Ingen som nämnt Lanemos i Linköping?
Kaffebröd, bakelser, tårtor, mackor och matbröd i en kvalité som höjer sig över mängden.
Västra Vägen 6.
https://www.lanemokonditori.se/
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Nisses Konditori i Ängelholm är också ett sånt där härligt, traditionellt konditori med väldigt goda bakverk. Jag har aldrig fikat där på plats, så jag kan inte uttala mig om miljön i cafedelen. Jag har bara köpt med mig bullar och kakor att ta hem.

Länk: https://www.nisseskonditori.se/
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
B
För den som gillar små fik i gammal stil kan jag tipsa om konditoriet i Alunda, som ligger mellan Uppsala och Östhammar. När det är säsong brukar de ha kanongoda semlor men även de andra bakverken är goda. Jag har iofs inte varit där på några år men jag tror att det är samma stil som tidigare.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
bonnier bonnier skrev:
Lite från västra Östergötland,

Väderstad konditori, köer ibland mellan 12 - 14 dock... väldigt populärt utflyktsmål för boende i västra delen av östergötland. Finns ett antal butiker i anslutning ockå, bl.a. byggnadsvårdsbutik.

Bahnhof i Sya, ganska nära Väderstad och väldigt populärt. Helt veganskt och minst lika mycket lunch som fika. Låt inte det veganska avskräcka... riktigt gott och framför allt semlorna är fantastiska.

Farfarsstugan norr om Motala vid Övralid, om man vill ha en oslagbar utsikt över Vättern.

Kaféet vid Bona handelsträdgård, litet och oprentiöst men hembakat och väldigt gott.
Jag kompletterar med Kafé på Skedet, har varit där några somrar och aldrig blivit besviken. Litet och något begränsat utbud men väldigt gott och hembakat. Uteserveringen känns som man sitter i någons villaträdgård, mysigt.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Just det!!

Glassbaren/Farmors i Grimslöv/Barnens gård på riktigt hemmagjord glass och hemmagjord kolasås!

Deras hallonglass är helt magisk!

Ingen utsikt att tala om, men trevlig miljö då det ligger "mitt ute på landet" 🙂

Möjlighet att handla i gårdsboden (bla deras hemmagjorda glass) och ta med sig hem också!
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Har man vägarna förbi Borlänge så rekommenderar jag ett besök på gauffin boulangerie.
Dom återfinns uppe på kvarnsveden på kvarnforsplan.

https://gauffinboulangerie.se/
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Bokomslag för "Kondisboken" med foton av kaféinteriör, bakverk och kaffekoppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har denna i mitt bibliotek.
 
  • Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Exakt den vi hade som kartbok i barndomen när det var dags för semester! Undrar hur många ställen som fortfarande finns kvar.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Maria T
B Blazermannen skrev:
För den som gillar små fik i gammal stil kan jag tipsa om konditoriet i Alunda, som ligger mellan Uppsala och Östhammar. När det är säsong brukar de ha kanongoda semlor men även de andra bakverken är goda. Jag har iofs inte varit där på några år men jag tror att det är samma stil som tidigare.
Vilka härliga tips alla bidrar med, jag är överväldigad och fikatipsboken är späckad så det räcker till många långa resor i vårt vackra land.
Är det Centrumkonditoriet du menar @Blazermannen ? Kunde inte finna nån regelrätt hemsida men väl en på FB.
 
  • Gilla
Blazermannen
  • Laddar…
B
Maria T Maria T skrev:
Vilka härliga tips alla bidrar med, jag är överväldigad och fikatipsboken är späckad så det räcker till många långa resor i vårt vackra land.
Är det Centrumkonditoriet du menar @Blazermannen ? Kunde inte finna nån regelrätt hemsida men väl en på FB.
Ja, Centrumkonditoriet var det jag menade i tipset, det stämmer. Slarvigt av mig att inte få med namnet i tipset, jag skrev ju inte ens att det var i Alunda centrum. Nu är Alunda inte så stort, men det finns likväl fler ställen att fika på.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Ingen som nämnt Taxinge-slott?
 
Maria T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ingen som nämnt Taxinge-slott?
Nä, och varför jag inte gjort det själv förstår jag inte, har vart där minst en gång per år i säkert 30 år! Man måste ju vara utsvulten för att våga åka dit 😂
Tack för att du påminde.

https://www.taxingeslott.se/
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ingen som nämnt Taxinge-slott?
Där fanns det kak- och tårtbuffe förut... är det så fortfarande?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ingen som nämnt Taxinge-slott?
Turistfälla. Köa en timma för att välja bland en massa olika tårtor. Stort utbud men medioker kvalitet. Inte prisvärt.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
bonnier bonnier skrev:
Där fanns det kak- och tårtbuffe förut... är det så fortfarande?
Inte buffé som i all you can eat. Du väljer vad du vill ha och betalar per bakverk.
Café opera hade riktig tårtbuffe på åttiotalet
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.