Maria T
Många bra tips. här kommer ett tips från mina hemtrakter: Klengås! Äts i Hamrane bakstuga i Dalsland intill E45. https://hamrane.se/
klengås = super färskt varmt bröd, smör och riven ost, samt kaffe. Är helt klart något annorlunda.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
trähandtag trähandtag skrev:
Många bra tips. här kommer ett tips från mina hemtrakter: Klengås! Äts i Hamrane bakstuga i Dalsland intill E45. [länk]
klengås = super färskt varmt bröd, smör och riven ost, samt kaffe. Är helt klart något annorlunda.
Hur är den ens möjligt att det bara är en vecka sen jag var där i trakten? Men så är det, upplevde den värsta hagelskuren nånsin vid Håverud men ner mot Brålanda hade ovädret försvunnit och i Trollhättan sken solen.
Tack för tipset, på bilderna ser det ut att vara en riktig liten pärla!
 
Kan ju slå ett slag för Rosenhill på Ekerö!
rosenhill.nu


Vårt "hemmafik" och mycket fokus på egenodlat, hembakt och ekologiskt... Fantastisk god mat och mycket vegetariskt!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Toppen! Min Kartläserska och jag planerar redan för nästa års äventyr som med största sannolikhet kommer att gå till västkusten med start i Strömstad och "bearbeta" oss ned mot Göteborg.
Får hålla koll på detta då det är ett sommarcafé, länkar här.
[länk]
[länk]
Gillar ni marsipan svänger ni då ut mot Skaftö och in på Marsipanladan strax innan bron. Sen kan ni ta en kaffe med något gott i trädgården i en madickengunga utöver att shoppa marsipanfigurer.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Och är man då på västkusten i stenungsund och ska ta sig ner mot Marstrand:
Skåragårdsbageri.se https://skåragårdsbageri.se/
En tyska som driver det med kärlek.
MUMS !!

Och när man väl kommer ut på Marstrandsön, gå höger bort på kajen till Bergs Konditori.😋
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
anders07 anders07 skrev:
Kan ju slå ett slag för Rosenhill på Ekerö!
rosenhill.nu
Rosenhill är bra, rolig omgivning men jag kan tycka utbudet är lite ojämnt. Dock helt klart ett trevligt utflyktsmål!
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
J o w i l i n s l a d a (bara öppet på lördagar 10-15)
För Er som gillar lite gofika i en mysig miljö.. inhyst i en charmig lada.. de drev (i typ 15 år) tidigare caféet Tant Gredelin i Enköping (väldigt poppis/omtalat - men de slog igen när huset de huserade i skulle rivas/renoveras)

Plats: Uppland / Lillkyrka Hävlinge (utanför Enköping)
Hemsida: Bilder och mer info finns på deras FB-sida (sök på Jowilins lada), tror inte de hade en vanlig webbsida (än).
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Snigla Snigla skrev:
J o w i l i n s l a d a (bara öppet på lördagar 10-15)
För Er som gillar lite gofika i en mysig miljö.. inhyst i en charmig lada.. de drev (i typ 15 år) tidigare caféet Tant Gredelin i Enköping (väldigt poppis/omtalat - men de slog igen när huset de huserade i skulle rivas/renoveras)

Plats: Uppland / Lillkyrka Hävlinge (utanför Enköping)
Hemsida: Bilder och mer info finns på deras FB-sida (sök på Jowilins lada), tror inte de hade en vanlig webbsida (än).
En lagom dagsutflykt från mig! Kunde inte hitta en vanlig hemsida men finns på FB här https://www.facebook.com/profile.php?id=100057645181698
Lovar gott utifrån bilderna.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Maria T
Idag har vi sagt tack och adjö (som det ser ut i nuläget) till restaurangen som serverar en av de godaste räksmörgåsarna vi ätit tillika en av de mysigaste platserna, Sjöboden på Ankarudden, Torö.
Det började som "kaffe med räksmörgås" men eftersom närbelägna Nynäshamns Ångbryggeri har en mycket god folköl https://www.nyab.se/vara-ol/land-i-sikte-lager-2/ som Sjöboden erbjuder finns ingen orsak, som jag ser det, att inte njuta en god öl till mackan. Så. Jag frångår i min egen tråd just kaffedrickandet som annars är standard till räksmörgås och vill visa denna macka som jag nog alltid kommer att minnas (och kopiera!) samt en väldigt tjusig båt.
 
