D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror så här:

För varje år som går blir vindkraftstekniken billigare och billigare och om vi inte får en internationell politisk backlash som stänger kapitalflödet över gränserna (viss risk finns ju att vi går tillbaka till forna tiders monetära protektionism) så borde en investering i vindkraft imorgon vara billigare än en idag. Särskilt som vindkraften inte har någon vettig kalkyl för avkastning idag.
Kanske, jag har inte de pengarna idag och förmodligen inte i morgon heller så det spelar mig ingen roll. Däremot beklagar jag att vi avvisar samhällsinvesteringar som vi behöver och låter dessa gå till andra länder, jag tycker man ska vara "open for business".
 
Claes Sörmland
D djac skrev:
Kanske, jag har inte de pengarna idag och förmodligen inte i morgon heller så det spelar mig ingen roll. Däremot beklagar jag att vi avvisar samhällsinvesteringar som vi behöver och låter dessa gå till andra länder, jag tycker man ska vara "open for business".
Då får vi nog börja med att utreda hur vi kan få bort de mest konserverande elementen i miljöbalken och PBL. D v s samhällsviktig infrastruktur inom energisektorn borde nog lyftas ur denna lagstiftning och läggas i en egen lag. Ungefär som man har gjort historiskt när man velat ha infrastruktur, t ex allmänna vattensystem (lagen om allmänna vattentjänster) eller ännu längre tillbaka - ett allmänt vägnät (väglagen). Så varför inte nya "lagen om elproduktionsanläggningar"? En lag med all nödvändig prövning i ett enda steg för att få skrida till verket.

Samma problem som kärnkraften har, att regelverket är för snårigt. Lyssnade t ex precis som du på Vattenfalls VD i Ekots lördagsintervju för ett par veckor sedan som gick igenom vad som krävdes. Vi vet inte på den regulatoriska sidan för det har aldrig byggts kärnkraft med dagens snåriga lagstiftning...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då får vi nog börja med att utreda hur vi kan få bort de mest konserverande elementen i miljöbalken och PBL. D v s samhällsviktig infrastruktur inom energisektorn borde nog lyftas ur denna lagstiftning och läggas i en egen lag. Ungefär som man har gjort historiskt när man velat ha infrastruktur, t ex allmänna vattensystem (lagen om allmänna vattentjänster) eller ännu längre tillbaka - ett allmänt vägnät (väglagen). Så varför inte nya "lagen om elproduktionsanläggningar"? En lag med all nödvändig prövning i ett enda steg för att få skrida till verket.

Samma problem som kärnkraften har, att regelverket är för snårigt. Lyssnade t ex precis som du på Vattenfalls VD i Ekots lördagsintervju för ett par veckor sedan som gick igenom vad som krävdes. Vi vet inte på den regulatoriska sidan för det har aldrig byggts kärnkraft med dagens snåriga lagstiftning...
Nja, det har byggts vindkraft i Sverige, så kunskapen finns nog, jag vet att man använder alla möjliga undanflykter men i verkligheten så stoppas så mycket det går, det är inte svårare än så och det är tydligt medvetet.
 
Claes Sörmland
D djac skrev:
Nja, det har byggts vindkraft i Sverige, så kunskapen finns nog, jag vet att man använder alla möjliga undanflykter men i verkligheten så stoppas så mycket det går, det är inte svårare än så och det är tydligt medvetet.
Här vid Sörmlandskusten så stoppades nyligen ett stort havsvindkraftsprojekt som skulle finansieras av utländsk kapital (med spektakulära staten Qatar som storägare i bakgrunden) av försvaret och senare parallellt av de tre berörda kommunerna som sa nej. Så bevisligen fanns inte kunskapen och lagstrukturen för att genomföra detta.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här vid Sörmlandskusten så stoppades nyligen ett stort havsvindkraftsprojekt som skulle finansieras av utländsk kapital (med spektakulära staten Qatar som storägare i bakgrunden) av försvaret och senare parallellt av de tre berörda kommunerna som sa nej. Så bevisligen fanns inte kunskapen och lagstrukturen för att genomföra detta.
Jo angående Sörmland och konkret Studsvik så blir det intressant om planerna förverkligas att bygga SMR reaktorer. Studsvik har ju redan haft kärnreaktorer.
https://www.knxt.se/sv/studsvik
 
