Hejsan,
Jag bor i ett nybyggt hus, med allt möjligt energi- och miljötänk (KA-hus, A-klassat).
I sovrummet är det väldigt högt till tak, och halvvägs upp på väggen finns en lucka in till en delvis inredd vind över toaletten som ligger intill. Som man ser på bilden sitter där ett enkelt Ventilgaller. Min säng står rakt nedanför, och nu när det börjar bli kallare och blåsigare, är det sv*nkallt och det fläktar genom ventilen. Det är 2.5 grader kallare i mitt sovrum jämfört med nästa sovrum på samma våningsplan.
Jag har ifrågasatt varför man satt upp ett dylikt galler där, medans man i ytterväggarna har riktiga filtrerade ventiler, men har fått svaret att det är korrekt. Grannen i parhuset har fått en ”riktig” ventil och upplever inget kallras.
Är det enligt god byggsed att sätta ett sånt här enkelt Ventilgaller mot ett utrymme som är halvinrett?
Tacksam för råd!
Carina
Carina
Bild 1: Ventilgaller mot vinden över toaletten
Bild 2: Lucka och ventil mot vinden
Bild 3: Så ser mina övriga ventiler ut, mot yttervägg.
Jag bor i ett nybyggt hus, med allt möjligt energi- och miljötänk (KA-hus, A-klassat).
I sovrummet är det väldigt högt till tak, och halvvägs upp på väggen finns en lucka in till en delvis inredd vind över toaletten som ligger intill. Som man ser på bilden sitter där ett enkelt Ventilgaller. Min säng står rakt nedanför, och nu när det börjar bli kallare och blåsigare, är det sv*nkallt och det fläktar genom ventilen. Det är 2.5 grader kallare i mitt sovrum jämfört med nästa sovrum på samma våningsplan.
Jag har ifrågasatt varför man satt upp ett dylikt galler där, medans man i ytterväggarna har riktiga filtrerade ventiler, men har fått svaret att det är korrekt. Grannen i parhuset har fått en ”riktig” ventil och upplever inget kallras.
Är det enligt god byggsed att sätta ett sånt här enkelt Ventilgaller mot ett utrymme som är halvinrett?
Tacksam för råd!
Carina
Carina
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bild 1: Ventilgaller mot vinden över toaletten
Bild 2: Lucka och ventil mot vinden
Bild 3: Så ser mina övriga ventiler ut, mot yttervägg.
Hej Jonatan! Just nu har jag ingen tillräckligt hög stege så jag kommer inte upp till luckan, men det var en bra tanke att kolla tempen. Om man tittar på 4:e bilden jag nu la upp, tolkar jag det som det går ventilation från badrummet under och ut mot yttervägg?Jonatan79 skrev:
Ja, badrummet går ut men jag menar ventil i själva vinden och ut, inte via badrummet. Kollla detta. Annars kan det inte dra kallt vid ventilenA Anirac skrev:
Liknande trådar
-
Hur stoppa lukt från kattvind som kommer från glipa mellan golv/vägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Glapp mellan nockpanna och vindskiveplåt
Tak & Vind -
Innertak med Ångbroms/spärr mellan gipsskiva och råspont mot kallvind?
Vindpapp mellan panel och spikläkt...
Drar kallt mellan våningarna från kattvind
Isolering