I källaren på vårt hus har vi ett gammalt garage som jag har sedan vi köpte huset använt som verkstad/hobbyrum. Rummet fungerar också som förvaring för diverse saker som måste stå frostfritt som till exempel färg och högtryckstvätt.

Rummet används till allt från plantering av växter i krukor, enklare snickeri och cykelmek. Inredningen har växlat under åren men grunden har varit skåpen från köket som fanns i huset när vi köpte det.

Tanken nu är att skapa en 2.0 version av rummet och jag tänkte dela med mig av processen här.

Projektet kommer troligtvis ta 6-12 månader och jag kommer försöka dokumentera så mycket som möjligt. Jag har använt byggahus flitigt de senaste 10 åren och genom denna tråd hoppas jag kunna ge lite tillbaka i form av inspiration.

Rummet är ca 18 kvm och planlösningen är ungefär:
verkstad.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag återkommer löpande med mer information.
 
Planen för inredningen är.
verkstad sketckup ovan v1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den vänstra bänken tänkte jag ska se ut ungefär:
verkstad sketckup vänstra bänken v1.JPG

och den högra bänken tänkte jag ungefär så här:
verkstad sketckup högra bänken v1.JPG
 
Skälet till den speciella formen av den högra arbetsbänken är den är anpassad efter de maskiner som jag har tänkt skall stå på den sidan.

Följande maskiner tänkte jag skall stå på den högra sidan:
  • Metabo Bandsåg bs 0633 w
  • Pelarborr
  • Milwaukee MS 216 kapsåg
  • Bänkbandslip
  • Bänkslipmaskin
  • Tormek T4

verkstad sketckup högra bänken med verktyg v1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänkte visa några bilder på hur verkstan ser ut just nu. Jag beklagar att det är så grymt stökigt. Vi har börjat riva ut befintlig inredning.

Verstad före (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verstad före (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verstad före (3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verstad före (4).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verstad före (5).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som ni ser på bilderna har vi börjat riva ut inredningen. Det som vi har tagit ut först är den gamla diskbänken. Tanken är att vi skall lägga klinkers på golvet. Jag tänkte lägga klinkers som heter Klinker Gres 30x30cm från Byggmax.

Klinker_Gres_30x30cm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den verkar andra ha lagt med framgång i garage/verkstad. Tanken är att dela in rummet i fyra kvadranter och lägga klinkers helt klart i en kvadrant först och sen gå vidare till nästa. Detta för att slippa tömma hela rummet.
 
Behöver du inte utrymme runt varje maskin när du ska jobba med den, eller tänker du dig att du ska rulla ut den (Bandsågen och pelarborren?) Är inte underredet för smalt då och risk för att det välter?
 
@mexitegel. Gällande Bandsågen och Pelarborren, precis som du skriver så hoppas jag kunna rulla ut dessa maskiner vid behov.

Det syns inte så bra på bilderna, men pelarborren står just nu på en kontorshurts och det fungerar utmärkt. Jag är mer orolig över själva IKEA köksskåpstommen inte kommer vara tillräcklig stadig när den inte är fäst i väggen. Men jag har tänkt förstärka dessa två skåp med en plywoodskiva på baksidan. Eventuellt också med några kompletterande reglar runt omkring om det behövs.

Jag har också tänkt att skruva fast något tungt (betongplatta eller liknade) mellan hjulen längst ner för att hjälpa stabiliteten.
 
Hmm, Rick's Audi Double blev man ju inte alls avis på :D
 
Nu är klinkers, fix, fog samt primer inköpt. Allt från Byggmax

De hade tyvärr bara 11 paket klinkers på butiken som jag besökte så det blir det 17,82 kvm. Behöver förmodligen ett paket till. Köpte även 3 säckar fix @ 15 kg samt 3 påsar fog (grafit) @ 2 kg. Får se hur långt det räcker. 1 liter primer blev det också.
 
Idag blev det lite småpyssel i hobbyrummet.
Lite skruv organisation. Jag har satt ihop ett antal olika arbetsbänkar i hobbyrummet med hjälp av Ikea köksskåp i olika storlekar. Här är det två grunda lådor (60*60) med insatser från Raaco.
Jag använder två olika storlekar lådinsatser, köpt på Clas Ohlson,

Visa bilaga 168762

Visa bilaga 168763

Visa bilaga 168764
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Hur blev golvet? Mer bilder...

//AA
 
  • Gilla
Glassen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.