där det inte går att bygga ut vattenkraften på stor skala är att stödja dessa länder ekonomiskt med att bygga ut kärnkraft. Det finns inget annat realistiskt alternativ, och det är bara att titta på vilka planerade kolkraftverk som antingen planeras att byggas eller som redan byggs ut för att förstå att det är noll sannolikhet för utopin att de skulle straffbeskatta detta.

Jag har inte ifrågasatt IMF:s underliggande data…
Vi får nog i första hand ta ansvar för vårt eget handlande och i andra hand EUs, där vi är med och bestämmer, utvecklingsländerna ligger rätt lågt jämfört med oss i väst men visst, på sikt så blir det problem med deras höjning av levnadsstandarden.
 
D djac skrev:
Vi får nog i första hand ta ansvar för vårt eget handlande och i andra hand EUs, där vi är med och bestämmer, utvecklingsländerna ligger rätt lågt jämfört med oss i väst men visst, på sikt så blir det problem med deras höjning av levnadsstandarden.
För lite sammanhang, vi har bland det lägsta koldioxutsläppet av ngt land i Europa, och Kina har gått om alla länder i Europa vad gäller koldioxidutsläpp _per invånare_.

Samtidigt byggde Kina två kolkraftverk _i veckan_ under 2022 och har inga planer på att sluta. Vi är så dwarfade så det finns inte.

Enda sättet vi faktiskt kan göra något är med teknisk innovation, såsom kolfritt stål som gör faktisk skillnad på riktigt.

Och vi kan koncentrera oss på att bygga ut fossilfri kraft.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Från sammanfattningen på första sidan.
"If governments removed explicit subsidies and imposed corrective taxes, fuel prices would increase." [min fetning]

Det var det där med helheter…

Vem som har råd att subventionera fossilförbrukning i fattiga länder har du ännu inte lyckats förklara. Eller vem som gör det hos oss i någon omfattning.

I fattiga länder har de förstås inte så mycket kompenserande skatter, så är det. Men i Sverige beskattar vi koldioxid med 1.200 kr/ton. Plus typ en tusenlapp till om man måste köpa utsläppsrätter.

Fossila bränslen används inte för att de är subventionerade, utan för att de är billiga.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vi skulle ju kunna öronmärka Sveriges bistånd för att bygga fossilfrikraft
 
  • Gilla
Nidhogg
  • Laddar…
Tänkvärt i kråksången är nog också vad biobränslekraftverk etc släpper ut i form av partiklar mm. Förvisso är anläggningar av denna typ väldigt ofta försedda med elektrofilter för uppsamling av stoft, samt övriga reningsåtgärder bl.a. för reducering av NOx osv men de är likafullt inte utan miljöpåverkan om någon nu trodde det.

Kärnkraft för elframställning kombinerat med exempelvis värmepumpanläggningar för framställning av fjärrvärme kanske kan vara en väg framåt? Att kyla bort fantastiska mängder värme genom växling mot havsvatten är rent vansinne och borde förbjudas om annan möjlighet finns….

Ska/måste man nödvändigtvis förbränna avfall, skogsbränslen osv för tillverkning av värme/el ska man minimera utsläpp, ta tillvara värme osv….

Enda vi kan vara riktigt säkra på är att det moderna samhället kräver otroliga mängder energi och åtgången torde knappast minska under överskådlig tid.

Personligen tror jag på kärnkraft för elframställning, helst med tillkopplad kondensoranläggning för varmkondensering till fjärrvärme där så är möjligt. Bygger vi ny kärnkraft i Sverige ska dock alla ägg inte läggas i samma korg, även om man rent teoretiskt säkert kan bygga något fåtal kraftverk a’ 2-3000 MW eleffekt. Redundans, diversifiering, geografisk väl uttänkt placering och andra vettiga principer måste användas i alla steg av beslutsprocessen.

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Även vi ökar våra fossilsubventioner.
Dom här fossilsubventionerna du tjatar om hela tiden, vilka är det ?

Finns det någon kraftslag som är hårdare straffbeskattat än just olja och kol ?
 
