J JockeHX skrev:
Det minsta man kan begära är att Tyskland startar upp sina stoppade kärnkraftverk där de inte påbörjat avvecklingen ännu. Men den dörren verkar vara stängd politiskt, trots att de skulle kunna skära ner på kolkraft och att det hade sänkt priserna på el även för oss.
Njau det vete tusan?. Tysklands ekonomi vacklar kraftigt inkl den viktiga bilindutsrin och jag kan inte tänka mig att den tyska befolkningen i längden accepterar en sådan "knäppgök" som minister Robert Habeck, de gröna.
Med stor sannolikhet så hamnar man i samma läge som svenska S och MP att det inte längre finns möjligheter för samverkan.
 
D djac skrev:
Jag kan inte begära mycket alls i Tyskland men jag vet inte tillräckligt för att gissa hur möjligt det är, vi har ju haft samma pseudodebatt här där vissa stollar velat köra nedmonterade och slutkörda verk, är det samma där eller har de underhållit dessa så att de är redo, vad vet jag?
Skillnaden är att nedmonteringen inte påbörjats på åtminstone de tre som stängdes i april. De är fullt möjliga att starta upp igen på kort tid om bara regeringen i Tyskland ger sitt ok. De har interna stridigheter om detta även i regringskoalitionen men jag tror Sholz gick ut så sent som för några dagar sedan och sa att kärnkraft var död som idé i Tyskland.
 
J JockeHX skrev:
Skillnaden är att nedmonteringen inte påbörjats på åtminstone de tre som stängdes i april. De är fullt möjliga att starta upp igen på kort tid om bara regeringen i Tyskland ger sitt ok. De har interna stridigheter om detta även i regringskoalitionen men jag tror Sholz gick ut så sent som för några dagar sedan och sa att kärnkraft var död som idé i Tyskland.
Jo nu är det sex reaktorer som är fullt möjligt att startas igen...
De tre som stängdes nyåret 2021-2022 ska räknas in.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_Germany.

Men de gröna och Robert Habeck måste avsättas
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det känns som att de satsar på att bygga ut sin elproduktion såpass mycket och snabbt att de helt enkelt är tvungna att bygga av alla kraftslag.

Jag hittar uppgifter om både "drygt ett kolkraftverk i veckan", till "två kolkraftverk i veckan"
[länk]
Men 2 i veckan, dominerar (ger säkert lite mer klick också).

Samtidigt har de fler solpaneler installerade än hela resten av världen
[länk]

Och har nästan hälften av all världens vindkraft
[länk]


Det jag inte hittar är hur många gamla kolkraftverks (och vindkraftverk) som samtidigt läggs ner.
Det går av goda skäl att misstänka att många av de nya kolkraftverken ersätter något 50 år gammalt härke.


Varför bygger de inte mer kärnkraft?
Är detta deras maximala kapacitet?
Är det därför som det inte byggs några andra i världen? Att alla säljs till Kina?
för att undanröja alla tvivel så vill jag inleda med att jag på intet sätt försvarar Kinas fortsatta bedrövliga kolanvändning, men delar lite insikter om vad som händer i det stora landet i öster

..Kina bygger två kolkraftverk i veckan... eller ...Kina byggde två kolkraftverk i veckan 2022...

jag tror inte att dom gjorde det (möjligen om det var väldigt små kolkraftverk då – det finns ingen standardiserad storlek på ett kolkraftverk eller krav på hur stort eller litet det kan vara)

det som hände 2022 var att nya värmerekord slogs i landet i parti och minut, luftkonditioneringen kördes på högvarv, samtidigt var tillgången på vattenkraft under det tredje kvartalet klart sämre än normalt och sammantaget ledde det till att man hade frekventa strömavbrott i landet och viss – i och för sig välgrundad – panik bredde ut sig

som en konsekvens började olika regioner att planera för fler kolkraftverk, och tillstånd för att bygga nya kolkraftverk söktes och utfärdades i en snabb takt utav två i veckan – vilket skulle innebära en fyrdubbling i byggnadstakten mot tidigare

men det är nog få, om ens några av dessa tillståndsgivna kolkraftverk som har hunnit komma i drift ännu

