Ställde denna fråga i forumet golv tidigare utan några svar, så hoppas på bättre napp här.
Vilka verktyg (och metod) skall man använda sig av för upptagning av ett spikat parkettgolv samtidigt som man vill försöka minimera skador på undergolv och stavar?
Vilka verktyg skall man använda sig av vid läggning (spikning, ej limning) av fiskbensparkett? Vilken typ av såg? Spikpistol?
Vilka verktyg (och metod) skall man använda sig av för upptagning av ett spikat parkettgolv samtidigt som man vill försöka minimera skador på undergolv och stavar?
Vilka verktyg skall man använda sig av vid läggning (spikning, ej limning) av fiskbensparkett? Vilken typ av såg? Spikpistol?
Jag sågade med kap/ger-såg samt sänksåg. Det fungerade utmärkt. Jag spikade med hammare och drivdorn, det gick bra men var lite svårt att få fast utan att stavarna rörde sig.
Borttagning har jag inget bra svar på. Kanske fein-tool med ett tunt blad mellan tilja och undegolv, det kommer ju dock leda till att det sitter massa sågad spik kvar i golvet, spiken i tiljan bör ju gå att få ur efteråt.
Annars kanske såga ur lite av fjädern där spiken sitter och slå nya spiken vid sidan om. Då borde det gå dra ur spikarna ur undergolvet efteråt. Borde gå såga med ett litet blad i feintool, men är nog lite besvärligt.
Borttagning har jag inget bra svar på. Kanske fein-tool med ett tunt blad mellan tilja och undegolv, det kommer ju dock leda till att det sitter massa sågad spik kvar i golvet, spiken i tiljan bör ju gå att få ur efteråt.
Annars kanske såga ur lite av fjädern där spiken sitter och slå nya spiken vid sidan om. Då borde det gå dra ur spikarna ur undergolvet efteråt. Borde gå såga med ett litet blad i feintool, men är nog lite besvärligt.
Tack för svar! Skulle du använt hammare och drivdorn om du hade gjort det igen? Blev resultatet fint? Jag har sett en slags spikpistolsmaskin med lufttryck (vet ej namn) som en del använder. Var det något som du funderade på men uteslöt av någon anledning?J JFrisk skrev:Jag sågade med kap/ger-såg samt sänksåg. Det fungerade utmärkt. Jag spikade med hammare och drivdorn, det gick bra men var lite svårt att få fast utan att stavarna rörde sig.
Borttagning har jag inget bra svar på. Kanske fein-tool med ett tunt blad mellan tilja och undegolv, det kommer ju dock leda till att det sitter massa sågad spik kvar i golvet, spiken i tiljan bör ju gå att få ur efteråt.
Annars kanske såga ur lite av fjädern där spiken sitter och slå nya spiken vid sidan om. Då borde det gå dra ur spikarna ur undergolvet efteråt. Borde gå såga med ett litet blad i feintool, men är nog lite besvärligt.
Får ta och klura på bästa sätt att ta bort.
För en massa år sen tog jag upp delar av ett golv med kofot och flyttade till en annan del av rummet, gick finfint men man får ju ta det lugnt och metodiskt för att inte skada något. Ett fåtal bitar fick skador, men merparten klarade det hela finfint. När jag la det igen använde jag bara spik, hammare och nån form av dorn om jag minns rätt. Såg rätt ojämnt och risigt ut först, men efter slipning vart det skitfint.
Ah vad bra att det gick bra och blev fint! Ingen såg alls? Använde du en sådan där mini-kofot?S Svante Svenson skrev:För en massa år sen tog jag upp delar av ett golv med kofot och flyttade till en annan del av rummet, gick finfint men man får ju ta det lugnt och metodiskt för att inte skada något. Ett fåtal bitar fick skador, men merparten klarade det hela finfint. När jag la det igen använde jag bara spik, hammare och nån form av dorn om jag minns rätt. Såg rätt ojämnt och risigt ut först, men efter slipning vart det skitfint.