GlennB GlennB skrev:
Dom här fossilsubventionerna du tjatar om hela tiden, vilka är det ?

Finns det någon kraftslag som är hårdare straffbeskattat än just olja och kol ?
Tror han syftar på den "uteblivna kostaden" för vad fossilt kan tänkas belasta planeten. Vem som nu sitter på den empiriska kalkylen.. är det riddarna runt IPCC eller 🙄
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
"If governments removed explicit subsidies and imposed corrective taxes, fuel prices would increase." [min fetning]

Det var det där med helheter…

Vem som har råd att subventionera fossilförbrukning i fattiga länder har du ännu inte lyckats förklara. Eller vem som gör det hos oss i någon omfattning.

I fattiga länder har de förstås inte så mycket kompenserande skatter, så är det. Men i Sverige beskattar vi koldioxid med 1.200 kr/ton. Plus typ en tusenlapp till om man måste köpa utsläppsrätter.

Fossila bränslen används inte för att de är subventionerade, utan för att de är billiga.
Det är bara en sammanställning, som jag vet din inställning till, det du hänger upp dig på är alltså antagandet att OM det fattiga länderna ökar sitt välstånd OCH de gör det med fossilt..
 
D
GlennB GlennB skrev:
Dom här fossilsubventionerna du tjatar om hela tiden, vilka är det ?

Finns det någon kraftslag som är hårdare straffbeskattat än just olja och kol ?
Diskussionen handlar om det, du kan läsa rapporten, samtliga datakällor finns med.
 
D
D Dayangel skrev:
Tror han syftar på den "uteblivna kostaden" för vad fossilt kan tänkas belasta planeten. Vem som nu sitter på den empiriska kalkylen.. är det riddarna runt IPCC eller 🙄
Inte riktigt och bara för att klargöra, IMF är inte en person och definitivt inte jag.
 
D djac skrev:
en sammanställning, som jag vet din inställning till
Ja, jag har dock slutat försöka få dig att ändra dig. Jag säger emot för att jag inte tycker att dina politiserade vinklingar ska få stå oemotsagda.
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, jag har dock slutat försöka få dig att ändra dig. Jag säger emot för att jag inte tycker att dina politiserade vinklingar ska få stå oemotsagda.
Ja, data och kunskap har blivit väldigt politiskt laddat som det varit förr i världshistorien, läs igenom datan och dubbelkolla siffrorna, de har kanske fyllt i de fel.
 
D djac skrev:
Diskussionen handlar om det, du kan läsa rapporten, samtliga datakällor finns med.
Jag trodde diskussionen handlade om vad som behövs för att det ska byggas mer kärnkraft.

Men uppenbarligen vill eller kan du inte svara på den enkla frågan, alltså tolkar jag det som att det är nån form av ogrundad provokation.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
J JockeHX skrev:
Samtidigt byggde Kina två kolkraftverk _i veckan_ under 2022 och har inga planer på att sluta. Vi är så dwarfade så det finns inte.
Ja du verkar ha lite koll.
Hur många vindkraftverk i veckan byggde Kina, hur många solkraftsparker i veckan?
Och för att ansluta till trådens ämne, hur många kärnkraftverk i veckan.

Detta är inte för att dissa det du skrev, utan för att nyansera, samt att siffror är alltid bra och intressanta.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
läs igenom datan och dubbelkolla siffrorna, de har kanske fyllt i de fel.
Det handlar som vanligt inte om att de fyller i fel, utan först om vad de kallar saker och sen hur du framställer det.

Av deras 7 biljoner dollar är fem kostnader för externaliteter. 1,3 biljoner är vad du normalt kallar subventioner, alltså sådant som kan ställas mot hela marknaden.

Hur lite som är det vi andra normamt kallar subventioner, alltså snedvridande prisnedsättningar mot andra enerfikällor framgår inte av artikeln och jag gitter inte öppna den underliggande rapporten och leta. Men sannolikt under tio procent av de uppblåsta siffrorna.

- - -

Min invändning mot det här är att det är världsfrånvänt och på intet sätt kommer kunna användas för att påverka nyttjandet av fossila bränslen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.