Jag renoverar mitt badrum i en 30-talsfastighet som har sk stockholmsventilation. Jag har hamnat i en märklig situation där ansvariga för OVK i min brf menar att jag inte får sätta igen en tillluftsventilations lucka i badrummet medan plattsättaren menar att han inte kan utfärda anmärkningsfritt våtrumsintyg för badrummet om han inte får sätta över den då han inte får till tillräckligt bra våtrumsspärr. 30-talets ventilationssystem är inte kompatibelt med 2014-års våtrumsregler och jag har hamnat mitt emellan "experterna". Mina hantverkare har talat med andra som arbetar med ventilation som menar att detta är ett återkommande problem i Stockholm med stockholmsventilationen och det vanliga är att lösa detta genom att sätta igen tillluftsluckan och ventilera tröskeln istället. Jag kommer ju att vara tvungen att gå emot några rekommendationer och det känns inte som ett alternativ att inte ha ett fullgott våtrumsintyg då kan jag få försäkringsproblem om något skulle hända. Jag undrar då, vilka problem kan jag få med ventilationen och vilka åtgärder kan de tvinga mig till om jag inte följer deras rekommendationer att behålla tillluftsluckan?

Du kanske kan prata direkt med något företag som utför OVK och fråga om det verkligen inte är OK att sätta igen tilluftsventilationsluckan i badrummet OM du samtidigt ventillerar trösklen? Den ansvariga i Brf är kanske inte en fackman på ämnet...

Om Brf får anmärkning under nästa OVK så kan de tvinga dig att åtgärda det, men utan en anmärkning kan de inte på eget bevåg tvinga dig att åtgärda det. Jag vill minnas att det var så. Så börja med att prata direkt med en OVK-firma och fråga om de hade anmärkt på det eller inte är mitt råd.

Tack! Jag har nu pratat med Boverket och några oberoende personer som jobbar med ventilation, alla menar att det vanligaste sättet att lösa detta är att sätta igen tillluftsluckan och ventilera i dörren eller tröskeln. De som gör OVK-besiktningar i fastigheten säger att regelverket säger att det inte är tillräckligt för en tvårummare utan att man då även måste täta frånventilationskanalen och sätta in en fläkt. Men att byggnadsnämnden kan göra undantag från detta om de anser ventilationen via tröskeln vara tillräcklig. Det är alltså så att dessa två regelverk inte är kompatibla utan att hur man än gör är det svårt att helt följa reglerna men alla verkar överens om att våtrumsspärren måste gå före.

Kanske något att ta upp med styrelsen och kolla om/när tätning av rökkanaler ligger i underhållsplanen att göra? Lägg in en motion annars om att låta provtrycka alla kanaler vid nästa OVK eller sotning, så ni vet om det behövs.

Vi har precis haft ett liknande problem i samband med OVK i min förening där en lägenhetsinnehavare kaklat över tillluften i ett badrum med Stockholmsventilation. Det blev underkänt på OVK, men kunde godkännas om lägenhetsinnehavaren fräste upp ett uttag i överkant på badrumsdörren OCH satte in spaltventiler i minst ett fönster.

Själv tycker jag Stockholmventilation är jättebra och skulle aldrig sätta igen tilluften. Friskaste luften i hela lägenheten är i badrummet och det känns aldrig en tillstymmelse till fuktigt där.

Redigerat:
Jag skulle gärna ha kvar Stockholmsventilationen om den hade varit kompatibel med 2014-års våtrumsregler men som det ser ut idag är den inte det och väljer man att behålla ventilationen får man en anmärkning i våtrumsintyget det innebär att om man skulle få fuktskador gäller inte försäkringen, det är alltså inte ett alternativ. Det finns alltså inget alternativ än att sätta igen luckan om man renoverar idag, annars får man behålla de gamla badrummet om man ska kunna ha kvar stockholmsventilationen. Tyvärr!

Är det någon som kan förklara vad stockholmsventilation innebär?
Det kan väl inte vara så att luften uppför sig annorlunda i Stockholm? ;)

Regeln brukar väl annars vara att ha frånluftskanal i smutsiga/våta utrymme såsom kök och badrum men inte tilluft i dessa utrymme. Däremot ventilerad tröskel eller ovansida på dörren.
Tilluft (ren luft) tar man in i sovrum och/eller i vardagsrum.

Stockholmsventilationen bygger på självdrag och det vanliga är då att man har en tilluftslucka (oftast placerad i brösthöjd på väggen, vilket ställer till det för våtrumsspärren) och en frånluftsventil vid taket. Dörren är tät. Badrummet har alltså ett eget självdragssystem och såhär byggde man på 20- och 30-talet, kanske senare också, det vet jag inte. Nu förtiden ventilerar man helst i tröskeln eller långt ner på dörren, tillluften ska helst sitta så lågt som möjligt har jag lärt mig. Sen branschreglerna för våtrum ändrades tillåts inte såhär stora genomföringar i väggen alltså finns ingen annan utväg än att sätta igen den, tyvärr, eftersom många pratar om hur bra och effektiv den är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.