D
P paralun skrev:
Det tar sig och Ebba i farten...
[länk]
Haha, thoughts and prayers
 
D djac skrev:
Haha, thoughts and prayers
Jo, Ebba behöver nog någon som vet hur slipstenen ska dras inkl vet hur man tolkar EU-avtal.
Den här punkten är nog viktigast:
"Sverige och Frankrike ska utbyta erfarenheter kring finansieringsmodeller för utbyggnad av ny kärnkraft "
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
S är pragmatiker och positiva till det som ger positiva resultat, jag gissar att de inte kommer bli en sekt för varken det ena eller det andra, de har ett gott CV gällande rätt kraftslag vid rätt tidpunkt i rätt mängd.
S är pragmatiker och säger det som ger störst chans att få regera, vilket innebär att de behöver få tillbaka väljare från främst SD. Det gör inget om de förlorar rabiata kärnkraftshatare till något annat parti, för de kommer ändå gå till V eller MP. Sen kommer de förstås göra en 180-gradare i kärnkraftsfrågan, för det finns ju inte en chans att de kan få regera utan V och MP.

(Och då helt oräknat att de lyckades vaska en bunt miljarder genom att knuffa kraftbolagen till att lägga ner kraftverk i något som i börstermer skulle beskrivas som "sälja på botten". Så mycket för "rätt kraftslag vid rätt tidpunkt".)
 
D djac skrev:
Det måste godkännas men vi kan inte säga nej, nu förhalar vi expansionen lite men det slutar med att vi blir anmälda och får krypa till korset. Det är ganska självklart i sammanhanget så inga konstigheter men det är bättre att bygga produktion där underskottet är än långt bort.
Det enda vi behöver bygga är PCI-projekten, och de är i dagsläget Aurora Line, förstärkningen kring Nybro samt ersättningskabeln till Baltikum.

Anmälning och krypa till korset ger garanterat uppemot 10 år innan en eventuellt resulterande kabel är på plats, och till dess kan det lika gärna ha ändrats så att vi inte har någon el att exportera. Eller att tyskarna har fyllt hela Bayern med vindkraft och löst sitt energiproblem. Eller något annat som helt ändrar spelplanen.
 
blackarrow blackarrow skrev:
De borde väl gå med på att omförhandla sitt avtal så Markbygden Ett kan fortsätta leverera billig miljövänlig el.

Borde Hydro rent av förstå(tt) att de fått köpa elen för billigt.

Det som spökar här är ju priset för elen de vill köpa när det blåser för lite. Hm, blåser det alltid i Norge 🤔
Det bästa för dem är nog att justera ner omfattningen på inköpen.

Jag tänkte inte på det innan, men 1,65 TWh är en galet stor andel av Markbygden Etts produktion (75% om man räknar med Svevinds uppgivna 2,2 TWh beräknad årsproduktion) om man inte har andra produktionskällor att falla tillbaka på.
 
Mikael_L
J JockeHX skrev:
[...] men prissättningen är inte särskilt komplex.
Så fort man producerar mer än vad som går att exportera [...]
Och varför ska man bygga något för att producera något som inte går att sälja?

Ungefär som att ett sågverk i Timrå upptäcker att nu är vi nära maximal fraktkapacitet, då ska vi nog satsa på att bygga ut sågverket ordentligt, för att inte allt ska gå att sälja.
Resultat:
1. Sågverket kan aldrig någonsin producera max
2. Priset störtdyker på det man tillverkar, till punkten där man lika gärna kan slå av maskinerna och låta folk gå hem, och vinsten försvinner - blir förlust.

Varför tror du någon vill binda detta ris på egen rygg?
 
  • Gilla
ErikAdolfsson
  • Laddar…
Mikael_L
J JockeHX skrev:
Ofta ligger vi på gränsen till att fylla exportkablarna.
Har du någon statistik, någon källa?
(Jag är på riktigt nyfiken, du minns ju tråden där jag försökte finna alla sambanden)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och varför ska man bygga något för att producera något som inte går att sälja?
Hela elmarknadskonceptet bygger på att det finns överkapacitet och att all kapacitet aldrig någonsin utnyttjas fullt ut.