Kina har pensionerat ungefär 7 GW kolkraftverk årligen de senaste fem-tio åren och under hela 2000-talet har 110 GW stängts ner (men i fjol endast 3 GW)

en klen tröst då Kina fortfarande har cirka 1100 GW tillgänglig kolkraft, 135 GW är under byggnation och ytterligare 100 GW har tillstånd att byggas (källa: globalenergymonitor.org)

men inte ens i Kina är kolkraft gratis, och det återstår att se i vilken omfattning som kolkraftverken verkligen kommer att byggas och köras – kapacitetsfaktorn på det existerande beståndet ligger i trakten av 55% (intervallet 52-57% under tjugotalet)

dessvärre har även 2023 inletts med dålig tillgång på vattenkraft – typ 130 TWh mindre under det första halvåret i år jämfört med året innan – och sommarvärmen återkom, så koleldningen fortsätter uppåt

det enda riktiga "hotet" mot kinesisk kolkraft kommer från utbyggnaden av sol- och vindkraft – där båda byggs ut i god fart, speciellt solkraften

Graf över Kinas elproduktion per kraftslag från 2015 till juli 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


enligt grafen ovan så ligger sol- och vindkraft numera på sammanlagt cirka 120 TWh per månad – men som planeringen ser ut så kan Kina redan år 2025 komma att ligga på det dubbla, alltså runt 250 TWh per månad från sol- och vindkraft

jamen dom bygger ju en massa kärnkraft?

tittar man på kärnkraftverk under byggnation så kan kineserna fram till 2025 kanske ha adderat kärnkraftsel per månad uppgående till cirka 2.5 TWh – det skulle alltså inte vara skönjbart i grafen, och fram till 2030 ytterligare 12.5 TWh kärnkraftsel per månad, knappt skönjbart...

Kinas kolkraft är ett gigantiskt problem – någon kvickare fix än utbyggnad av sol- och vindkraft synes inte i kikaren

tack och lov är det klent med utbyggnaden av kolkraft i andra länder, men det finns lite av den varan i exempelvis Indien, Indonesien och Turkiet i betydligt blygsammare omfattning – och med Kina undantaget så minskar kolförbränningen på klotet, men tyvärr väl långsamt 😢
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
för att undanröja alla tvivel så vill jag inleda med att jag på intet sätt försvarar Kinas fortsatta bedrövliga kolanvändning, men delar lite insikter om vad som händer i det stora landet i öster

..Kina bygger två kolkraftverk i veckan... eller ...Kina byggde två kolkraftverk i veckan 2022...

jag tror inte att dom gjorde det (möjligen om det var väldigt små kolkraftverk då – det finns ingen standardiserad storlek på ett kolkraftverk eller krav på hur stort eller litet det kan vara)

det som hände 2022 var att nya värmerekord slogs i landet i parti och minut, luftkonditioneringen kördes på högvarv, samtidigt var tillgången på vattenkraft under det tredje kvartalet klart sämre än normalt och sammantaget ledde det till att man hade frekventa strömavbrott i landet och viss – i och för sig välgrundad – panik bredde ut sig

som en konsekvens började olika regioner att planera för fler kolkraftverk, och tillstånd för att bygga nya kolkraftverk söktes och utfärdades i en snabb takt utav två i veckan – vilket skulle innebära en fyrdubbling i byggnadstakten mot tidigare

men det är nog få, om ens några av dessa tillståndsgivna kolkraftverk som har hunnit komma i drift ännu

Kina har pensionerat ungefär 7 GW kolkraftverk årligen de senaste fem-tio åren och under hela 2000-talet har 110 GW stängts ner (men i fjol endast 3 GW)

en klen tröst då Kina fortfarande har cirka 1100 GW tillgänglig kolkraft, 135 GW är under byggnation och ytterligare 100 GW har tillstånd att byggas (källa: globalenergymonitor.org)

men inte ens i Kina är kolkraft gratis, och det återstår att se i vilken omfattning som kolkraftverken verkligen kommer att byggas och köras – kapacitetsfaktorn på det existerande beståndet ligger i trakten av 55% (intervallet 52-57% under tjugotalet)

dessvärre har även 2023 inletts med dålig tillgång på vattenkraft – typ 130 TWh mindre under det första halvåret i år jämfört med året innan – och sommarvärmen återkom, så koleldningen fortsätter uppåt

det enda riktiga "hotet" mot kinesisk kolkraft kommer från utbyggnaden av sol- och vindkraft – där båda byggs ut i god fart, speciellt solkraften

