Letade i höstas efter en bordssåg, kikade bland annat efter en Luna L18. Dock hamnade köpet till slut på en snickeri/kombimaskin, en Luna W59 som visade sig ha 2,2kW motorer (istället för 1,5kW "som den ska")

Efter att ha läst och tagit in information från ett antal trådar, bland annat:
https://www.byggahus.se/forum/threads/soeker-handledning-utbildning-arbeta-med-vertikalfraes.287598/
https://www.byggahus.se/forum/threads/allt-om-vertikalfraesar-och-vertikalfraesning.287873/

Blir jag lite nervös och har inte vågat använda vertikalfräsen än.

Efter att ha läst lite och kollat bör jag ha MAN-kutter och avvisar-stål. Kollar jag rätt på den kutter jag fick med är det ingen MAN-kutter och dessutom inte ens dubbla uppsättningar stål utan ett enkelt profilstål (och balans-stål) Detta är sannolikt så långt ifrån vad jag bör börja med jag kan komma. Bilden är vad jag fick med maskinen. Vad används mässing-biten precis ovan kuttern (eller till vänster om som bilden roterades) till?
Träsvarvfräsar och profilstål i träask, ett fräsblad märkt 'CUT', en mässingbit och en askrotator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nämnde för en bekant att jag köpt snickerimaskin med vertikalfräs då det visade sig att han sålt sin snickerimaskin men hade två kuttrar en Luna aluminium och 26 Luna-bett (en del helt oanvända) samt en Leitz stålkutter med 16 bett, ser dock inte ut som dessa kommer i par. Dessutom några smidda kuttrar 250mm wobbel-klinga och sliprulle.
Med priset lite hur oförskämd jag kunde med att vara.

Som den samlare jag är blir jag förstås sugen att ta rubbet men inser ju några saker
1. Ska jag inte vara allt för oförskämd bör jag nog betala en del?
2. Sannolikt kommer absoluta majoriteten bara bli liggande som bra att ha, inget som kommer användas flitigt. Kanske dumt att köpa på sig "bra att ha-saker"
3. Samtliga är MEC

Men nu när jag kollar på Lunas hemsida ser jag att många av de stål som fanns fortfarande finns tillgängliga och går köpa som avvisarstål. Då räcker det kanske med att köpa en MAN-kutter och komplettera med bara avvisarstålen vid behov?

Vad som mer slår mig är att jag ändå bör ha ett matarverk för bästa resultat. Då är det kanske bättre att köra på (billigare) MEK-kutter och istället lägga pengarna på ett matarverk?

Frågan som då återstår är angående tapp-fräsning. Detta kräver en släde som jag inte har (jag har ju justerbordet men tänker att frässläden behöver stagas upp mer och framförallt behövs något för att fästa materialet som ska bearbetas) men jag antar det dessutom mer eller mindre kräver MAN-kutter? Eller går det bygga en släde som matas av matarverk? Är det i så fall en acceptabel lösning eller helknasigt?

Likt första tråden jag länkade till skulle jag kanske behöva lite praktisk handledning innan jag börjar på egen hand. Finns någon i närheten av Västerås som vill visa lite grunder och kanske framförallt påtala vanliga farliga misstag?

Vad är ett bra tillvägagångssätt, är det mer lämpligt att köpa ett matarverk och nyttja "befintliga" frässtål både för budget och säkerhet eller är det bättre att köpa en MAN-kutter och köpa de stål som behövs allt eftersom behov uppkommer?

Ursäkta ett långt inlägg. Hoppas kunna få lite återkoppling på hur jag bör tänka eller vilka för och nackdelar som finns... Ber också om ursäkt om jag benämnt de olika delarna mer. Jag är ny på den här typen av maskiner. Rätta mig gärna med korrekta beteckningar så jag slipper förbli dum.

Jag använder en hel del kuttrar som inte har någon spånbegränsare. Helt enkelt fölr att det är det som jag har råd med. Det går bra att handmata dem. Så har snickare gjort i 100 år och mer.
Fast....när man gör det måste man mata jämt och litet försiktigt. Det är därför som förfarandet egentligen förbjöds för några år sedan.
Fast jag har inga finansmiljoner så i valet mellan att råna en bank eller börja sälja knark som extraknäck eller köra vidare med mina gamla bett utan spånbegränsare är de gamla betten ändå säkrare. Det gäller bara att använda dem med förstånd.

Att köra med en profilkniv och motviktskniv var vanligt förr. Man måste ha extremt låg matningshastighet och lågt varvtal och det är onödigt riskabelt och definitivt förbjudet men det går. Jag försöker undvika det så långt jag någonsin kan men ibland har jag inte råd att undvika det.
Som amatör skall du absolut undvika det!

Ju fler bett man har destu mer användbar är en vertikalfräs. Köp om du har chansen.

Redigerat:
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Jag lyfter denna tråd lite igen.
Finns det någon förteckning över alla "standardbett"
Kollar man t.ex. Luna har de en bild med numrerade bett:
image-proxy.php
En del av dessa är ganska självklara medan några ser ut som profil och kontraprofil (98 & 99?) Vissa ser ut som dubbla profiler där man använder antingen övre eller undre halvan?

Att bara titta på en bild på detta sett har jag väldigt svårt att föreställa mig exakt resultat och syfte. Finns det någon bra sammanfattning över dessa stål eller liknande med bilder på färdig profil och tänkt användningsområde?

Ett annat exempel från Toolab med betskrivningen "Frässtålssats med de 13 vanligaste frässtålen":
9c760d74-23a2-40b3-b081-a1aeb7a13b6f
Var får man denna initiala kunskap, finns det i läroböcker? Eller finns det några andra böcker i ämnet? Jag är lite nyfiken på att komma igång med vertikalfräsen men är lite nervös. "köpte" ett matarverk i somras men finns fortfarande 10 mil bort så affären ska slutföras vid tillfälle.

Tänker mig också köpa en ny kutter med hållare för avvisarstål. Dessa verkar finnas i alla prisklasser, skiljer det något väsentligt åt? Utöver möjligheten att fräsa mindre innerradier med en mindre kutter, finns några andra fördelar eller är det bättre att ta en större? Finns några andra finesser man inte bör missa när man ändå köper? Så som möjlighet att montera vändskär, stackningsbar?

Har en hel del Luna-bett så behöver "bara" komplettera med avvisarstål för de jag behöver, så är ju en lite mindre kostnad i alla fall.

Är detta ett bra alternativ eller finns bättre?
https://www.scosarg.com/cmt-693-spindle-moulder-cutter-block-d-100-d-30
Är denna bättre?
https://www.scosarg.com/cmt-combi-spindle-moulder-rebate-cutter-head-d30
Står som MAN på CMTs hemsida. Har den några nackdelar? Denna finns bara som 40mm medan andra finns 50mm, som även klarar 40mm bett, är det fördel att ha? Känns som det kan vara fördel? Är det någon stor nackdel att inte ha vändskären på ovansidan?

Kan jag använda Lunas bett i denna eller finns det olika standarder?

CMT hade lite mer illsutrerande bilder i sin katalog, där det i alla fall framgick lite hur profilen blev och vilka stål som var tänkta att användas med ena sidan för en sak och andra sidan för en annan. Men inte uppenbart vilka skär som var profil och kontraprofil
Sidan 118 och framåt.
https://www.cmtorangetools.com/downloads/6737/701/03.60.3006_CAT_EN_2020.pdf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.