D
J JockeHX skrev:
Säg mig, utan kärnkraften, hur hade våra CO2-utsläpp då sett ut söder om SE2?
Jag vet inte, vet du hur en parallel värld hade utvecklats? Dessa trådarna är så fulla av folk som vet allt, framtida elprisutveckling i detalj, börsens utveckling kontra andra investeringar, allt är känt i minsta detalj..
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker att det är fascinerande att du samtidigt tror att konventionell kärnkraft är för dyr och samtidigt hoppas på gen. IV.

Av allt att döma lär väl det senare vara dyrare än gen. III/III+ under överskådlig tid.
Jag skulle precis säga detsamma, -men kostnaderna då...?!
 
D
P paralun skrev:
Att EU slutligen bestämmer att kärnkraft är och förblir en hållbar energikälla och inkluderar det i Net Zero Industry Act. (precis som i USA's energiplan)
Måste gå hand i hand med att fossilt inte klassa som hållbart, annars fortsätter detta vara billigare och då blir det inget byggt.
 
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker att det är fascinerande att du samtidigt tror att konventionell kärnkraft är för dyr och samtidigt hoppas på gen. IV.

Av allt att döma lär väl det senare vara dyrare än gen. III/III+ under överskådlig tid.
Ja, jag inser själv detta problem.
(Och inte bara gen IV, utan dessutom en av de krångligare koncepten inom gen IV)

Men vem vet, detta är kanske mest en tråd för våra drömmar ... 🤔 😉

Oavsett verkar Wallenius själv tro på konceptet. Och han tar ju upp en styrka med sin idé, att ladda den med bränsle en enda gång, som sen förbrukas till nära 100% (jämfört med de 2-4% som används idag).
Det är i sig en förenkling av konstruktionen, om man inte behöver installera utrustning för att byta och flytta runt på bränslestavar.

Kärntekniskt är det inga svårigheter inte märkvärdigt krångligare, men materialmässigt och tekniskt når vi en helt ny komplexitetsnivå.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
EU har ju ett tydligt mål med att fasa ut allt fossilt i Net Zero Industry Act.
[länk]

Men man då inte enas om vilken status kärnkraft ska ha.
Jo det är många fina ord men så länge fossilgas (och annat fossilt) favoriseras så aggressivt så förblir större investeringar svår att göra. Det skulle vara så enkelt att i ett trollslag börja vända investeringarna iväg från fossilt.
 
Du överskattar politikens makt.
 
D djac skrev:
Jo det är många fina ord men så länge fossilgas (och annat fossilt) favoriseras så aggressivt så förblir större investeringar svår att göra. Det skulle vara så enkelt att i ett trollslag börja vända investeringarna iväg från fossilt.
Jo men flera länder tar tag i frågan själv, Polen ska ersätta mycket av sin kolkraft med kärnkraft.
Belgien omprövar helt sin syn på kärnkraft och ska nu köra vidare sin kkv.
Tyskland är huvudutmaningen med sin syn på kärnkraft och får då medhåll av Danmark, Österrike mfl.
Sverige och Ebba har tydligen haft en oklar syn på kärnkraften i Bryssel (mycket märkligt) om man ska tro artikeln och den svenska debatten.
https://www.euractiv.com/section/en...nuclear-power-set-for-a-european-renaissance/
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du överskattar politikens makt.
Det tror jag i så fall att du själv också gör ibland.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jag tror vi kraftigt underskattar politikens makt i EU-Bryssel.
Det beror nog på om man menar dess skapandekraft eller en destruktiv kraft.

Det du länkar till är väl ett tydligt exempel på att man från byråkrathåll inte lyckas påverka det man velat påverka.

Medan det långsiktiga motarbetandet av kol- och kärnkraft haft effekt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det tror jag i så fall att du själv också gör ibland.
Touché!

Jag tycker förvisso att jag brukar friskriva mig med att kultur slår politik och att politiken är svår att lita på långsiktigt, men visst tror jag att politiska beslut får effekt.

Jag tror framför allt inte att politiken är bra på att skapa något eller plocka vinnare.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det beror nog på om man menar dess skapandekraft eller en destruktiv kraft.

Det du länkar till är väl ett tydligt exempel på att man från byråkrathåll inte lyckas påverka det man velat påverka.

Medan det långsiktiga motarbetandet av kol- och kärnkraft haft effekt.
Jo men nu har vi en gemensam elmarknad och ett gemensamt elhandelsavtal.
Frankrike gick ju ut hårt förra veckan för att få igång beslutsgången i EU.
Vattenfall som exempel verkar då i den här gemensamma elmarknaden och alla lånekalkyler för större investeringar samt upplåning är då rena "tombolan" utan förändringar. EDF i Frankrike har ju samma syn.
 
D djac skrev:
Jag vet inte, vet du hur en parallel värld hade utvecklats? Dessa trådarna är så fulla av folk som vet allt, framtida elprisutveckling i detalj, börsens utveckling kontra andra investeringar, allt är känt i minsta detalj..
Ja det är enkelt. Det är bara att titta på våra grannländer. Baskraft = fossil kraft. Vi hade alltså försörjt SE3 och SE4 med gas, olja och kol.

Men istället valde vi att storsatsa på kärnkraften.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Mikael_L
När vi byggde kärnkraften i Sverige, så importerade vi el mer än hälften av dagarna och över hälften av vårt elbehov, samt körde oljekraftverk ibland.
När kärnkraften var färdigbyggd så slutade vi nästan helt att bränna olja i Sverige, och vi importerade mycket mindre el.

Sen blev det ingen ytterligare kraftproduktion byggd i Sverige på ca 30 år, innan det började komma lite vindkraft och sen solkraft.
Men vi exporterade allt mer hela tiden, importerade mindre och allt färre dagar.
Detta drevs av energieffektiviseringar. Vi har i landet skrotat ut enorma mängder direktverkande el, och industri, kontor och andra kommersiella fastigheter har blivit oerhört mer energieffektiva, med bättre ventilationssystem, återvinning, värmepumpar och allt möjligt. Och det där sysslar vi med fortfarande, den lägst hängande frukten är redan plockad, men det finns en hel del kvar att göra innan vi når den mest otillgängliga frukten.
Och t.ex. solceller har öppnat en helt ny väg framåt för fastighetsägare att bli ytterligare energioberoende, Det finns något som heter acctankar, kan ackumulera både kyla och värme.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.