187 läst · 5 svar
187 läst
5 svar
Vertikala spår efter spackling (spår uppkommer i mitten av en glasfiberremsa)
Hej forumet!
Tack för alla svar och kommentarer på mina och andras frågor. Är ganska ny när det kommer till renoveringar, men har lärt mig mycket av era svar och kommentarer. Tack.
Jag har en fråga om vertikala spår efter spackling. Gjorde en testrunda och fick vertikala spår. Spåren uppkom exakt i mitten av en glasfiberremsa som har suttit där sedan huset byggdes på 70 talet. Denna vägg var täckt med flera tapetlager.
Hur ska man spackla för att inte få vertikala spår?
Räcker det med en andra spackling, eller borde man göra något mer? Ta bort glasfiberremsorna och sätta nya?
Tack för alla svar och kommentarer på mina och andras frågor. Är ganska ny när det kommer till renoveringar, men har lärt mig mycket av era svar och kommentarer. Tack.
Jag har en fråga om vertikala spår efter spackling. Gjorde en testrunda och fick vertikala spår. Spåren uppkom exakt i mitten av en glasfiberremsa som har suttit där sedan huset byggdes på 70 talet. Denna vägg var täckt med flera tapetlager.
Hur ska man spackla för att inte få vertikala spår?
Räcker det med en andra spackling, eller borde man göra något mer? Ta bort glasfiberremsorna och sätta nya?
Beroende hur djupt spåret är kan det behövas två eller flera spacklingar.
Så det är bara att fortsätta med spackel tills man har en slät yta.
Som glad amatör brukar jag börja med smal spackelspade, sedan lite bredare, osv. Gör man så blir det minimalt med slipning efter sista spacklingen.
Så det är bara att fortsätta med spackel tills man har en slät yta.
Som glad amatör brukar jag börja med smal spackelspade, sedan lite bredare, osv. Gör man så blir det minimalt med slipning efter sista spacklingen.
Upplever att jag ibland har fått sådana där spår spår när spacklet sjunkit/krympt ner i skivskarvarna.
Lite irriterande då det kan vara ett till synes perfekt resultat innan man börjar måla eller tapetsera, men som sen visare sig efter några dagar när spacklet sjunkit färdigt. Ibland ger det också upphov till att remsan lossar precis där och känns svampig om man trycker lätt med fingret.
Finns säkert olika spackel som sjunker olika mycket.
Har man lite extra tid så brukar jag först gå på ett snabbt varv och trycka i lite spackel endast i lilla glipan/skarven mellan skivorna (Obs, inte hela försänkningen), som då hinner torka till en vända innan jag går på med den stora spacklingen.
Generellt sätt har det blivit bättre resultat i de rum jag tagit gott om tid på mig och använt riktigt långa torktider. Gärna flera veckor mellan första spackling och målning.
Ju mer bråttom man har mellan spackling och målning, desto större risk att spacklet sjunker efter hand
Lite irriterande då det kan vara ett till synes perfekt resultat innan man börjar måla eller tapetsera, men som sen visare sig efter några dagar när spacklet sjunkit färdigt. Ibland ger det också upphov till att remsan lossar precis där och känns svampig om man trycker lätt med fingret.
Har man lite extra tid så brukar jag först gå på ett snabbt varv och trycka i lite spackel endast i lilla glipan/skarven mellan skivorna (Obs, inte hela försänkningen), som då hinner torka till en vända innan jag går på med den stora spacklingen.
Generellt sätt har det blivit bättre resultat i de rum jag tagit gott om tid på mig och använt riktigt långa torktider. Gärna flera veckor mellan första spackling och målning.
Ju mer bråttom man har mellan spackling och målning, desto större risk att spacklet sjunker efter hand
Amen! Precis detta hände i sovrummet där jag satt takgips. Spacklade, såg bra ut, målade och kände mig klar. Efter någon vecka blev det djupare och djupare och nu ligger man och stirrar upp i grand canyon känns det som..S Stuff skrev:Upplever att jag ibland har fått sådana där spår spår när spacklet sjunkit/krympt ner i skivskarvarna.
Så låt det ta tid TS eller sätt in en värmefläkt så det torkar bra med en gång.
Exakt samma här. I sovrummet av alla rum. Det enda där man faktiskt ligger och tittar på taket 😂O Ossian K Olsson skrev:Amen! Precis detta hände i sovrummet där jag satt takgips. Spacklade, såg bra ut, målade och kände mig klar. Efter någon vecka blev det djupare och djupare och nu ligger man och stirrar upp i grand canyon känns det som..
Så låt det ta tid TS eller sätt in en värmefläkt så det torkar bra med en gång.
Köket, som jag gjorde något år senare, är helt perfekt. Så pass att en riktig målare skulle bli avis. Så nu ligger jag hellre på köksgolvet och tittar upp
Jag målar alltid ett lager efter spackling av skarvar och låter det torka ett par dygn. Då ser man tydligt om man behöver spackla mer och sedan går det mycket smidigare att spackla nästa lager. Färgen håller dessutom borta fukten (till viss del i alla fall) från att gå in i den gamla delen av skarven. Jag upplever i alla fall att det går snabbare att få ett bra resultat på detta sättet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur laga hål efter spårning i tegelvägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Lägga fiskbensparkett efter installation av köksstommar
Golv -
Ångspärr i efterhand (sommarstuga)
Ventilation -
Hur spacklar jag igen spåren efter innerväggarna?
Byggmaterial & Byggteknik -
Behöver det vara diffspärr nu efter tilläggsisolering?
Byggmaterial & Byggteknik