Hej,

Jag renoverar en liten toalett ( ej våtrum) i ett 60 talshus med självdrags. När jag monterar bort ventilen ser jag två ventilationsrör och blir lite fundersam. Kommer den ena kanalen från ett annat rum månne och sticker vidare ut ( eller vice versa ) eller hur brukar det vara uppbyggt ? Min tanke var ett tag att sätta in en Pax fläkt eller liknande men blir lite rädd att ventilera bort luft från toaletten till ett annat rum , luft som man inte vill ha där

Tacksam för åsikt.
Johan

• Öppen ventilationsöppning i vägg med synliga ventilationsrör i ett äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är en lite udda lösning.
Vart de olika rören går till/från kan ingen säga.

Är det på väggen eller i taket?

Ritning(ar) över huset?

Nej jag förstår att det är svårt. Frågan ställdes mer utifrån att man kanske haft liknande lösning.

Den sitter i taket.

Den kanalen kommer säkert från ett badrum, annan toalett eller dusch. För inte har du frånluft i dina sovrum? Pax-fläkt sätter man normalt i yttervägg, för risken är ju som du säger, att du trycker vidare luften till nästa rum. Jag hade övervägt en takfläkt på på frånluftskanalen utomhus, då får du ju med dig alla toaletter och badrum samtidigt. Det har jag själv och funkar fint. Förvisso ingen återvinning av värmen men FTX är en liten annan prisklass.

I itscire skrev:
Den kanalen kommer säkert från ett badrum, annan toalett eller dusch. För inte har du frånluft i dina sovrum? Pax-fläkt sätter man normalt i yttervägg, för risken är ju som du säger, att du trycker vidare luften till nästa rum. Jag hade övervägt en takfläkt på på frånluftskanalen utomhus, då får du ju med dig alla toaletter och badrum samtidigt. Det har jag själv och funkar fint. Förvisso ingen återvinning av värmen men FTX är en liten annan prisklass.
I itscire skrev:
Jag har funderat på detta faktiskt , i samband med att jag ska byta kök och dra om fläkten. Har du din monterad på skorstenshuven ? Vilken produkt använder du ?

Imkanalen från köket är ju en egen kanal, men det kanske du har koll på?

Jag har Östberg TKC 400 C ErP Svart -234l/s Takfläkt samt Varvtalsreg 5-steg Trafo 1,0A

I itscire skrev:
Imkanalen från köket är ju en egen kanal, men det kanske du har koll på?

Jag har Östberg TKC 400 C ErP Svart -234l/s Takfläkt samt Varvtalsreg 5-steg Trafo 1,0A
Ja det har jag koll på , tack.

Hur har du gjort med eldragningen ? Vilken väg har du gått ?

Elektrikern satte trafon i en garderob som gränsade till badrum och toalett. I samma garderob går också stammen på frånluftskanalen. Så det var raka vägen upp därifrån till vinden och så vidare genom nock nära ventilationshuven. Sen är det en stickkontakt monterad på huven (ip-klassad). Ventilationen står sedan på ett grundflöde och vid behov kan man dra upp den på fullt blås ex vid bad/dusch. Det som egentligen kostade pengar var ju plåtis som fick tillverka en ny huv eftersom det var kvadratiska eternitkanaler som stack upp ut den gamla. Men väl värt eftersom inomhusluften blev betydligt friskare.

obs glöm inte att komplettera med friskluftsventiler i sovrum osv.

• Gilla
Nordjohan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.