Vera plus släpptes idag, tyvärr verkar det som att den bara går att beställa via deras hemsida. Vilket gör att det är lite oklart när den kommer till Sverige :(

VeraPlus.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den har stöd för både ZigBee, Bluetooth och WIFI vilket gör den relativt mångsidig. Tyvärr saknar den stöd för 433 native.

Fakta om den nya kontrollern: Automatiserar - Vera Plus

Är det någon fler som funderar på att köpa den?

// Ispep @Automatiserar.se

Jag har ju precis skaffat en Edge, och det känns inte som Plus är någon större skillnad, i alla fall inte för min del. Den dagen det blir dags att uppgradera finns antagligen Secure, och då lär det väl bli den i så fall :) Såvida jag inte slår i minnestaket innan dess ;)

Så, Nej, inte för min del.

Tror nog Edge räcker långt, och som du säger är det inte så stor skillnad förutom bluetooth, ZigBee och priset.

Jag har tyvärr slagit i taket med min Vera Lite, måste verkligen prioritera vad som ska köras och inte :( Men jag kommer nog att avvakta på en Secure, har som tillgång till 433MHz tack vare Telldus Znet för tillfället så jag sitter inte i sjön.

// Ispep @Automatiserar.se

Scheiße, där gick man direkt in för att beställa en och så går frakten på 60 dollar... ska vi gissa på 2500 när de svenska importörerna lagt på sina groteska marginaler?

Lär nog bli nått liknande pris, synd att dom inte hade med 433MHz, lite svårt att motivera både en kontroller och en 433MHz modul om man idag sitter med ett 433MHz system :(

Fick idag ett gästinlägg om att integrera Vera med ett DSC larm på bloggen idag. Nästan så att man blir lite sugen på att även köpa ett "riktigt" larm och integrera det med Veran :)

// Ispep @automatiserar.se

politby skrev:
Scheiße, där gick man direkt in för att beställa en och så går frakten på 60 dollar... ska vi gissa på 2500 när de svenska importörerna lagt på sina groteska marginaler?
Tänk på att, framför allt, brukar det ofta vara momsfritt när man handlar utomlands.
Sen kan man med lite otur åka på moms och tullavgifter och då är man med frakten inräknat plötsligt uppe i ett högre totalbelopp än vad det kostar att köpa här med de groteska marginalerna :|

$150 = 1266 SEK med dagens kurs. 25% moms ger totalt 1583:- (ingen tull på elektronik ifrån USA). Ett rimligt pris för frakt med USPS ca $30 och vi är uppe i 1836 kr totalt för en privatperson som importerar själv för eget bruk.
Och detta är baserat på ett slutkundspris på 150 dollar i USA och frakt av 1 ex. Nu vet inte jag hur försäljningskanalen i Sverige ser ut, men en återförsäljare eller distributör som köper från Vera Controls betalar knappast 150 dollar per enhet och definitivt inte 30 dollar i frakt.

Med ett svenskt av mig gissat slutpris på 2500 är jag rätt säker på att påslaget är minst 100%. Rip off.

Redigerat:
Det tillkommer moms på frakten också.

Ett påslag på 100% från inköp exmoms till utpris ink moms är rätt normalt och inte någon direkt rip-off. Det är många saker som ska täckas upp av påslaget. På reservdelssidan ser man ofta påslag på 3-400% i tillverkar-distributionsledet, då börjar vi snacka rip-off, även om omkostnaderna ofta är höga.

Redigerat:
Någon som hittat denna i EU-butik ännu?

433 MHZ, tänker ni det för Nexa-prylar? Såvitt jag vet finns det inte direkt ngn standard för kommunikation på 433 utan alla gör sin egen variant, så hur gör man då för att ansluta 433-devicer till kontrollern?

Sorry om det var off topic :-/

Brämpa skrev:
433 MHZ, tänker ni det för Nexa-prylar? Såvitt jag vet finns det inte direkt ngn standard för kommunikation på 433 utan alla gör sin egen variant, så hur gör man då för att ansluta 433-devicer till kontrollern?
Det finns transcievers som har inlagt stöd för flera olika protokoll, t.ex. Tellstick och RFX.
Till Vera Edge finns en plugin med vilken man kan köra RFXtrx433E via USB-porten, det är nog rimligt att anta att samma plugin kommer att fungera med Plus också.

Priset blev bara cirka 2000 kr, jag har köpt en men har inte hunnit testa ännu.

Någon som köpt och testat Vera Plus?

Christian Bremer skrev:
Priset blev bara cirka 2000 kr, jag har köpt en men har inte hunnit testa ännu.

Någon som köpt och testat Vera Plus?
Yes, jag har en. Har dock inte haft någon annan Vera innan så det är svårt att göra någon jämförelse. Är överlag nöjd med hur den funkar men deras Android-app lämnar lite att önska.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.