Mikael_L
B Byggmarodören skrev:
"Sverige kan egentligen göra vad tusan vi vill, det spelar ingen roll. Vi skulle säkert kunna leva bara på vattenkraft och vindkraft. Men då kommer vi behöva lita på att våra grannar, som Finland, bygger ut sin kärnkraft så att vi ska få någon el"
Vi behöver inte våra grannar i det scenariot, utan vi klarar oss redan nu, kanske en stamledning till mellan norr och syd.
Vi bidrar ju redan till andra länders elförsörjning i en anmärkningsvärd grad, ja faktiskt mest i Europa.


Men det finns ju även en framtid, en framtid där våra befintliga kärnreaktorer till sist faller på åldersstrecket, och en framtid där det behövs el till fossilfri stålproduktion.
Av den anledningen kan vi inte sitta och rulla tummarna.

Men övriga Europeiska länder må lösa sina egna elproblem, jag tycker inte det är Sveriges ansvar att förse andra länder med ännu mer el än idag.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
måste trots det ändå importera 50% av elen då - det är ju enormt dyrt, ineffektivt och troligen dåligt för miljön.
men nuvärdet är att Skåne har 15% täckning av sitt elbehov och måste importera 85% av elen – är inte det enormt dyrt, ineffektivt och dåligt för miljön?

det är i och för sig inte så illa eftersom huvuddelen av "importen" kommer från övriga Sverige och är fin och billig vatten-, vind- och kärnkraft
B Byggmarodören skrev:
Om alla gör som Skåne blir det en extrem obalans iom alla över och underproducera samtidigt, så vem ska det exporteras till och vem ska det importeras ifrån när det inte räcker till?
det korta svaret är att alla inte behöver göra som Skåne eftersom olika länder och regioner har en mix av olika kraftkällor – och vid omfattande underproduktion kan man exempelvis köra gasturbiner och vid överproduktion kan man tillverka någon fin bulkprodukt såsom vätgas eller e-bränslen
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
What would Sydkraft do? 🤔
förstår inte frågan – Sydkrafts ägare Eon har varit en av deltagarna i framtagandet utav färdplanen
 
Mikael_L
D djac skrev:
Såklart kommer allt med påverkan, lyssnade på P1-dokumentären om vindkraftsmotståndet och något säger mig att samma människor hade inte haft det lättare att bo grannar med ett kärnkraftverk.
Men ärligt talat så kommer ju kärnkraften med den minsta påverkan.
Kanske i paritet med solceller på tak på byggnader.

Sen kommer all annan elkraftproduktion med avsevärt större påverkan.
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
Den där var intressant men deprimerande. Om det är sådär de tänker sig framtiden ska se ut förstår jag inte hur vi ska klara oss.
[bild]
De vill alltså bygga 7835GW, men bara få ut 1400GW när det behövs som bäst, så vi betalar 5x mer än vi får ut av det och måste trots det ändå importera 50% av elen då - det är ju enormt dyrt, ineffektivt och troligen dåligt för miljön.
Om normala behovet är runt 2800GW innebär även det att installerad effekt är mångdubbelt större än behov vanligtvis, så det är dimensionerat för kraftig överproduktion (export) stor del av tiden.

Om alla gör som Skåne blir det en extrem obalans iom alla över och underproducera samtidigt, så vem ska det exporteras till och vem ska det importeras ifrån när det inte räcker till?

Det blir ju som Christian Ekberg (professor i kärnkemi vid Chalmers tekniska högskola) sa i intervju häromdagen "Sverige kan egentligen göra vad tusan vi vill, det spelar ingen roll. Vi skulle säkert kunna leva bara på vattenkraft och vindkraft. Men då kommer vi behöva lita på att våra grannar, som Finland, bygger ut sin kärnkraft så att vi ska få någon el"
Om man kollar rapporten så är det tydligt att det här är vad de kan göra till 2030. Dvs alternativ som kärnkraft är inte rimliga inom den tidsplanen, utan ses snarare på 10-15 års sikt och därför är bortanför vad planen gäller.

Sen kommer inte alla att göra som Skåne, för alla andra har andra förutsättningar. SE4 är sämst i klassen, och då är det här massivt bättre än ingenting.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
förstår inte frågan – Sydkrafts ägare Eon har varit en av deltagarna i framtagandet utav färdplanen
Det var ett skämt, eller en historisk parallell om man så vill. Regionen ifråga har varit i den här situationen förr och löste det då genom att det kraftbolag som kommunerna då var huvudsakliga ägare av byggde:




kärnkraft.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men ärligt talat så kommer ju kärnkraften med den minsta påverkan.
Kanske i paritet med solceller på tak på byggnader.

Sen kommer all annan elkraftproduktion med avsevärt större påverkan.
Du behöver inte övertyga mig, även om jag vet att allt vi gör medför konsekvenser, även kärnkraft. Jag upplever personligen inte heller att vindkraften är ett problem, det är nog bara att acceptera omständigheterna och köra på, det blir yta över i Sverige, ett stort och extremt glest befolkat land.

Min reaktion kommer sig av serien jag lyssnade på där antivindkraftsorganisationerna fick stort utrymme, det var antydningar om antivax, klimatförnekelse och allt i en enda röra och det var därför min kommentar kom om att om vi skulle byggt ett kärnkraftverk i deras dunge, så hade säkert även detta mötts med motstånd.
 
Mikael_L
Och du behöver inte övertyga mig heller.
Jag vet (idag, dock inte för några år sedan), att vi kommer ha vindkraft, måste ha, och vill ha.