[bild]

enligt grafen ovan så ligger sol- och vindkraft numera på sammanlagt cirka 120 TWh per månad – men som planeringen ser ut så kan Kina redan år 2025 komma att ligga på det dubbla, alltså runt 250 TWh per månad från sol- och vindkraft

jamen dom bygger ju en massa kärnkraft?

tittar man på kärnkraftverk under byggnation så kan kineserna fram till 2025 kanske ha adderat kärnkraftsel per månad uppgående till cirka 2.5 TWh – det skulle alltså inte vara skönjbart i grafen, och fram till 2030 ytterligare 12.5 TWh kärnkraftsel per månad, knappt skönjbart...

Kinas kolkraft är ett gigantiskt problem – någon kvickare fix än utbyggnad av sol- och vindkraft synes inte i kikaren

tack och lov är det klent med utbyggnaden av kolkraft i andra länder, men det finns lite av den varan i exempelvis Indien, Indonesien och Turkiet i betydligt blygsammare omfattning – och med Kina undantaget så minskar kolförbränningen på klotet, men tyvärr väl långsamt 😢
Tjau, Kina, Indien och Ryssland mfl är ju ett stort föredöme med sina mycket stora kärnkraftssatsningar.
https://world-nuclear.org/informati...eration/plans-for-new-reactors-worldwide.aspx
VVER-X i tabellen är då ryskbygga reaktorer. VVER-1200 den mest vanliga.
 
harka harka skrev:
men inte ens i Kina är kolkraft gratis, och det återstår att se i vilken omfattning som kolkraftverken verkligen kommer att byggas och köras – kapacitetsfaktorn på det existerande beståndet ligger i trakten av 55% (intervallet 52-57% under tjugotalet)
Inte gratis, men som en kommunistisk diktatur så är det väl knappast så att kolen som de själva bryter i egna kolgruvor och sedan bränner skulle prissättas som om den köptes på världsmarknaden direkt...

I övrigt en bra sammanställning!
 
Mikael_L
J JockeHX skrev:
Inte gratis, men som en kommunistisk diktatur så är det väl knappast så att kolen som de själva bryter i egna kolgruvor och sedan bränner skulle prissättas som om den köptes på världsmarknaden direkt...

I övrigt en bra sammanställning!
Varför väljer de inte att sälja den till det högre världsmarknadspriset istället då?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför väljer de inte att sälja den till det högre världsmarknadspriset istället då?
Deras befolkning fullkomligen skriker efter en högre levnadsstandard och leveranssäker billig el är en del av den ekvationen. Att de då bryter och bränner kol till självkostnadspris är ett litet pris att betala. De har gott om kol över att sälja på världsmarknaden ändå.
 
Mikael_L
Ja så är det väl.
Och då det inte riktigt är marknadsekonomi, utan en hybridekonomi, så kan sånt här fungera.
 
J JockeHX skrev:
Deras befolkning fullkomligen skriker efter en högre levnadsstandard och leveranssäker billig el är en del av den ekvationen. Att de då bryter och bränner kol till självkostnadspris är ett litet pris att betala. De har gott om kol över att sälja på världsmarknaden ändå.
Jo men det är ju drivkraften för varje sunt fungerande land att erbjuda sina medborgare billig energi.
Förutom i länder som förpestats av miljörörelsen!
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
I Venezula kostade ju bensinen några öre litern fram tills nyligen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag misstänker att det menar är detta, som INTE var med i rapporten
Mea culpa. Jag läste slarvigt. Jag läste det som att de antog dubbla kostnader, men det de skrev var att det fanns en rapport som pekade på att det kunde finnas dubbla kostnader, inte att den räknades med.

Så de utgick från en försiktig konsensusberäkning. Precis som jag förespråkar. 👍
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
F
B b8q skrev:
Det ”fantastiska” är bara att den kan leverera oavsett väderlek, årstid och tid på dygnet.
Det "fantastiska" verkar snarare vara att den står still pga diverse haverier och handhavandefel när den behövs som mest.
 
F frasen_36 skrev:
Det "fantastiska" verkar snarare vara att den står still pga diverse haverier och handhavandefel när den behövs som mest.
Visa statistik som påvisar att "den" står still när den behövs som mest över åren här i Sverige, komplettera med hur mycket intermittenta kraften gav vid samma tillfälle. Tack och välkommen åter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.