2 561 läst · 26 svar
3k läst
26 svar
Ventilation?
Sida 1 av 2
Vi skall i vår bygga ett enplanshus och när man är på detta forumet så finns här en väldigt god kunskap och fiffiga lösningar på alla sortens (problem tack ska ni ha ).
Vi skall ha vattenburengolvvärme med en vedpanna i garaget ,men ventilationen har väl blivit åsidosatt lite grann, vad har ni för system ,behöver man ha avancerad ventilationsteknik. Jag läste iforumet att någon tog tillvara på värmen i ryggåstaket och det låter bra. HUR skall jag göra ???
Vi skall ha vattenburengolvvärme med en vedpanna i garaget ,men ventilationen har väl blivit åsidosatt lite grann, vad har ni för system ,behöver man ha avancerad ventilationsteknik. Jag läste iforumet att någon tog tillvara på värmen i ryggåstaket och det låter bra. HUR skall jag göra ???
har kollat lite på ftx nu ,verkar som man kan spara lite på att återvinna frånluften typ 2000kr (lite tycker jag )
om man skall ha all den utrustning som behövs,vet iofs inte vad en sådan kostar men om man skall jaga kronor så kanske man skall strunta i fönster mot norr istället.
om man valjer en vanlig ventilation .. frånluft våtutrymmen ,kök också har man tilluft i fönster funkar detta lika bra för innomhusklimatet. (även om man ventiler bort massa värme
som man slitit i skogen med) ;D
om man skall ha all den utrustning som behövs,vet iofs inte vad en sådan kostar men om man skall jaga kronor så kanske man skall strunta i fönster mot norr istället.
om man valjer en vanlig ventilation .. frånluft våtutrymmen ,kök också har man tilluft i fönster funkar detta lika bra för innomhusklimatet. (även om man ventiler bort massa värme
som man slitit i skogen med) ;D
Lite svårt att jämföra FTX med FVP rakt av. När det gäller FTX är det ju frågan om värmeåtervinning. FVP är en värmepump som använder frånluften för att öka sin verkningsgrad (men det är ju ingen direkt återvinning det är frågan om).General Failure skrev:
En bättre jämförelse tycker jag är FTX + VP (luft, bergvärme eller annan) kontra en ensam FVP. Skulle faktiskt tro att ett FTX-agregat + en luftvärmepump i många fall ger en lägre uppvärmningskostnad än en FVP, men då går jag bara på magkänsla. Har inga siffror som visar det.
Vari består den stora skillnaden? Bägger systemen plockar ut energi från från luften och tillför denna till tillluften. FVP är effektivare på detta än FTX.Konsulten skrev:
Det jag vände mig mest mot var uttrycket "utan att elda för kråkorna". Kråkorna blir varma med FTX
En "traditionell" FVP värmer väl inte tilluften eller? Det kanske finns sådana varianter också det skall jag låta vara osagt. Men den jag ser framför mig värmer så vitt jag vet, vatten mha en elpanna, vars verkningsgrad boostas lite mha värmen i frånluften, som sedan värmer huset...
NWEN
NWEN
Skillnaden ligger i att en FVP är en värmepump. Den går inte att jämföra rakt av med en värmeväxlare. Visst får du ut mer värme från en FVP än från ett FTX-aggregat, men det beror ju på att det är just en värmepump det är frågan om (som kräver bra mycket mer ström än ett FTX-aggregat).General Failure skrev:
Jämför i stället FVP med ett FTX-aggregat + en värmepump som inte tar sin energi från frånluften.
Har inte ens sett att någon tillverkare anger någon "återvinningsverkningsgrad" för sina FVP, men du kanske vet mer? Ett bra FTX-aggregat kan komma upp i som mest 90% i ren återvinning, vad jag har sett.
Ang. Ventilation. Själv så kör jag tilluft genom ventiler direkt i väggarna. Frånluften försvinner oväxlad genom eldstäderna i kök och vardagsrum med självdrag. Jag har även några små "smarta" frånluftsfläktar strategiskt placerade i dusch och tvättstuga. Den i tvättstugan går på hygrostat och fungerar fint. Man får dock ändra börvärdet något i takt med årstidsväxlingarna. Den i duschen startar när den detekterar rörelse, och har ändringsbar eftergångstid. Den i wc är luktstyrd. Jag tycker inomhusklimatet är bra. Det skulle säkert finnas massor av energi att spara på att återvinna värmen i frånluften, men det anser jag mig i dagsläget ha råd att försumma, (men hade uppvärmningskostnaderna varit dyrare så vete katten).
Hej.
Bygger man ett nytt hus med vedpanna och har veden "gratis"så kommer ett FTX agregat aldrig att löna sig, Det agregat som rekomenderas till vårat husbygge kostar ca 25000 kr plus montering,eftersom vi har ryggåstak och skall ha rören i bjälklaget. det är 200 mm rör som skall dras så kommer det att gå at åtskilig tid för att montera detta.Det blir dyrt om jag skall leja bort detta.
Vi har valt bort detta och ventilerar bort ca 4000 kw motsvarar 4 m3 ved om året.
Det är det du spar.Plus att du får ett tyst hus inga bakrumsljud som brummar.
Tycker PUTTE Vad tycker ni.
Bygger man ett nytt hus med vedpanna och har veden "gratis"så kommer ett FTX agregat aldrig att löna sig, Det agregat som rekomenderas till vårat husbygge kostar ca 25000 kr plus montering,eftersom vi har ryggåstak och skall ha rören i bjälklaget. det är 200 mm rör som skall dras så kommer det att gå at åtskilig tid för att montera detta.Det blir dyrt om jag skall leja bort detta.
Vi har valt bort detta och ventilerar bort ca 4000 kw motsvarar 4 m3 ved om året.
Det är det du spar.Plus att du får ett tyst hus inga bakrumsljud som brummar.
Tycker PUTTE Vad tycker ni.
Intressant diskussion..., är det alltid pengarna och tiden det tar att räkna hem en investering som skall vara avgörande? I mitt fall har inte ekonomin varit avgörande i valet av ett FTX system eftersom vi har radon i huset men jag bara undrar lite... även om jag inte hade haft radonproblem så hade jag nog uppskattat att kunna styra ventilationen oberoende av årstid, att alltid ha filtrerad/ren luft inomhus o.s.v. Om jag hade byggt ett nytt hus idag så hade jag isolerat som attan och satt in ett FTX aggregat... Sen vad man skall värma med under de allra kallaste dagarna är en annan diskussion men det finns hus som klarar sig på enbart detta.
/NWEN
/NWEN