Hej, hur viktigt är det med ventilerad luftspalt bakom bastupanelen? Funkar det att ventilera åt sidorna istället för ner/upp?
Tänker i så fall lämna en springa i hörnen/kanterna, och sätta en klyvd panel över med någon distan.
Förutsättningar:
- fristånde lada.
- isolerat med stenull 110 cm i vägg och 145 mm i tak, sen masonit och 10 mm liggande läkt.
Tänker i så fall lämna en springa i hörnen/kanterna, och sätta en klyvd panel över med någon distan.
Förutsättningar:
- fristånde lada.
- isolerat med stenull 110 cm i vägg och 145 mm i tak, sen masonit och 10 mm liggande läkt.
Vet att jag skulle kunnat skruva korsad läkt, men vill inte bygga ut för mycket.M Måke skrev:Hej, hur viktigt är det med ventilerad luftspalt bakom bastupanelen? Funkar det att ventilera åt sidorna istället för ner/upp?
Tänker i så fall lämna en springa i hörnen/kanterna, och sätta en klyvd panel över med någon distan.
Förutsättningar:
- fristånde lada.
- isolerat med stenull 110 cm i vägg och 145 mm i tak, sen masonit och 10 mm liggande läkt.
När jag och en vän byggde hans bastu så satte vi folie på väggarna såklart och sen tätskikt (Schönox) på golvet med uppvik som klistras mot bastufolien på väggarna. Klinker med sockel och sen stående gles och sen panel, glesen följde upp i taket och leddes ut genom 2st ventliler i nock. Det är väl 10-12 år sedan och har inte sett, hört eller märkt ngn skada än.
Kanske inte by the book men det verkar funka
Kanske inte by the book men det verkar funka
Ja precis, luften ventilerades uppåt igenom nocken och ut, hur polarn gjorde med nån ventil eller liknande vet jag inte, han är plåtslagare och la bandtäckt så det kan jag tyvärr inte svara på. kondensen rinner längs folien och ut på golvet där både tätskikt och keramik ligger. Så liggande gles känns inte rätt. Jag kanske har fel?M Måke skrev:
Jag har ju dock inget tätskikt, så väggen kommer ju kunna torka ut tänker jag?F Fjonken skrev:Ja precis, luften ventilerades uppåt igenom nocken och ut, hur polarn gjorde med nån ventil eller liknande vet jag inte, han är plåtslagare och la bandtäckt så det kan jag tyvärr inte svara på. kondensen rinner längs folien och ut på golvet där både tätskikt och keramik ligger. Så liggande gles känns inte rätt. Jag kanske har fel?
Jag byggde finskt efter övertalning av snickarsläktingar från just Finland.
Gammal byggnad, ytterpanel , vindpapp, stolpverk som isolerades med 95 mm mineralull. Sedan råspont, bastufolie och tätade skarvar, stående läkt och liggande panel med luftspalt som mynnar i takvinkeln samt mot en rad klinker mot golvet. Eldar alltid ett ilägg efter badet som torkar ur bastu och relax, i övrigt står den kall.
Vi har alltid väldigt mycket vatten i bastun både för ånga och tvätt så det är så tuff miljö det kan bli i en bastu.
Efter 15 år och ca 1000 bad så finns det inga som helst tecken på fuktskador.
Så tänk om gällande konstruktionen är mitt tips.
Edit
Det anmärkningsvärda är att trallen som står direkt på betonggolvet inte heller är påverkad ( råspont )
Gammal byggnad, ytterpanel , vindpapp, stolpverk som isolerades med 95 mm mineralull. Sedan råspont, bastufolie och tätade skarvar, stående läkt och liggande panel med luftspalt som mynnar i takvinkeln samt mot en rad klinker mot golvet. Eldar alltid ett ilägg efter badet som torkar ur bastu och relax, i övrigt står den kall.
Vi har alltid väldigt mycket vatten i bastun både för ånga och tvätt så det är så tuff miljö det kan bli i en bastu.
Efter 15 år och ca 1000 bad så finns det inga som helst tecken på fuktskador.
Så tänk om gällande konstruktionen är mitt tips.
Edit
Det anmärkningsvärda är att trallen som står direkt på betonggolvet inte heller är påverkad ( råspont )
Redigerat:
Det låter som att vi har byggt på samma sätt, förutom du leder ut spalten i takfoten och polarn i nocken.TorpAnders skrev:Jag byggde finskt efter övertalning av snickarsläktingar från just Finland.
Gammal byggnad, ytterpanel , vindpapp, stolpverk som isolerades med 95 mm mineralull. Sedan råspont, bastufolie och tätade skarvar, stående läkt och liggande panel med luftspalt som mynnar i takvinkeln samt mot en rad klinker mot golvet. Eldar alltid ett ilägg efter badet som torkar ur bastu och relax, i övrigt står den kall.
Vi har alltid väldigt mycket vatten i bastun både för ånga och tvätt så det är så tuff miljö det kan bli i en bastu.
Efter 15 år och ca 1000 bad så finns det inga som helst tecken på fuktskador.
Så tänk om gällande konstruktionen är mitt tips.
Edit
Det anmärkningsvärda är att trallen som står direkt på betonggolvet inte heller är påverkad ( råspont )
Tack för båda svaren, men är ju egentligen inte svar på mina frågor. Är ju olika konstruktioner och båda fungerar ju bevisligen. Jag kör utan folie men med masonit, som är diffusionsöppe, och gammalt 50 mm brädgolv.
Frågan är om det är knas om man inte har nån ventilering för den lilla luftspalten mellan panel och masonit. Och om man absolut ska ha det, kan man ha den i x-led istället y-led?
Frågan är om det är knas om man inte har nån ventilering för den lilla luftspalten mellan panel och masonit. Och om man absolut ska ha det, kan man ha den i x-led istället y-led?
Jag skulle sätta en luftspalt som är öppen på sidorna och sedan vara duktig med efterbrasan varje gång.
(Eldas med dörren öppen med liten glipa)
Naturlagarna säger att vertikal är bättre än horisontell, men det utesluter inte att det fungerar.
(Eldas med dörren öppen med liten glipa)
Naturlagarna säger att vertikal är bättre än horisontell, men det utesluter inte att det fungerar.
Redigerat:
M Måke skrev:Tack för båda svaren, men är ju egentligen inte svar på mina frågor. Är ju olika konstruktioner och båda fungerar ju bevisligen. Jag kör utan folie men med masonit, som är diffusionsöppe, och gammalt 50 mm brädgolv.
Frågan är om det är knas om man inte har nån ventilering för den lilla luftspalten mellan panel och masonit. Och om man absolut ska ha det, kan man ha den i x-led istället y-led?
Då kör jag så. Kan inte va sån risk med mögelpåväxt mm iofs, då dess sporer dör vid 60 grader?TorpAnders skrev: