Hej Igen!
Nu kanske detta låter är lite stolligt,men jag har ett garage som är uppdelat i två delar och som ligger vägg-i-vägg.En garagedel på ca 80-90kvm och en garagedel på ca 40-50kvm.Jag har en värmepump i den stora delen men har fruktansvärt svårt att få in värme till den mindre delen.Fast jag har en stor värmepump (Fujitsu ASY 14) som ska täcka ytan gott och väl så får jag inte upp tempen mer an ca 11 grader i den lilla delen.Medans den stora delen ligger på ca 18/19grader.Jag har en typ paxfläkt som står och surrar för jämnan imellan rummen men den gör varken till eller ifrån.Jag har även exprimenterat med andra fläktar genom dörröppningen som är den enda öppningen mellan rummen.Har kört med typ byggfläkt på fläkkrläge för at få lite skjuts på luften men det var ingen skillnad.Sist köpte jag en riktigt stor fläkt på jula som jag monterade i taket.Diametern är ca 60-70 mm.Antagligen så går den för fort så den kyler ner varmluften på vägen till dörröppningen (ca 2Meter) Den gör väl cirka 1 grad eller nåt sådant,men inte tillräckligt.Så nu till min fundering ang att sätta ett ventilationsaggregat på mellanväggen och leda in den redan uppvärmda luften som vad jag har fattat värms upp ytterligare.Är detta en dum ide eller?Jag har varit inne på att fixa en luftvärmeoump till men jag har redan 2 st på ytterväggen redan och jag vet inte riktigt vart jag ska få plats med en tredje.Dessutom så var ventilationsaggregaten lite billigare då jag inte vill ha en billig luftvärmepump.Ja,vad tror ni? / Mvh Mats

sätt en fläkt som sitter och suger uppe vid taket på väggen mellan de olika.

Dvs tar luften i taket i varma delen och sedan blåser den via rör ut så den kommer ner mot golvet. Detta kommer funka om du får tillräkligt med genomströmning. dvs luften måste komma tillbaka till varma delen igen.
Så du behöver en ganska kraftig fläkt och öppen dörr eller dubla fläktar.

sedan tar det som sagtt tid att värma den kalla delen och kräver ganska stor genomströmning.

Nu har jag ju inte sett hur ditt garage ser ut, men jag gjorde en princip skiss på hur jag skulle ha gjort.
Då flyttar du den kallaste luften till det varma rummet och använder dörren som "retur"

• garage.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.