Hej,
Jag håller på med operation takbyte. Nu är jag osäker hur jag ska göra vid ventilationshuven till badrummet. Syns till vänster om takkupan. Antar det är frånluft till självdragsventilationen.
Jag hade ingen råspont tidigare under de befintliga betongpannorna utan spiroröret dia 160mm med tillhörande stenullsmatta 50mm tjock stack upp ur sticketaket ca 1m och sedan var huven monterad direkt utanpå. Alltså ingen form av underbeslag.
Plåthuven ska bytas mot ny fräsh sådan då jag lägger nytt Vittingetegel och plåtslagaren kan tillverka en ny sådan. Sen när jag satte igång att lägga råspont taket som kom jag att tänka på att man borde sätte ett underbeslag och givetvis hade plåtslagaren semester då så jag hann pappa råsponten innan jag talade med honom igen.
Nu sa han att man inte brukar sätta underbeslag typ en lutande stos i plåt som jag hade tänkt mig utan det håller inte för snölasten sa han utan brukligt var att man gjorde en ram i plyfa hela vägen upp 1m, vilket snickarna på byggena brukade ha gjort innan plåtslagarna kom. Denna satte man sedan vanliga underbeslag som till en vanlig skorsten. Stämmer detta? Någon som vet hur man ska förankra plyfa ramen mot råsponten isåfall? Eller funkar det med en plåtstos som jag först var inne på?
Tacksam för tips.
/Jonas