K krfsm skrev:
Det finns 4 GW ny vindkraft där turbiner är beställda, 1 GW som är aviserad och ytterligare 4,8 GW landbaserad vindkraft som har fått miljötillstånd men inte nätkoncession.
Det hjälper inte när det inte blåser samt det är smutsig el som bara används i lokala nät med lägre spänning!
Det finns ingen vindkraft som levererar till stamnätet och skapar reaktiv effekt (=trycket i ledningarna som flyttar effekten 100-tals mil)
 
  • Haha
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Jo angående Sörmland och konkret Studsvik så blir det intressant om planerna förverkligas att bygga SMR reaktorer. Studsvik har ju redan haft kärnreaktorer.
[länk]
Det enda kontrollrum för ett kärnkraftverk jag har varit inne i, övningsvarianten i Studsvik...
 
tommib
Även jag tycker att Nötegårdsgubben sammanfattade det hela bra. Intressant nog finns beröringspunkter med min egen bransch genom de bespottade (av goda skäl) OPS-avtalen och då paradexemplet NKS. Det är delvis samma typ av problem där man har extremt stora investeringar som är väldigt långsiktiga och där framtiden är svår att sia om.

Ironiskt nog kan det visa sig att det var lyckat med OPS om man har skrivit fastprisavtal, givet nuvarande ekonomiska läge med räntor. Troligen har man inte gjort det.

D djac skrev:
Däremot beklagar jag att vi avvisar samhällsinvesteringar som vi behöver och låter dessa gå till andra länder, jag tycker man ska vara "open for business".
Ja, jo... Problemet är att investeringarna i detta fallet innebär att man också smackar upp ett gäng enorma vindsnurror där ingen egentligen vill ha dem. Jämför gärna med andra spännande affärsidéer, som gruvor osv. Inte så mycket open for business där heller. Landbaserad vind är det enda realistiska sen man sa att man inte skulle subventionera havsbaserad vind. För "stamnät till havs" är en subvention, det kan inte ses som något annat överhuvudtaget. Det trista är att vi behöver båda. Och vi vill ha naturen kvar som den är.
 
Redigerat:
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Kanske, jag har inte de pengarna idag och förmodligen inte i morgon heller så det spelar mig ingen roll. Däremot beklagar jag att vi avvisar samhällsinvesteringar som vi behöver och låter dessa gå till andra länder, jag tycker man ska vara "open for business".
Nu vet jag inte hur och vart du bor men sedan mitt barndomshem, tillika åter till bostad sedan fem år tillbaka blev drabbad av en "park" i Zinkgruvs-området år 2019 ca 10km bort så är jag konstant (ljudmässigt) påmind av vad dessa s.k. samhällsinvesteringar betyder. Jag tar hellre ett tyst kärnkraftverk en mil bort om det är så, kalla det religion om så vill 😉
 
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
D
D Dayangel skrev:
Nu vet jag inte hur och vart du bor men sedan mitt barndomshem, tillika åter till bostad sedan fem år tillbaka blev drabbad av en "park" i Zinkgruvs-området år 2019 ca 10km bort så är jag konstant (ljudmässigt) påmind av vad dessa s.k. samhällsinvesteringar betyder. Jag tar hellre ett tyst kärnkraftverk en mil bort om det är så, kalla det religion om så vill 😉
Här nere så handlar det om havsbaserad, det har vi redan, bara det att den är tysk och dansk.

Såklart kommer allt med påverkan, lyssnade på P1-dokumentären om vindkraftsmotståndet och något säger mig att samma människor hade inte haft det lättare att bo grannar med ett kärnkraftverk.
 
L Leif i Skåne skrev:
Det hjälper inte när det inte blåser samt det är smutsig el som bara används i lokala nät med lägre spänning!
Det finns ingen vindkraft som levererar till stamnätet och skapar reaktiv effekt (=trycket i ledningarna som flyttar effekten 100-tals mil)
jag förstår inte vad det är som du försöker beskriva – om det är dåtid, nutid eller framtid – det låter lite allmänt tokigt i alla fall

för att vara lite mer konstruktiv kan man titta på vad Region Skåne tillsammans med bland annat Skånes kommuner och större elbolag i trakten publicerade för två månader sedan: Färdplan för Skånes elförsörjning 2030 där de formulerar en strategisk inriktning för hur Skånes självförsörjningsgrad av el ska öka från 15 idag till 50% vid decenniets slut

för att åstadkomma detta pekar de ut ett behov utav nytillskott till 2030 av cirka
– 3 GW vindkraft (lejonparten placerad ute till havs),
– 2 GW solkraft (totalt installerat i Sverige idag: cirka 4 GW) och
– en halv GW gasturbin
eller i en grafisk sammanställning

