223 läst · 10 svar
223 läst
10 svar
Vet man på förhand hur djupt borrhål man behöver borra för bergvärme
Hejsan!
Har en fundering kring bergvärme som jag hoppas att någon kan hjälpa med.
Har förstått att hur djupt ner i berget man behöver borra beror på värmebehov, hur isolerat huset är osv. Om jag fattat rätt är det också den delen av hålet som är i själva berget som är avgörande för uppvärmningen.
Min fråga är dock om man brukar kunna veta på förhand hur långt det är från marken ner till berget som man måste borra? Hur brukar det funka med offerterna, blir det liksom en kul överraskning när borrningen sätter igång som kan resultera i ett mycket dyrare borrhål än vad man egentligen tänkt sig när det hela är klart?
Tänker tex om offerten utgår från att det krävs ett borrhåll på 150 meter i berg, brukar det då vara fast pris oaktat hur långt det faktiskt är ner till berget eller hur funkar det?
Har förstått att hur djupt ner i berget man behöver borra beror på värmebehov, hur isolerat huset är osv. Om jag fattat rätt är det också den delen av hålet som är i själva berget som är avgörande för uppvärmningen.
Min fråga är dock om man brukar kunna veta på förhand hur långt det är från marken ner till berget som man måste borra? Hur brukar det funka med offerterna, blir det liksom en kul överraskning när borrningen sätter igång som kan resultera i ett mycket dyrare borrhål än vad man egentligen tänkt sig när det hela är klart?
Tänker tex om offerten utgår från att det krävs ett borrhåll på 150 meter i berg, brukar det då vara fast pris oaktat hur långt det faktiskt är ner till berget eller hur funkar det?
Det ”roliga” är att offerten förutsätter att det endast är max 6 m till berg. Är det djupare till berg kostar det multum kanske 500 -1000 kr per meter så har du 40 meter till berg blir det betydligt dyrare.
Det bästa är om man har en granne som redan borrat då kan man få en fingervisning hur djupt berggrunden ligger.
Har man inte det finns en uppenbar risk att det kan bli mycket dyrare än offerten.
Men ibland är det ju uppenbart att det inte kan vara djupt till berggrunden men det beror ju på hur det ser ut hos dig.
Det bästa är om man har en granne som redan borrat då kan man få en fingervisning hur djupt berggrunden ligger.
Har man inte det finns en uppenbar risk att det kan bli mycket dyrare än offerten.
Men ibland är det ju uppenbart att det inte kan vara djupt till berggrunden men det beror ju på hur det ser ut hos dig.
Den viktigaste faktorn är husets energibehov. Pajala eller Visby? Tapetserat stängsel eller passivhus? Uppvärmd yta? Dessutom: bergets beskaffenhet och dess grundvattenflöde?M MrHorta skrev:Hejsan!
Med det sagt: dagens inverterpumpar är effektivare än de gamla och tar alltså ut mer energi ur berget än förr. Målet vid ny installation är att du aldrig ska behöva använda elpatronen. Om man bor i Stockholm och har ett normalstort hus skulle jag satsa på minimum 200 m effektiv borra eller kanske 2 x 120 m.
Det var ju inte vad frågeställaren ville ha svar på.D datja skrev:Den viktigaste faktorn är husets energibehov. Pajala eller Visby? Tapetserat stängsel eller passivhus? Uppvärmd yta? Dessutom: bergets beskaffenhet och dess grundvattenflöde?
Med det sagt: dagens inverterpumpar är effektivare än de gamla och tar alltså ut mer energi ur berget än förr. Målet vid ny installation är att du aldrig ska behöva använda elpatronen. Om man bor i Stockholm och har ett normalstort hus skulle jag satsa på minimum 200 m.
Kan det bli dyrare än offerten?
Ja det kan det om berggrunden ligger djupare än standarddjupet 6 meter.
Stort tack för svaren! Värdefullt med all input här!
Angående geoteknisk undersökning innan man börjar borra, vad brukar ingå i en sådan och vem är det som utför? Tänker tex om det går att använda markradar eller liknande för att mäta avstånd till berget eller om det blir mer av kvalificerade gissningar av någon som är van att borra sånna här hål? Är detta något som man som kund brukar få betala själv eller är det bolagen som offerterar som gör den?
Angående geoteknisk undersökning innan man börjar borra, vad brukar ingå i en sådan och vem är det som utför? Tänker tex om det går att använda markradar eller liknande för att mäta avstånd till berget eller om det blir mer av kvalificerade gissningar av någon som är van att borra sånna här hål? Är detta något som man som kund brukar få betala själv eller är det bolagen som offerterar som gör den?
Det är något du själv får betala om du vill slippa allt för stora överraskningar men att det garanterat är mer än 6m kan nog vem som helst bekräfta då du behöver borra djupare i berget för att uppnå en bra effekt. Det finns olika firmor som gör dessa, vilka som finns där du bor vet jag tyvärr inte men kolla kommunens hemsida som säkert har en länk till geologisk data. Kommer inte ihåg vart jag själv hittade informationen gällande vår egna fastighet (visserligen för att kolla grundvattennivån i berget) men kan se om jag hittar det igen . Gör jag det så lägger jag upp en länk.
SGI blir svaret och där får du mycket information.
SGI blir svaret och där får du mycket information.
Snacka med alla grannar först. Enklaste. Sen är det ju ändå det jordlager det är. Men kalkylen kan väl inte stå eller falla på några meter foderrör mer eller mindre i leran? Men borra djupt! Många offerter anger för grunda hål för att därigenom kunna erbjuda lägre pris.M MrHorta skrev:Stort tack för svaren! Värdefullt med all input här!
Kolla också på värmepumpsforum. Där hittar du de riktiga experterna.
Och även om det finns berg tidigare kan man behöva sätta foderrör längre sträcka om det som hos oss med det de kallade "skiktat berg", kan vara fel benämning. Det fick den som först borrade i kvarteret upptäcka då första borraren gav upp efter andra försöket och kört fast två gånger efter man satt foderröret.
Så vi som borrat i kvarteret har foderrör på 20-25 m.
Och det vanliga är att man har x meter foderrör som ingår i offerten och sedan blir det tillägg på det som behövs på platsen.
Så vi som borrat i kvarteret har foderrör på 20-25 m.
Och det vanliga är att man har x meter foderrör som ingår i offerten och sedan blir det tillägg på det som behövs på platsen.
Liknande trådar
-
Kan man förhandla om byggkreditivets ränta? Samt tips
Övrigt husrelaterat -
Hur fyller man bäst igen skarvar i golv väggar och tak när man flyttat en vägg? Ska det vara plast och gullfiber i golvet som är ca 10 cm djupt?
Stenhus -
”Veta” om man får bygglov utan söka förhandsbesked?
Bygglov -
Rabatt eller annat att förhandla till sig på byggkreditivet?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Överklagar förhandsbesked då givet bygglov?
Juridik