Vi skall bygga till ett hus från 1945

Det gamla huset står på berg, alla 4 sidor, plus en hjärtvägg i mitten.

Ena sida är lägre, så källaren är som ett sutterängplan, dränering har alldrig varit ett problem, vattnet verkar rinna runt huset och ner på den lägre delen av tomten.

Dagens grundmur står på en sula som är gjuten direkt på berget, på sulan är hålsten murad till 2m invändig takhöjd i källare. Jag har mätt med laser i våningsplanet och huset har nog inte satt sig på över 75 år, nivån i huset skiljer 2mm på golvet.

Vi skall nu bygga till och behöver lägga till nya delar till grunden, nedan skiss på dagens konstuktion.

Schematisk ritning av en källargrund med betongplatta, sula och cementhålstenar samt angiven nivåskillnad mot berg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förslag 1:

Att spränga ner för att få dräneringslager och sedan ställa ut kantelement, det blir 200mm dränering och 300mm kantelement totalt 500mm under dagens källargolv, för att gjuta ett nytt golv i samma nivå som källargolvet. Det betyder att jag måste spränga ner 500mm direkt i anlutning till gamla grunden, med risk för skador på huset.

Är inte så förtjust i dagens byggteknik med frigolit och betong.
Letar efter alternativ.

Sektion av källarvägg med märkning av isolering, dränering och konstruktionselement.
Skapa konto

Förslag 2:

Spränga ner 200-300mm under källargolvet, men inte rakt ner från gamla källarväggen.
Där vi behöver stöd/platta för nya grundmuren, gjuter vi en 250mm bred sula för att mura nya källarvägen på, likt den gamla grunden. Därefter fyller gunden innanför sulan med haspor som isolering, ca. 100mm under färdigt golv, och ovanpå isoleringen gjuta ett källargolv, ev med radonspärr eller markduk för att hålla isär haspor och betong. Ev. använda EPS-betong istället.

Sektionsteckning som visar grundläggning med betong eller EPS-isolering, sprängt berg och dräneringssystem vid byggnadens grund.
Skapa konto

Förslag 3:

Koljern, dyrt och jag funderar på hur elementen kommer att fungera ihop med min gamla grund.

Schematisk bild av en grundkonstruktion med markeringar och mått för isolering, dränering och betongelement.
Skapa konto

Finns det andra lösningar?

Gjutform av plywood isället för kantelement med Foam Glas på insidan formen och med Foam Glas istället för frigolit? Armera och gjuta en platta uppepå, kanske ingen kantbalk eftersom allt ligger på berg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.