En till fråga - vilket märke av såg använde du? Bör man satsa på riktigt bra sågverktyg för annars blir det misslyckat?J JFrisk skrev:Jag sågade med kap/ger-såg samt sänksåg. Det fungerade utmärkt. Jag spikade med hammare och drivdorn, det gick bra men var lite svårt att få fast utan att stavarna rörde sig.
Borttagning har jag inget bra svar på. Kanske fein-tool med ett tunt blad mellan tilja och undegolv, det kommer ju dock leda till att det sitter massa sågad spik kvar i golvet, spiken i tiljan bör ju gå att få ur efteråt.
Annars kanske såga ur lite av fjädern där spiken sitter och slå nya spiken vid sidan om. Då borde det gå dra ur spikarna ur undergolvet efteråt. Borde gå såga med ett litet blad i feintool, men är nog lite besvärligt.
Det skulle nog bero på hur stort golv det är, jag la bara i en liten hall och ett litet kök, kändes inte motiverat att köpa pistol för det. Jag förborrade inför varje spik. Jag hade nog spikat med hammare igen men varit ännu mer noggrann med första plogen, kanske skruvat en stoppbit eller så för att minimera rörelser. Blev bra, men kunde blivit ännu bättre.
Jag lyfte nog någon felsatt stav också, nog med hammare och det var inte helt lätt att få det snyggt. Dock var mitt golv i valnöt viket jag får för mig "frasar" och spricker något lättare än ek. Har golvet suttit ett tag kanske också en del av spikarna börjar lossa lite, i alla fall i gångstråken.
Även lagt ett aningens större golv i ek men var betongundergolv så det limades, med sina för och nackdelar.
Jag hade dewalt kap/ger med vass klinga, funkade bra, men är ju bara eventuellt anpssning till vägg, kommer ju normalt ändå sockel över skarven.
Körde Festool sänksåg, de var nog ensamma på marknaden när det var aktuellt. Köpte till bra pris i euro till bottenlåg valutakurs, ett av mina mest använda verktyg, men antar det mesta duger med bra skena och framförallt skarp klinga. Jag hade fris på golvet så la klart "mitten" och rensågade kanten för att lägga fris-tiljorna, det är ju ett kritiskt snitt men i princip också det enda som sågas då ju tiljorna ju annars i princip läggs i fullängd med med undantag för väggar och andra hinder, där det sen rensågas. Utan fris blir det lite mer sågande av tiljorna innan läggning, men det snittet hamnar ju under sockel.
Ska det vara fris behöver du ju också en överhandsfräs att göra notspår runt lagt golv, men kräver nog inte så mycket av maskinen men ett bra stål, med bra kullager är ju alltid att föredra, inget kul med misstag här när man nästan är klar med hela jobbet.
Jag lyfte nog någon felsatt stav också, nog med hammare och det var inte helt lätt att få det snyggt. Dock var mitt golv i valnöt viket jag får för mig "frasar" och spricker något lättare än ek. Har golvet suttit ett tag kanske också en del av spikarna börjar lossa lite, i alla fall i gångstråken.
Även lagt ett aningens större golv i ek men var betongundergolv så det limades, med sina för och nackdelar.
Jag hade dewalt kap/ger med vass klinga, funkade bra, men är ju bara eventuellt anpssning till vägg, kommer ju normalt ändå sockel över skarven.
Körde Festool sänksåg, de var nog ensamma på marknaden när det var aktuellt. Köpte till bra pris i euro till bottenlåg valutakurs, ett av mina mest använda verktyg, men antar det mesta duger med bra skena och framförallt skarp klinga. Jag hade fris på golvet så la klart "mitten" och rensågade kanten för att lägga fris-tiljorna, det är ju ett kritiskt snitt men i princip också det enda som sågas då ju tiljorna ju annars i princip läggs i fullängd med med undantag för väggar och andra hinder, där det sen rensågas. Utan fris blir det lite mer sågande av tiljorna innan läggning, men det snittet hamnar ju under sockel.
Ska det vara fris behöver du ju också en överhandsfräs att göra notspår runt lagt golv, men kräver nog inte så mycket av maskinen men ett bra stål, med bra kullager är ju alltid att föredra, inget kul med misstag här när man nästan är klar med hela jobbet.