  • Räkmacka med ägg, dill, majonnäs, och tomat; öl och vattenglas i bakgrunden. Uteservering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbåt förtöjd vid brygga, räddningsbåt i bakgrunden, blå himmel med moln, lugnt vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
Räkorna var i överflöd. Såg inte mackan. Underbar båt på sista bilden.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
T Tovan skrev:
Räkorna var i överflöd. Såg inte mackan. Underbar båt på sista bilden.
Ett mycket gott (på-plats-bakat) kavringliknande bröd men inte så kompakt.Tror det var den mycket finhackade rödlöken som gjorde att vi tyckte det var annorlunda - har inte träffat på det tidigare och efter det är det alltid tillbehör till egengjorda räksmörgåsar. Båten var det många som dräglade över.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Hade alldeles glömt bort denna tråden och nu börjar ju sommaren rinna ut i sanden meeeen det finns ju alltid nästa år. Ska försöka fokusera på fika men tar mig friheten att slänga in något mat-tips också.

Jämtland:

Börjar med tipsa om Gimårasten längs med E14 knappt en mil norr om Bräcke. Kan vara landets bästa vägkrog med sagolika fin-burgare gjorda från grunden på en annars tex-mex/cajun-dominerad meny. Och då är det en fräsch sådan, inget tungt/stabbigt tex-mex som man får på Taco Bar och den andra kedjan jag glömt namnet på. Förstås avsevärt dyrare än en vanlig vägkrog men värt varenda krona. Har även ett vettigt utbud vegetariska rätter (kanske även veganskt, lite osäker dock) där många av rätterna på menyn går att få vegetariska. Som sagt, mat lagad från grunden med stor fokus på lokala råvaror. Egentligen alldeles för bra för att ligga där det gör. Nackdelen är möjligen att miljön precis brevid E14 inte är så kul och att det kan vara ganska lång väntetid på käket om dom har många gäster. Och dom har även riktigt goda våfflor, nån paj och även glass från Glassbaren i Bräcke. Har bara öppet på sommaren så ....... augusti ut.

Cafe Frösötornet - Frösön, högst upp på Gustavsbergsbacken.100% "hembakt", 100% jättesmaskigt och trevlig & kunnig personal. Rel. dyrt men ändå prisvärt m.t.p. kvaliteten. Nackdel för vissa kan vara att dom inte direkt har det klassiska cafe-sortimentet och att dom balanserar på gränsen till skitnödigt ibland med raw-bollar och rättvisemärkta "handstampade himalayadrömmar" 🤪etc. Missförstå mig rätt, har inget mot såna produkter i sig men det hänger ju även lite på hur man säljer in ett sånt sortiment av produkter/bakverk också. Men misströsta inte, dom har förstås kalasgoda kardemummabullar också. Allt sammantaget är det himla trevligt. Även här är det bara sommaröppet.

Elvebäcks - Östersund, I (eller bredvid, har inte riktigt fattat uppdelningen) Lillänge köpcentrum. Här pratar vi lite mer klassiskt cafe-sortiment. Allt "hembakt" och av riktigt riktigt hög kvalitet, både mat och kaffebröd. Åt det dyrare hållet förstås. Nackdelen med Elvebäcks skulle möjligen vara läget inklämt mellan butiker utan bord utomhus (där det är en stooor parkering) men tycker ändå att dom lyckats rel. bra med att göra den rätt tråkiga och sterila lokalen lite ombonad. För en proffsfikare är Elvebäcks ändå ett obligatoriskt stopp enl. mig. Om inte annat för en stunds avkoppling medans övriga dönickar provianterar för den fortsatte färden norrut som bör gå via ........

Renates Konditori - Krokom. Ligger i samma byggnad som bibblan och kommunhuset. Förutom prisvärd vällagad dagens lunch och hög generell kvalitet så är det framförallt den flerfaldigt prisbelönta glassen man kommer hit för. När det kommer till glass har jag riktigt finstämda smaklökar och här serveras den hittills bästa glassen jag smakat. Däremot kommer man inte hit för den mysiga miljön inomhus då det som sagt ligger i en offentlig byggnad 😆 Platserna utomhus mellan bibblan, ICA och parkeringen kommer aldrig nånsin kunnas anses mysiga men det finns en subtil bonnhålecharm ❤️ där småbarn, pankisar från äldreboendet, kommunalgubbkärringarna och dom muttrande byfånarna alla sammanstrålar och samexisterar på och runt uteserveringen & ICA-torget. Klar bonus är att Gröna Skylten ligger runt hörnan 😎

Värt att nämna i sammanhanget är att här ligger den sista större livsmedelsbutiken (och tidigare nämnd Gröna Skylten) på många mil om färden fortsätter norrut på väg 339 eller 340. För den färden borde alla vilja göra ❤️

Fortsätter ev. i morgon för nu börjar orden ta slut 😇
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Maria T
B Bästerortarn skrev:
Fortsätter ev. i morgon för nu börjar orden ta slut 😇
Tack snälla för långa utförliga beskrivningar. Tar till mig allt och noterar för framtida utflykter!
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.