När man googlar på "pallet tool breaker" så finner man många varianter på en speciell typ av brytverktyg. Jag kan inte finna ett svenskt namn eller kan inte finna den.

1. Någon som vet namnet på verktyget och vart man köper i Sverige?

2. Någon som har tips på hur bryta upp gamla vackra golvplankor utan att de bryts?

• Flera bilder av pallet tool breakers i olika utföranden och färger visade på en smartphoneskärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
...man använder en kofot av fabrikat TOVE.

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Har själv varit på jakt efter en sådan när jag tog upp råsponten på övervåningen.Blev inte bra med vanlig kofot. Hittade dessvärre inte en i tid.

Hör av dig vad du finner!

/J

Det svenska namnet är Golvdemon.
Behöver en själv, men den skall vara bredare mellan käftarna då golvplankorna ligger på timmerstockarna.

Om det trilskas, såga av spiken med tigersåg. Fult på undersidan, spiken kvar, men lägger du om golvet spelar det ingen roll...

Uppdatera gärna om/var du hittar sådant verktyg, kan vara bra att ha till nästa golv...

Om ni nu vill leta upp ett annat verktyg ska ni förstås göra det, men jag har tagit upp både 28mm undergolv och ett lamellparkettgolv som jag flyttat med Toven, det går utmärkt tack vare de breda käftarna.....

E erikssonjorgen skrev:
Hej igen,

Hittade denna för ca 30 euro, fri frakt, från amazon.de.
[länk]
/J

Bra att den har energiklass A...

Jag har tagit upp gammalt golv med kofot och lagt om. Jag la kofoten på golvstockarna och snett utåt under golvplankan och lyfte försiktigt så att spikarna kommer fram lite sen slog jag tillbaka golvplankan med gummihammare så stannar spikhuvudet kvar som man kan dra upp.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Jag har tagit upp gammalt golv med kofot och lagt om. Jag la kofoten på golvstockarna och snett utåt under golvplankan och lyfte försiktigt så att spikarna kommer fram lite sen slog jag tillbaka golvplankan med gummihammare så stannar spikhuvudet kvar som man kan dra upp.
Ibland knäcks dock kanten när spiken glider ut, eller man är för hårdhänt när man bänder, därav fick jag tipset med tigersåg som räddar fler plankor. Beror säkert på typ av spik och hur det är spikat hur lätt eller svårt det är.

• Gilla
Solvskaftet
  • Laddar…
Jag har tagit upp 600 kvadratmeter med hammare och två kofötter - En vanlig och en 15-tums Hultafors 108. Man lyfter brädan lite med den vanliga kofoten och låser fast spiken med klykan på den andra så att spiken inte följer med tillbaks när man släpper tillbaks brädan.
Ett drygt jobb, men nödvändigt om man ska återanvända alla brädor.

Efter de första 1000 spikarna blir man ganska bra på det.

• Gilla
kengren51 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det kallas terapiarbete ;)

Man svetsar en själv med rätt mått?

useless useless skrev:
Jag har tagit upp 600 kvadratmeter med hammare och två kofötter - En vanlig och en 15-tums Hultafors 108. Man lyfter brädan lite med den vanliga kofoten och låser fast spiken med klykan på den andra så att spiken inte följer med tillbaks när man släpper tillbaks brädan.
Ett drygt jobb, men nödvändigt om man ska återanvända alla brädor.

Hur gör du där spiken är så tajt att den trycker sönder ovankanten när den kommer ut? Eller hade jag otur med snickaren som lade våra golv för 110 år sen...

Bröt nyligen upp ca 75 kvm gammalt 28mm grangolv, på bjälklag av runda stockar med plan ovansida. Min ambition var från början förstås att återanvända detta. Icke.

Jag gick på samma metod som @useless, med två kofötter och en hammare, men utan större framgång. Hur försiktig jag än var så var hela golvet så förbannat hårt nedspikat, ofta med två styck tretumsspik bara några cm ifrån varandra per golvbjälke, att jag bröt av fjädern. På ganska många håll kunde jag se att den stora skallen på spiken tryckt sönder fjädern redan när man satte golvet. Golvbjälklaget har ju sina höjdskillnader, så jag antar att man kört med två spik på så många ställen för att man var rädd att det skulle släppa lite här och var.

Önskar att jag tänkt på/känt till tigersågsmetoden, den kanske funkar bättre.

Ja, jag är lite bitter över det.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.