Tjenare,

Snabb fråga, enl. denna fina beskrivning av spikläkt för liggande panel så sågar han endast 2 små snitt i den liggande spikläkten längs ner?
https://www.youtube.com/watch?v=HjzpYgzYvzo
Räcker det verkligen :eek:

Sett en del som köper museband mellan dom stående spikläkten = kostar pengar.
Läste att mössen inte tar sig igenom mindre än 6mm.

Kan jag inte bara borra en jäkla massa 6mm hål i den liggande spikregeln?
Slitsamt kanske men billigt?

Hur har ni gjort med luftning bakom liggande panel? :cool:

Eftersom ingen orkade ge sin förklaring så svarar jag igen hur jag gjorde efter att ha klurat lite.
Ifall någon söker på denna tråd och undrar :D

Understa liggande spikläkten klöv jag bort 6-7mm på, sen klöv/sågade jag fram 6-7mm remsor som jag sedan kapade i ca 10cm bitar.

Så bakom varje regel (ca c/c 60) lade jag en distans när jag spikade liggande spikläkten, så hamnar utsidan i liv men jag får en glipa inåt på 7mm för luftning.

Ingen kostnad för museband/plåt/nät och gick på 15 min att klyva distanser.

Blev kanon!

Blev inte kanon, när duken började töja ut sig lite pga vind så täpptes spalten igen av duken.
Satte nu nerklyvna listen direkt mot duken, så luftspalten hamnar utåt.
DET blev kanon! (y)

• Gilla
sajfosajdfosdji
  • Laddar…
Trodde liggande panel var guds gåva till mänslikgheten map ventilerad panel, bara att montera spikreglar (lodräta), musband längst ner och en glipa högst upp så luft kan cirkulera. Snickaren Magnus metod är förstås billigare och simplare men mycket sämre ventilation.

Han lägger spikreglar dikt an fönstret, vilket känns lite skumt så man behöver dreva utifrån också. Om inte annat än när man i framtiden byter fönstret. Men Jag har tittat mycket på dessa filmer och han är grym så jag antar att han har koll.

Din lösning med en hel spalt nere låter bra tycker jag förövrigt. (har du spalt uppe vid taket också??

Magnus är kanon att kika in, han har många bra tips & tricks (y)
njo ibland blir man fartblind när man klurar för mkt, så släppte ner stående läkten och spikade nedklyvna imellan.

Jo har luft upptill, men inte klar med den stängda takfoten, så klurar lite hur jag få ihop ventilation till panel & tak bra med takfotslådan, men det visar sig nog :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.