Maria T
T Taxture skrev:
[länk]

Trevligt litet fik med svensk industrihistoria
Ser sympatiskt ut och lagom nördigt (precis som jag 😉).
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
N Nyikåk skrev:
Någon som provat Karl och Kristinas i Skarpnäck?
[länk]

Kvarteret låter inte så lockande... 😁
Där har jag/vi varit ganska många gånger då vi bor på cykelavstånd (eller gångdito för den delen). Har gått från att ha varit ett relativt litet ställe till att bli en schysst restaurang. Dock blev jag lite besviken en gång när en person, som verkade vara ägare el restaurangchef, gormade på en anställd bakom disken. Sånt sätter spår i mig, men med det sagt - alltid goda smörgåsar och bakverk!
Att de dessutom är nära Skogskyrkogården och får ta hand om luncher och fika efter ceremonier gör nog sitt till att de håller god klass.

Edit: Nu fattar jag din smiley, och jag lovar det är långt ifrån så hemskt som det låter, ett riktigt mysigt villakvarter faktiskt.
 
  • Gilla
Nyikåk
  • Laddar…
Maria T
Med risk för att jag ändrar min egen tråd...
I förrgår var vi på Ekerö (Stockholms län) och hade en plan på att köra runt lite, fina utsiktsplatser över Mälaren bl a, men sen kom hällregnet och vi var nära Ekebyhovs slott som jag ändå kollat upp så vi landade där.
Förra gången vi var där = länge sen, så var det ett trevligt sommarcafé med många sittplatser i en trädgård.
I år så var det en mysig lunchservering (caféet slutade i juli månad!) som jag gärna rekommenderar för de som vill äta mycket för en liten slant - buffé. Två kycklingrätter + vegetariskt, salladsbord med många röror, nybakat bröd vid sidan av. Mycket trevligt och det var välbesökt, svårt att finna parkeringsplats.

Men vi fikade!
Jag tog en räksmörgås (förvisso på Polarkaka el liknande) med mycket räkor, ägg och majonnäs.
Mannen åt en Skink-och-ost-våffla som, jämfört med min räksmörgås, var otroligt prisvärd.
Labilt väder, vi kunde sitta utomhus även om jag frös. Kvinna med glasögon vid grönt bord ser på telefon, framför räksmörgås med citron och gurka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Räksmörgås med dill, gurka, majonnäs på en vit tallrik, citronklyfta, uteservering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färgrik tallrik med våfflor, grönsaker, vattenmelon, morotsallad på grönt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Historisk träbyggnad med stenvåning, röda fönsterluckor, parkerade bilar, mulet himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
whak och 4 till
  • Laddar…
Gult tvåvånings konditori med text "Elsa Andersons konditori", fönster, vita utemöbler och kullersten, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lika bra som ryktet sa. 👌
Första gången för oss.

Testade en Norbergsbakelse som var riktigt bra.
 
  • Gilla
whak och 3 till
  • Laddar…
Motljusbild på bakverket samt fruns Princess bit.
Fikastund med kaffe och lila tårta vid fönster, virkat underlägg, träbord, avslappnad atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Maria T
FredrikR FredrikR skrev:
Motljusbild på bakverket samt fruns Princess bit.
[bild]
Men så smaskigt det ser! Klassiska koppar också, det tycker jag är trevligt även om muggar såklart duger. Hemsidan talar för att det är ett ställe med anor, tyvärr får jag inte upp bilder på bakverken (ska testa en annan webbläsare, kan vara ett simpelt problem).
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Maria T
I fredags besökte jag Ösmo Plantshop trädgårdscafé https://www.osmoplantshop.se/cafeet - en härlig utflykt trots att vädret gjorde att det inte kändes bra att sitta utomhus. Tur de har så många platser inomhus bland alla vackra växter och blommor. Det doftar t o m lite regnskog ibland.
Caféet serverar, utöver läckra bakverk och fina smörgåsar, en vegetarisk lunchbuffé på vardagar. Den har jag testat en gång, gott, men jag återkommer alltid till deras smörgås som heter Fransiscana.
Fikabröd i skyltfönster med prislappar: bakelser, tårta och kakor. Reflektioner syns i glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Menytavla på café med lunchalternativ och priser, handskrivet med krita, svenskt språk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Växthus med växter på bord, takfönster, ljus, genomskinligt tak, inomhus, trädgårdsskötsel, anordnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En fjäril med färgglada vingar sitter på lila blommor nära en växtetikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och fotot av min smörgås blev bara ett enda "blurr" så kakdisken och menyn får duga. Samt att det efter fikat, när regnet hade dragit förbi, var härligt att gå runt och sniffa på sensommarblomster.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Maria T
Igår var jag på väg från Stockholm till Motala, och min kartläserska hade besökt detta ställe tidigare i sommar och gillat det mycket.
Löfstad slott café och handelsträdgård https://www.handelstradgarden.se/ ca 7 km söder om Norrköping på E4, en kort avstickare.
Efter ösregn kommer (ibland) sol, och sol fick vi när vi satt i trädgården. Jag åt den bästa Pecannötspajen jag ätit på den här sidan Atlanten! Fin miljö och stort utbud av prisvärda växter.

