2 703 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
Verktyg till oljetank
Har själv, med gott resultat, använt vinkelslip. Vet inte hur det går med gas-svets, men undrar om det inte tar väldigt lång tid...oavsett vilken metod du använder, tänk på att vara försiktig så att inte oljerester börjar brinna. Enligt andra trådar på detta forum verkar tigersåg vara det vanligaste alternativet.
Det blir nog inte billigt med gas det går nog åt mycket gas för att stycka en oljetank.
Jag tror att en hyrd nibbler är smartast.
Ett alternativ som inte heller nämts är sticksågen. Det borde fungera lika bra som tigersågen.
Jag tror att en hyrd nibbler är smartast.
Ett alternativ som inte heller nämts är sticksågen. Det borde fungera lika bra som tigersågen.
Vad jag har hört är det förenat med livsfara att skära upp en oljetank om man inte är extremt försiktig, har full skyddsutrustning och är certifierad svetsare! Finns firmor som gör det för ca 4000:- då forslar de bort allt inkl spilloljan.
Funkar klockrent med tigersåg.
Sågade ned min 2m2 på ca 2 timmar effektiv tid. Min var ca 3mm tjock.
Viktigt att få rent innan.
Förslagsvis ser du till att eldar upp oljan. Jag satte domkraften under och ett gäng klossar och hissade upp ena hörnet så att jag fick ut den mesta av oljan.
Tog kvarvarande liter med några trasor. Hällde i lite vatten som jag tömmde på dunk och körde sedan med tigersågen.
Brummar friskt!
Sågade ned min 2m2 på ca 2 timmar effektiv tid. Min var ca 3mm tjock.
Viktigt att få rent innan.
Förslagsvis ser du till att eldar upp oljan. Jag satte domkraften under och ett gäng klossar och hissade upp ena hörnet så att jag fick ut den mesta av oljan.
Tog kvarvarande liter med några trasor. Hällde i lite vatten som jag tömmde på dunk och körde sedan med tigersågen.
Brummar friskt!
en bra tigersåg med de dyraste bladen.
tappade ut oljan med borrmaskinsdriven slangpump
spädde ut det sista med någon liter vatten och gummiskrapa.
sen var det bara att såga.
funkade klockers tog ner en 3kubiks utan problem (när jag listat ut allt)
/m
tappade ut oljan med borrmaskinsdriven slangpump
spädde ut det sista med någon liter vatten och gummiskrapa.
sen var det bara att såga.
funkade klockers tog ner en 3kubiks utan problem (när jag listat ut allt)
/m