Jag tror att vi mer diskuterar hur mycket mer, och vad det ska kompletteras med.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och du behöver inte övertyga mig heller.
Jag vet (idag, dock inte för några år sedan), att vi kommer ha vindkraft, måste ha, och vill ha.

Jag tror att vi mer diskuterar hur mycket mer, och vad det ska kompletteras med.
Om jag hade haft inflytande, så hade jag de senaste 15 åren satsat all kraft på att få så mycket av det som nu byggs i andra länder att byggas här, min uppfattning är att det gäller att ta pengarna när de finns, då hade vi haft produktionen idag och kunnat hantera eventuella komplikationer med lätthet. Nästa fokus är att se till att få igång processen för kärnkraft som kan ersätta våra gamla verk när de ska stängas, det är en lättare fråga att driva och då kan man öva på processer etc för att eventuellt kunna bygga mer sen, om läge uppstår.
 
harka harka skrev:
men nuvärdet är att Skåne har 15% täckning av sitt elbehov och måste importera 85% av elen – är inte det enormt dyrt, ineffektivt och dåligt för miljön?

det är i och för sig inte så illa eftersom huvuddelen av "importen" kommer från övriga Sverige och är fin och billig vatten-, vind- och kärnkraft
Det var det som var min poäng, men det framgick kanske inte så bra. För att det ska fungera som rapporten vill så behöver vi importera kärnkraft, från Sverige eller från nån annan, alternativt bygger vi oss in i ett större fossilt beroende än vi har idag.

Den nuvarande 85% importen är inte dyr eller dålig för miljön eftersom vi tar den mestadels från Sverige, men när det inte går i framtiden (pga andra län kommer behöva mycket mer el, kärnkraften står för en minskande del av elmixen, och vindkraften är helt försumbar i den situationen det pratas om), så kommer den framtida 50% importen att bli tråkig (såvida inte länderna runt oss växlar över till kärnkraft istället).

Det är ett problem i sig själv om vindkraft ska överetableras på det sättet som rapporten säger. Danmark skänker ju redan bort el de dagar det blåser bra, så utbyggd vindkraft i södra Sverige kommer vaskas bort (alternativt sänkas in i olika lagringslösningar som har sina egna kostnader/utsläpp). Miljöbelastningen per nyttig kWh blir därmed markant högre än i dagsläget.
Visst är det bättre än de flesta fossila källor, men det innebär oavsett mångdubbelt större klimatpåverkan för energiproduktionen än Sverige haft de sista decennier, så vi backar ju verkligen in i framtiden :(
 
Det har inget med tråden att göra, men det finns ju inte en chans att Sverige minskar sina utsläpp till 2030 om vi bygger massa förnybar energiproduktion. Den stora delen av miljöbelastningen för den är i princip när det byggs, medan driften sen är snudd på utsläppsfri, så det hade blivit en stor spik i våra utsläpp under de kommande åren om vi ska bygga ut på det sättet.
 
B Byggmarodören skrev:
Det har inget med tråden att göra, men det finns ju inte en chans att Sverige minskar sina utsläpp till 2030 om vi bygger massa förnybar energiproduktion. Den stora delen av miljöbelastningen för den är i princip när det byggs, medan driften sen är snudd på utsläppsfri, så det hade blivit en stor spik i våra utsläpp under de kommande åren om vi ska bygga ut på det sättet.
Tänker du om man bygger sol och vind som förnybar energiproduktion?

Jag tänker att vi behöver bygga biobränsleeldade kraftvärmeverk i väntan på ny kärnkraft.
 
F fribygg skrev:
Tänker du om man bygger sol och vind som förnybar energiproduktion?

Jag tänker att vi behöver bygga biobränsleeldade kraftvärmeverk i väntan på ny kärnkraft.
De är ju inte direkt utsläppsfria
 
  • Gilla
Ripley
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tänker du om man bygger sol och vind som förnybar energiproduktion?

Jag tänker att vi behöver bygga biobränsleeldade kraftvärmeverk i väntan på ny kärnkraft.
All ny produktion har relativt stora initiala utsläpp om man inte kan använda befintliga kraftverk.
Svårt minska våra utsläpp inom 10 år om vi ska ställa om/bygga ut/elektrifiera samhället.
 
B Byggmarodören skrev:
Det har inget med tråden att göra, men det finns ju inte en chans att Sverige minskar sina utsläpp till 2030 om vi bygger massa förnybar energiproduktion. Den stora delen av miljöbelastningen för den är i princip när det byggs, medan driften sen är snudd på utsläppsfri, så det hade blivit en stor spik i våra utsläpp under de kommande åren om vi ska bygga ut på det sättet.
Jag har aldrig tänkt på det här, men man skriver inte av utsläpp vid nybyggen över tid alltså? Det är ju rätt slapp redovisning.

Jag fattar förstås att utsläppen sker när de sker, men kortsiktigt kan det ju då alltså ge spikar när man bygger kraftverk, bygger järnväg eller gör något annat man tror kan ha långsiktigt positiva utsläppseffekter.

Ska man jämföra klimatskada per producerad MWh för olika kraftslag hoppas jag i alla falla att bygge och avveckling är med. Jag antar att det är så, då exempelvis kärnkraft brukar komma ut bättre än sol och vind i sådana jämförelser, vilket jag hoppas att vissa gröna gnisslar tänder åt (japp, så liten människa är jag).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.