Kaffe och pecannötspaj med vispgrädde på blå tallrik vid träbord utomhus. Blomkruka i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhus, lila blommor i förgrunden, parasoll, trädgårdsmöbler, grind, byggnad, grusgång, sommardag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gult slott, grusgång, gröna trädgårdar, parkbänkar, blå himmel med moln, besökare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Vara, Västergötland, mycket nära E20 om man åker den vägen.
Conditori Nordpolen med eget stenugnsbageri https://nordpolen.se/konditoriet/

Mysigt och gott samt kaffe och te i varsin kanna.
Mysigt café, eleganta detaljer, kvinnor sitter vid borden, konditoriskyl, vintage inredning, fredlig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fika med bakverk, en tekanna och en mjölkkanna på ett kafébord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvitto från Conditori Nordpolen visar köp av bakverk och kaffe, totalt 151 SEK, betalat med kort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns också en trädgård att sitta i när vädret är lämpligt.
 
  • Gilla
  • Älska
Siv58 och 5 till
  • Laddar…
Maria T
Kanske inte så många dagar med bra väder för att åka och fika nu, men väcker liv i tråden och tipsar om ett trevligt ställe i Gustavsberg (Värmdö) - Villagatan 1 heter det. Har besökt det sommartid och suttit ute under lummiga träd, och vintertid med värmande soppa till lunch inomhus.

Idag var en sån dag mitt-i-mellan när det, kanske, hade gått att sitta utomhus men utemöbleringen var fälld och ingen annan var ute så det blev att sitta inomhus.

Jag tycker det är lite skämsigt att fota bakverk i en disk, och när det är mycket folk runt ikring så de goda bakverken (Mandeltårta, morotskaka, småkakor...) finns inget bevis på, men den ljuvliga grillade smörgåsen som jag tror heter Grekisk - surdegsbröd, Fetaost, tomat, grillad paprika...nåt mer?, och en stor sallad men lök och oliver till, är mycket prisvärd. Tallriken visar halva mackan!
Tre grillade mackor, tre sallader (minst) och två andra rätter att välja bland. Fullständiga rättigheter, ett glas vin är aldrig fel om en inte råkar komma med bil.

Hade jag bott i närheten skulle jag besökt ofta. https://www.facebook.com/villagatan1/?locale=sv_SE

Färgglad butiksinredning, heminredningsartiklar, kreativt, glada färger, kuddar, lampor, böcker, dekorativa pappersblommor, mysig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mysig inglasad veranda, färgglad inredning, rottingmöbler, kuddar, växter, solljus, utsikt mot grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En smörgås på en tallrik bredvid en sallad, på ett rött bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En snigel på gröna blad och stilkar, guldfärgade blomklockor, vit bakgrund, botanisk illustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solig dag, blommande dahlior, grönt bladverk, byggnad i bakgrunden, klart himmel, stadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Höstträd med gula löv, färgglada dahlior i förgrunden, klippor och grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går även att klappa en rar hund (Sheltie) och en mysig katt (blandras) om du känner för det, och kolla på vackra kuddfodral och tyger som caféinnehavaren gjort. Nej, jag känner inte hen. Vackra blommor, de flesta Dahlior, i trädgården.
 
  • Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Kramla
Kan inte annat än hålla med om att det är skämmigt att ta kort på caféer osv🙂
Men något jag uppskattar och även min familj är en egen helg fika med ev någon i släkten eller bekant på besök, med eget hembakt som man är sugen på😋

Jag har en något svag karaktär när det kommer till att unna mig ett hembakt bakverk som givetvis varierar efter säsong och eller på vad jag har hemma i skafferiet.

Nybakad bärpaj med florsocker. Blåbär och möjligen hallon. Serverad på ett mönstrat tygunderlägg. Hemlagad och inbjudande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Kramla Kramla skrev:
Kan inte annat än hålla med om att det är skämmigt att ta kort på caféer osv🙂
Men något jag uppskattar och även min familj är en egen helg fika med ev någon i släkten eller bekant på besök, med eget hembakt som man är sugen på😋

Jag har en något svag karaktär när det kommer till att unna mig ett hembakt bakverk som givetvis varierar efter säsong och eller på vad jag har hemma i skafferiet.

[bild]
Hemmafika är såklart trevligt, men jag gillar inte att baka så oftast blir det våfflor med grädde och sylt, nån gång med nötkräm och glass. Fast jag får nog trolla till en äppelkaka snart för blåbär har jag inga och körsbärsskörden blev mager då det kom en flock nötskrikor på besök.
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Kramla Kramla skrev:
Kan inte annat än hålla med om att det är skämmigt att ta kort på caféer osv🙂
Varför skulle det vara skämmigt??? Det är väl fullt rimligt att man tar bilder på bakverk, mackor och liknande som man tycker ser trevliga ut. Bra reklam för stället i fråga också.

Så länge man inte tar bilder på andra människor kan jag inte se något skämmigt i det över huvud taget.

Kommer det med folk på bilden bör man naturligtvis fråga vederbörande om det är OK att lägga upp bilden på ett nätforum.
 
Maria T
H hhallen skrev:
Varför skulle det vara skämmigt??? Det är väl fullt rimligt att man tar bilder på bakverk, mackor och liknande som man tycker ser trevliga ut. Bra reklam för stället i fråga också.

Så länge man inte tar bilder på andra människor kan jag inte se något skämmigt i det över huvud taget.

Kommer det med folk på bilden bör man naturligtvis fråga vederbörande om det är OK att lägga upp bilden på ett nätforum.
Egentligen "borde" det väl inte kännas skämmigt men jag kan inte hjälpa att jag tycker det lite grann i alla fall. Sen finns det ju nivåer på allt - den första gången jag såg en person som ställde sig på sin stol, samt bad andra personer på caféet att flytta sig en aning så att hon kunde ta en perfekt bild så skämdes jag 😌
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.