292 läst · 3 svar
292 läst
3 svar
Ventilerade golv
Hej,
Vi har
precis köpt ett radhus och blev informerade av besiktningsmannen att det finns fukt i golvet. Husets grund är krypgrund med betongbjälklag från 70-talet. Besiktningsmannen rekommenderade att installera ventilerade golv. Området som behöver detta är cirka 70 kvadratmeter.
Jag har tre huvudsakliga frågor och skulle uppskatta all feedback.
1. Vad skulle kostnaden vara och vilka lösningar rekommenderar ni?
2. Köket är ganska nytt. Behöver vi ta bort det för att kunna utföra jobbet, eller kan det på något sätt vara kvar på plats under arbetet?
3. Vi har tvättstugan och en liten WC på samma våning, och båda golven är utrustade med kakel. Vad bör vi göra där?
Tack på förhand för all återkoppling!
Vi har
precis köpt ett radhus och blev informerade av besiktningsmannen att det finns fukt i golvet. Husets grund är krypgrund med betongbjälklag från 70-talet. Besiktningsmannen rekommenderade att installera ventilerade golv. Området som behöver detta är cirka 70 kvadratmeter.
Jag har tre huvudsakliga frågor och skulle uppskatta all feedback.
1. Vad skulle kostnaden vara och vilka lösningar rekommenderar ni?
2. Köket är ganska nytt. Behöver vi ta bort det för att kunna utföra jobbet, eller kan det på något sätt vara kvar på plats under arbetet?
3. Vi har tvättstugan och en liten WC på samma våning, och båda golven är utrustade med kakel. Vad bör vi göra där?
Tack på förhand för all återkoppling!
Om det är krypgrund så borde man ju kunna avfukta krypgrunden och bli av med fukten i betongbjälklag precis som om man har vilket annat bjälklag som helst
( om jag tänker rätt )
Och det borde vara betydligt billigare än att installera ventilerade golv över allt.
( om jag tänker rätt )
Och det borde vara betydligt billigare än att installera ventilerade golv över allt.
Tack för din återkoppling. Hur skulle jag kunna göra detta? Jag har inte så mycket erfarenhet av den här typen av arbete.M MrDizzy skrev:
Det beror på hur krypgrunden ser ut och hur mycket utrymme du har att jobba med i krypgrunden.
Jag är ingen expert på krypgrunder (kan endel om fukt på kallvid och det är nästan samma men inte riktigt)
Bilder på hur det ser ut i krypgrunden underlättar.
Men om jag förstått det rätt så normalt sett så lägger man plast över hela ytan.
Tejpar så att det blir helt tätt överallt.
Detta är för att förhindra att markfukt ska komma in i krypgrunden.
Den behöver man någon typ av krypgrunds avfuktare.
Sorbtions-krypgrunds avfukare är bäst , men kostar endel och drar endel ström har jag fått för mig.
Sen finns det även vanliga avfuktare men de fungerar bara ned till vissa temperaturer och frågan är då om det är för kallt i din krypgrund pga betongbjälklag för att en vanlig ska fungera bra.
( det kan andra betydligt bättre än mig )
Och oavsett vilken så vill du även ha en fuktmätare som går läsa av på distans så ni kan hålla koll på fukt i krypgrunden över tid.
Har ni en "smarthub" finns det många möjligheter
Har inte det så något motsvarande detta
https://www.jula.se/catalog/hem-och...r/vaderstationer/tradlos-vaderstation-014368/
kan vara en ide. Utesensorn plaseras då i krypgrunden
Jag är ingen expert på krypgrunder (kan endel om fukt på kallvid och det är nästan samma men inte riktigt)
Bilder på hur det ser ut i krypgrunden underlättar.
Men om jag förstått det rätt så normalt sett så lägger man plast över hela ytan.
Tejpar så att det blir helt tätt överallt.
Detta är för att förhindra att markfukt ska komma in i krypgrunden.
Den behöver man någon typ av krypgrunds avfuktare.
Sorbtions-krypgrunds avfukare är bäst , men kostar endel och drar endel ström har jag fått för mig.
Sen finns det även vanliga avfuktare men de fungerar bara ned till vissa temperaturer och frågan är då om det är för kallt i din krypgrund pga betongbjälklag för att en vanlig ska fungera bra.
( det kan andra betydligt bättre än mig )
Och oavsett vilken så vill du även ha en fuktmätare som går läsa av på distans så ni kan hålla koll på fukt i krypgrunden över tid.
Har ni en "smarthub" finns det många möjligheter
Har inte det så något motsvarande detta
https://www.jula.se/catalog/hem-och...r/vaderstationer/tradlos-vaderstation-014368/
kan vara en ide. Utesensorn plaseras då i krypgrunden
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Ventilerade golv
Golv -
Stockholm/Spånga: Anlita hjälp för att installera mekaniskt ventilerade golv + FTX-ventilation
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Källarrenovering ventilerade golv och golvvärme
Golv -
Ventilerade golv och isolering
Golv -
Ventilerade golv
Referenser Hantverkare & Entreprenörer