Och då är vi tillbaka till politiker som vill realisera politiska mål såsom att uppfylla utsläppsåtaganden, hålla elkonsumenterna/väljarna nöjda eller att behålla landet som en industrination trots fossilavvecklingen. Lämnat helt till sitt öde kommer förstås inte marknaden att nå de här målen, och definitivt inte samtidigt.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Eller att tyskarna har fyllt hela Bayern med vindkraft och löst sitt energiproblem. Eller något annat som helt ändrar spelplanen.
Att tyskarna fyller Bayern med vindkraft är helt otänkbart. Istället så ska de bygga "SuedostLink" för cirkus 100 miljarder SEK så kommer man runt de envisa bayrarna som vill behålla sitt vackra landskap. Så det börjar synas nu vad egentligen Energiewende kostar för tyskarna. Samt då indirekt oss pga nuvarande elhandelsavtal.
(tog en nyhet av många angående nya länken)

https://www.50hertz.com/en/Grid/Griddevelopement/Onshoreprojects/SuedOstLink
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du någon statistik, någon källa?
(Jag är på riktigt nyfiken, du minns ju tråden där jag försökte finna alla sambanden)
Ibland tvivlar jag på hur nyfikna vissa egentligen är. Exempelvis återkom du aldrig i frågan om vi importerade innan avregleringen för att det var billigare eller om det var för att vi inte hade kapacitet.

Spoiler alert, vi hade reservkraft för att klara topplasttimmen innan avregleringen, så importen som skedde innan avregleringen gjordes enbart för att det var billigare än att starta upp reservkraften.

Källan till din fråga är Energiforsk som hade en rapport som sa att om vi hade haft kvar R1 och R2 hade vi halverat våra elpriser.

Med lite logiskt tänkande så förstår man varför. Baltic Cable till Tyskland har en kapacitet på 600MW. Kabeln till Polen är på 600MW.

Hur mycket föll bort med R1 och R2?
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Mikael_L
J JockeHX skrev:
Exempelvis återkom du aldrig i frågan om vi importerade innan avregleringen för att det var billigare eller om det var för att vi inte hade kapacitet.
Jag hade inte svaret.
Visst hade jag kunnat gissat något, men det kändes inte så konstruktivt.

J JockeHX skrev:
Källan till din fråga är Energiforsk som hade en rapport som sa att om vi hade haft kvar R1 och R2 hade vi halverat våra elpriser.
Den rapporten är rätt hårt debunkad idag, så det är lite roligt att du drar upp det slitna kortet igen.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hade inte svaret.
Visst hade jag kunnat gissat något, men det kändes inte så konstruktivt.


Den rapporten är rätt hårt debunkad idag, så det är lite roligt att du drar upp det slitna kortet igen.
Debunkad av vem?
 
D
Körsbärsplockning som vanligt, det stämmer såklart för den tillfällige konsumenten som bara köpte el under de högsta månaderna, för de som köper året om så skulle skillnaden teoretiskt bli 25%. Något större påverkan om den projekterade vindkraften hade byggts.

De påpekar såklart också det självklara, att med större utlandsförbindelser blir det ändå kontinentpriser i SE4 men systemet blir mer robust.
 
D djac skrev:
Körsbärsplockning som vanligt, det stämmer såklart för den tillfällige konsumenten som bara köpte el under de högsta månaderna, för de som köper året om så skulle skillnaden teoretiskt bli 25%. Något större påverkan om den projekterade vindkraften hade byggts.

De påpekar såklart också det självklara, att med större utlandsförbindelser blir det ändå kontinentpriser i SE4 men systemet blir mer robust.
Nu byggs det knappt någon betydande ny elproduktion eftersom det är omöjligt att få ihop en kalkyl med nuvarande elhandelsavtal. Sen flera av Sveriges stora vindkraftbolag är på ruinens brant, tex Markheden.
https://www.affarsvarlden.se/artike...jattens-svenska-skuldberg-15-miljarder-kronor

Lägger man sedan till utmaningen om mer planerbar kraft så inser nu EU's politiker att elhandelsavtalet måste ändras och den röd-gröna ekvationen var rent strunt och enbart gröna blåögda chansningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.