1 531 läst · 1 svar
2k läst
1 svar
Ventiler med Hepa filter?
Bor nära en ganska intensivt trafikerad väg vilket resulterar i att det blir massor med damm i mitt hus. Skulle vilja montera in en fläkt som suger in frisk luft så att det blir lite övertryck i huset och att jag på det viset slipper få in dammfylld luft.
För tillfället har jag en fläkt i köket den går 24 timmar om dygnet på lågvarv och drar på full fart när det blir lite fukt ovanför spisen. Det resulterat i att jag har undertryck och medför att dammet kommer in genom otäta ytter och källardörrar.
Men var kan jag hitta fläktar med Heppafilter. Så jag slipper få in damm i mitt hus? Tänkte montera fläkten på källarväggen så att inluften som går genomen solfångare värmer upp källaren och sedan går upp i huset.
För tillfället har jag en fläkt i köket den går 24 timmar om dygnet på lågvarv och drar på full fart när det blir lite fukt ovanför spisen. Det resulterat i att jag har undertryck och medför att dammet kommer in genom otäta ytter och källardörrar.
Men var kan jag hitta fläktar med Heppafilter. Så jag slipper få in damm i mitt hus? Tänkte montera fläkten på källarväggen så att inluften som går genomen solfångare värmer upp källaren och sedan går upp i huset.
Intressant idé med hepafilter. Men man brukar ju snarare vilja ha lite undertryck i huset för att förhindra att fuktig inomhus luft trycks ut i väggar och tak. Även om man har ångspärr så finns det ändå troligtvis endel otätheter.N nallepu skrev:Bor nära en ganska intensivt trafikerad väg vilket resulterar i att det blir massor med damm i mitt hus. Skulle vilja montera in en fläkt som suger in frisk luft så att det blir lite övertryck i huset och att jag på det viset slipper få in dammfylld luft.
Liknande trådar
-
HEPA filter på tilluft mot eldning?
Ventilation -
Hur underhålla tilluftsventilernas filter i Älvsbyhus byggt 2019?
Ventilation -
Billigt HEPA-filter till ventilationen
Ventilation -
Avslutad: Vinn smart luftrenare med HEPA-filter
Tävling -
ventiler med inbyggt filter med ljuddämpning i gammal stil?
Byggnadsvård