Stort tack för utförligt svar! Golvläggning är ett nytt moment men jag är händig och noggrann och tänker att jag kan fixa det bara jag får snits på verktyg och metod. Har inte riktigt bestämt än hur jag ska göra med fris men det är som du säger ett viktigt moment när man kapar för det plus att tänka på att skära ut för notspår. Vad använder man sänksågen till? För kapning av stavarna räcker inte då kap/ger-såg?J JFrisk skrev:Det skulle nog bero på hur stort golv det är, jag la bara i en liten hall och ett litet kök, kändes inte motiverat att köpa pistol för det. Jag förborrade inför varje spik. Jag hade nog spikat med hammare igen men varit ännu mer noggrann med första plogen, kanske skruvat en stoppbit eller så för att minimera rörelser. Blev bra, men kunde blivit ännu bättre.
Jag lyfte nog någon felsatt stav också, nog med hammare och det var inte helt lätt att få det snyggt. Dock var mitt golv i valnöt viket jag får för mig "frasar" och spricker något lättare än ek. Har golvet suttit ett tag kanske också en del av spikarna börjar lossa lite, i alla fall i gångstråken.
Även lagt ett aningens större golv i ek men var betongundergolv så det limades, med sina för och nackdelar.
Jag hade dewalt kap/ger med vass klinga, funkade bra, men är ju bara eventuellt anpssning till vägg, kommer ju normalt ändå sockel över skarven.
Körde Festool sänksåg, de var nog ensamma på marknaden när det var aktuellt. Köpte till bra pris i euro till bottenlåg valutakurs, ett av mina mest använda verktyg, men antar det mesta duger med bra skena och framförallt skarp klinga. Jag hade fris på golvet så la klart "mitten" och rensågade kanten för att lägga fris-tiljorna, det är ju ett kritiskt snitt men i princip också det enda som sågas då ju tiljorna ju annars i princip läggs i fullängd med med undantag för väggar och andra hinder, där det sen rensågas. Utan fris blir det lite mer sågande av tiljorna innan läggning, men det snittet hamnar ju under sockel.
Ska det vara fris behöver du ju också en överhandsfräs att göra notspår runt lagt golv, men kräver nog inte så mycket av maskinen men ett bra stål, med bra kullager är ju alltid att föredra, inget kul med misstag här när man nästan är klar med hela jobbet.
Då fixar du det nog utan problem! Första golvet jag la var fiskbensparkett, eller egentligen alla jag lagt, kök och hall i min tidigare lägenhet, valnöt med fris, hjälpt till med nuvarande sambons tidigare sovrum limmad ek utan fris. Lite pilligt men egentligen inte så svårt. Lite mer "stress" vid limning.
När man lägger med fris lägger man golvet med lite utstick över "fris-linjen" inte så noga och sen sågar man med sänksåg med skena precis så djupt som tiljorna är höga så får man ett helt rakt snitt att fräsa spår i och lägga en parallell stav mot och sen sätta frisen. Det går säkert såga varje stav innan placering men det är nog svårt att få till det exakt rakt.
När man lägger med fris lägger man golvet med lite utstick över "fris-linjen" inte så noga och sen sågar man med sänksåg med skena precis så djupt som tiljorna är höga så får man ett helt rakt snitt att fräsa spår i och lägga en parallell stav mot och sen sätta frisen. Det går säkert såga varje stav innan placering men det är nog svårt att få till det exakt rakt.
Fattar hur du menar. Då innebär det i så fall om jag inte fräser för fris då räcker det med kap/gersåg eller hur? Så får man vara lite extra noggrann med längd och snitt på yttre stavarna. När man kapar för fris har man ju lite mer utrymme att längderna är lite hej vilt olika långa i och med att man ändå kapar av dem. Vad duktig du har varit som har lagt så mycket själv! Då kan du klappa dig på axeln tycker jag.J JFrisk skrev:Då fixar du det nog utan problem! Första golvet jag la var fiskbensparkett, eller egentligen alla jag lagt, kök och hall i min tidigare lägenhet, valnöt med fris, hjälpt till med nuvarande sambons tidigare sovrum limmad ek utan fris. Lite pilligt men egentligen inte så svårt. Lite mer "stress" vid limning.
När man lägger med fris lägger man golvet med lite utstick över "fris-linjen" inte så noga och sen sågar man med sänksåg med skena precis så djupt som tiljorna är höga så får man ett helt rakt snitt att fräsa spår i och lägga en parallell stav mot och sen sätta frisen. Det går säkert såga varje stav innan placering men det är nog svårt att få till det exakt rakt.
Precis bör räcka med bara kap/ger utan fris. Lite svårt i mitt tycke att mäta precis hur lång staven ska vara då man ju inte får plats att lägga den på plats och markera innan den är kapad. Lite pill att få en hyfsat rak linje mot väggen.
Hittade några bilder, hoppas det kan förklara lite.
Lagt stavar mot kanten och sen kapat och lagt parallell stav och fris.
Det har ju i princip bara varit små rum, ett stort rum är nog en mycket större utmaning då det direkt syns om det börjar driva iväg.
Hittade några bilder, hoppas det kan förklara lite.
Lagt stavar mot kanten och sen kapat och lagt parallell stav och fris.
Det har ju i princip bara varit små rum, ett stort rum är nog en mycket större utmaning då det direkt syns om det börjar driva iväg.
Vilket bra jobb du gjort! Jag ska ”träna” på en mindre yta innan jag övergår till ett större rum. Jag har tyvärr varit med om s.k.proffesionella golvläggare som lagt fiskbensparkett där det drivit iväg snett. De sjabblade till det med centrumstavarna och sen var det kört. Dock mer förlåtande i mindre rum som du säger. Det räcker med ett fel och då hänger det felet med i resten av rummet. Jag vill tro att man kommer långt med noggrannhet men förstår att det nog kommer få bli några omtag och pill.J JFrisk skrev:Precis bör räcka med bara kap/ger utan fris. Lite svårt i mitt tycke att mäta precis hur lång staven ska vara då man ju inte får plats att lägga den på plats och markera innan den är kapad. Lite pill att få en hyfsat rak linje mot väggen.
Hittade några bilder, hoppas det kan förklara lite.
Lagt stavar mot kanten och sen kapat och lagt parallell stav och fris.
Det har ju i princip bara varit små rum, ett stort rum är nog en mycket större utmaning då det direkt syns om det börjar driva iväg.
Nu kanske du redan lagt golvet men annars vill jag slå ett slag för att lägga med listband och fris. Mycket snyggare och knappas så mycket merjobb (har aldrig lagt utan själv). Dessutom ett utmärkt tillfälle att köpa en sänksåg och en överhandafräs, om det saknas i verktygslådan. Vill man verkligen inte köpa går det säkert att hyra för en billig peng.F Fixarfia skrev:Fattar hur du menar. Då innebär det i så fall om jag inte fräser för fris då räcker det med kap/gersåg eller hur? Så får man vara lite extra noggrann med längd och snitt på yttre stavarna. När man kapar för fris har man ju lite mer utrymme att längderna är lite hej vilt olika långa i och med att man ändå kapar av dem. Vad duktig du har varit som har lagt så mycket själv! Då kan du klappa dig på axeln tycker jag.
Jag har inte lagt golvet än. Jag tycker det är jättefint med listband och fris som du säger, och har det i ett rum med äldre fiskbensparkett. Jag har inte helt bestämt mig än vilken variant jag ska köra på. Oavsett kan jag nog behöva båda sågverktygen även för några andra kommande projekt.N nybyggarn3 skrev:Nu kanske du redan lagt golvet men annars vill jag slå ett slag för att lägga med listband och fris. Mycket snyggare och knappas så mycket merjobb (har aldrig lagt utan själv). Dessutom ett utmärkt tillfälle att köpa en sänksåg och en överhandafräs, om det saknas i verktygslådan. Vill man verkligen inte köpa går det säkert att hyra för en billig peng.