Om åtta dagar (den 30/9) kommer 24 lättbetongelement som ska läggas som tak på min blivande verkstad. De som är 600 mm breda och 6 meter långa väger nära 700 kg...
Jag har dammsugit internet efter anvisningar och verktyg. Jag känner mig hyggligt på det klara med hur det ska gå till men saknar spännbyglar (behövs minst två) som man drar ihop elementen med.
Jag kan inte hitta var dessa kan köpas eller vettiga bilder så man kan göra den själv.
Mycket tacksam för hjälp med detta!

• väggar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen.:)
Vad lyfter dom upp betongbitarna i? ,Är det lyftöglor som man skruvar ner eller lägger dom serviner runt stycket o lyfter?
Tänkte om man kunde tillverka något med hjälp av en gängstång och krokar som man kunde fästa i lyftöglor och dra ihop med.

Det är inte lyftet som är problemet utan när de ligger på plats och ska jämkas ihop. Har hittat en video på youtube där spännbygeln är tydlig. Ska försöka svetsa ihop två såna. Verkar inte så knepigt.

Ok jag omformulerar mig då..;)
Om det finns hål på ovansidan av betongelementen där lyftöglor har suttit / sitter kan dessa kanske användas för att spänna ihop 2st element genom att använda 4st krokar o 2 gängstänger och dra ihop dom, därav frågan.;)
Det finns även något verktyg (vinsch?) med vajer i mellan 2krokar men vet ej dess riktiga namn.

Okej nu är jag med dig! Nej, det ska inte finnas några hål eller lyftöglor på elementen. Jag tänder lite på idén med gängstänger! Jag har ett par rejäla (M12 tror jag) som kunde göra ett bra jobb i en slags tving/spänn-mojäng. Jag har en tryckluftsdriven mutterknackare som kunde driva dem! (y)

Du kanske måste gå upp till M16 eller ännu grövre men du kanske kan prova dig fram.:)

• Gilla
Lasse_Sand
  • Laddar…
Ja, det behöver vara kraftiga grejor helt klart! Ska kolla i veckan.

Jag löste det genom att trycka upp en sida i taget med en garagedomkraft och en regel. ImageUploadedByByggahus.se1380708876.138255.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.