Hej på er,

Jag håller på att slutföra mitt garagebygge.
Vidbyggt dubbelgarage på 60m2.
Levererades stomrest av byggföretaget och jag bygger invändigt själv med hjälp av duktig kompis :)

Nu är vi på frågan om ventilation.
Har FTX i huset men inte i garaget tyvärr.

Plastat invändigt tak och ytterväggar.
Behöver jag tilluft och frånluftsventil eller tror ni kan det duga med en avfuktare? (Avfuktare kommer jag behöva ändå).

Har hört två teorier.
1. Absolut! Garaget är för tätt (trots garageportar etc) så extra tilluft/frånluft behövs.
2. Nej, ventiler behövs inte om man kör avfuktare då det ventileras ut när portarna öppnas/stängs etc.

Vad säger ni hemmaproffs?

FYI, bor i Norrbotten med mkt snö på bilarna vintertid.

Tack på förhand.
 
F fieldstreams skrev:
Hej på er,

Jag håller på att slutföra mitt garagebygge.
Vidbyggt dubbelgarage på 60m2.
Levererades stomrest av byggföretaget och jag bygger invändigt själv med hjälp av duktig kompis :)

Nu är vi på frågan om ventilation.
Har FTX i huset men inte i garaget tyvärr.

Plastat invändigt tak och ytterväggar.
Behöver jag tilluft och frånluftsventil eller tror ni kan det duga med en avfuktare? (Avfuktare kommer jag behöva ändå).

Har hört två teorier.
1. Absolut! Garaget är för tätt (trots garageportar etc) så extra tilluft/frånluft behövs.
2. Nej, ventiler behövs inte om man kör avfuktare då det ventileras ut när portarna öppnas/stängs etc.

Vad säger ni hemmaproffs?

FYI, bor i Norrbotten med mkt snö på bilarna vintertid.

Tack på förhand.
Ett par ventiler bör man väl ha tänker jag ?
Behöver inte vara avancerat, men så att luft kommer in/ut bara
 
  • Gilla
fieldstreams
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ett par ventiler bör man väl ha tänker jag ?
Behöver inte vara avancerat, men så att luft kommer in/ut bara
Ja, det verkar ju vara ett läger i frågan och det som känns mest naturligt :)

Ingen som kör utan ventiler och kan berätta hur det fungerat?
 
Jag sitter lite i samma situation. Har ett nybyggt garage på 70 m² och ett angränsande förråd på 25 m² som jag måste ha ventilation i enl. min KA. I garagedelen sitter det en luft/luft värmepump och sedan en kanalfläkt som trycker in lite värme i förrådsdelen. Returen till garaget kommer gå via saknad tröskel i dörren mellan dessa utrymme.

Mailade några olika leverantörer av ventiler om tips & trix och en av dem hade den goda smaken att dela med sig. Övriga hänvisade till ventilationsfirmor.
Såhär skrev han:
Jag hade satsat på att få in ny fin frisk luft med hjälp av Fresh TL 100 DE väggventil, Brukar rekommendera 1 st / 20 m2. Placeras i höjd eller ovankant fönster, försök gärna lämna 10 cm till innertaket.

Undvik att placera ventilerna på fasader som är mer utsatta för vind. Om det inte går kan du komplettera med regnskydd eller stormkåpor.

Skulle nog också föredra att ta ut luft via en fläkt och där kan jag rekommendera Fresh Intellivent Sky Design eller PAX Calima.
Han nämner inget om att sätta tilluftventilerna lågt som man läser en del om på forum.
Beror det på att jag har värme i garaget tro?

/Ola
 
sunnis
Mitsubishi Vl-100 är annars en riktig bra allt-i-ett lösning med återvinning.
 
Jag skulle satt en lågt i framkant vid portarna som kommer att fungera som tilluft sedan en på motstående vägg högt som då kommer fungera som en frånluft.
Sätter du tallriksventiler så kan du själv laborera lite om du tycker det ventileras för bra !
 
Jag har ett på 33m2 som jag efter renovering och isolering ursprungligen har tänkt sätta ventil i, framförallt en högt upp i ”bakkant” då listen i porten inte är så överdrivet tät innan dess att jag bättrar på betongen där.

Men än så länge ligger ventilen i sitt paket. Efter ett drygt år så upplever jag det som väldigt torrt och med bra luft, så jag är lite tveksam till värdet av att montera ventilen egentligen.
Det enda tillfället jag egentligen saknat den har varit i samband med att jag kört en gasol-värmare där inne för att få behagligt mekar-klimat vintertid. Då behöver jag ventilera lite extra för att bli av med koldioxid. Men det påverkar ju inte byggnaden.
 
Det finns ju olika orsaker till att ha ventilation. Fukt kan tas om hand av en avfuktare. Är det ett bostadsutrymme producerar människorna som bor där även koldioxid som måste ventileras ut. Skall man ha en gasolvärmare gäller givetvis samma sak. Kommer man att hålla på med kemikalier eller ladda blybatterier bör det också finnas ventilation.

Är det bara fråga om ett garage där man ställer in bilen för förvaring lär avfuktaren fungera utmärkt. Skall man tillbringa mycket tid där och meka med bilarna lär det behövas ventilation också.
 
  • Gilla
OlaE
  • Laddar…
Tomture61
F fieldstreams skrev:
Ja, det verkar ju vara ett läger i frågan och det som känns mest naturligt :)



Ingen som kör utan ventiler och kan berätta hur det fungerat?
Parkerar inte snöig / isig / blöt bil i garaget men torkar snöig / isig / blöt ved istället , typ 0,5 m3 .
Garaget byggt 2017 - 2019 , 35 kvm med plastade väggar / tak .
Från början fungerade mina slagportar som tilluft och ett 160 mm spirorör som frånluft , självdrag .
Ville spara lite värmeenergi så stoppade isolering i frånluftröret .
Slutade med att gångdörren fick bytas , fuktskadad .
Nu har jag ej avstängt självdrag + luftavfuktare + en LLVP ;)

PS har även en fuktmätare som kan avläsas via min smartphone .
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.