Stapeldiagram visar Skånes elproduktionsbehov 2030 i jämförelse med 2020. Vindkraft dominerar, mål om ökad självförsörjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vilket skulle leda till "...en framgångsrik energiframtid för Skåne...ansvar för en hållbar energisituation idag och imorgon... som gör skillnad för skåningens framtid..."

det är väl bara att börja exekvera på det? eller har du en alternativ plan för vad Skåne ska göra, inte bara de närmaste sju, utan de närmaste 12 åren – sitta och tjura utan att göra någonting och säga att ingenting duger?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
harka harka skrev:
jag förstår inte vad det är som du försöker beskriva – om det är dåtid, nutid eller framtid – det låter lite allmänt tokigt i alla fall

för att vara lite mer konstruktiv kan man titta på vad Region Skåne tillsammans med bland annat Skånes kommuner och större elbolag i trakten publicerade för två månader sedan: Färdplan för Skånes elförsörjning 2030 där de formulerar en strategisk inriktning för hur Skånes självförsörjningsgrad av el ska öka från 15 idag till 50% vid decenniets slut

för att åstadkomma detta pekar de ut ett behov utav nytillskott till 2030 av cirka
– 3 GW vindkraft (lejonparten placerad ute till havs),
– 2 GW solkraft (totalt installerat i Sverige idag: cirka 4 GW) och
– en halv GW gasturbin
eller i en grafisk sammanställning

[bild]

vilket skulle leda till "...en framgångsrik energiframtid för Skåne...ansvar för en hållbar energisituation idag och imorgon... som gör skillnad för skåningens framtid..."

det är väl bara att börja exekvera på det? eller har du en alternativ plan för vad Skåne ska göra, inte bara de närmaste sju, utan de närmaste 12 åren – sitta och tjura utan att göra någonting och säga att ingenting duger?
Mäkta imponerande att de vill ordna batterilagring i samma storleksordning som dagens hela elproduktion. Alltså på 7 år.
Är det någon som verkligen räknat på detta?
 
  • Gilla
  • Haha
OramaC och 3 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
för att vara lite mer konstruktiv kan man titta på vad Region Skåne tillsammans med bland annat Skånes kommuner och större elbolag i trakten publicerade för två månader sedan: Färdplan för Skånes elförsörjning 2030 där de formulerar en strategisk inriktning för hur Skånes självförsörjningsgrad av el ska öka från 15 idag till 50% vid decenniets slut
Den där var intressant men deprimerande. Om det är sådär de tänker sig framtiden ska se ut förstår jag inte hur vi ska klara oss.
Grafer som visar energieffekt i Skåne 2030: total installerad effekt och tillgänglig effekt under toppbelastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De vill alltså bygga 7835GW, men bara få ut 1400GW när det behövs som bäst, så vi betalar 5x mer än vi får ut av det och måste trots det ändå importera 50% av elen då - det är ju enormt dyrt, ineffektivt och troligen dåligt för miljön.
Om normala behovet är runt 2800GW innebär även det att installerad effekt är mångdubbelt större än behov vanligtvis, så det är dimensionerat för kraftig överproduktion (export) stor del av tiden.

Om alla gör som Skåne blir det en extrem obalans iom alla över och underproducera samtidigt, så vem ska det exporteras till och vem ska det importeras ifrån när det inte räcker till?

Det blir ju som Christian Ekberg (professor i kärnkemi vid Chalmers tekniska högskola) sa i intervju häromdagen "Sverige kan egentligen göra vad tusan vi vill, det spelar ingen roll. Vi skulle säkert kunna leva bara på vattenkraft och vindkraft. Men då kommer vi behöva lita på att våra grannar, som Finland, bygger ut sin kärnkraft så att vi ska få någon el"
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
harka harka skrev:
en alternativ plan för vad Skåne ska göra
What would Sydkraft do? 🤔
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mäkta imponerande att de vill ordna batterilagring i samma storleksordning som dagens hela elproduktion. Alltså på 7 år.
Är det någon som verkligen räknat på detta?
jo visst är det mycket, men man ska kanske inte ställa det i relation till dagens [blygsamma] elproduktion – utan mer jämföra det med de nästan 4 GW solcellsproduktion som de vill se på plats år 2030

utan att ha stödjande statistik så tycker jag ändå att solceller mer och mer kombineras med batterier nuförtiden – både på privat nivå och större kommersiella parker, såväl i Sverige som globalt – dels för helt orelaterade stödtjänster men det ges också möjlighet till produktions-/lastutjämning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.