Hej. Okunnig person här.

Vi flyttade in i ett hus för ca 3 månader sedan och vi la märke till att det kommer luft från bakom en av strömbrytarna. Så pass mycket att man faktiskt hör det utan att behöva vara nära uttaget.

Det finns idag ett FTX system som blev installerat för ca 3-4 år sedan. Huset är byggt 98. Min elektriker tog av uttaget varav spelade jag in en video innan han fogade igen hålet vars luften kommer ifrån. Nu hör man det bara lite bakom väggen/man känner även att de låter bakom väggen (gjorde man även innan jag fogade igen hålet). Det är betydligt mindre högljutt men följdfrågan jag har för dom som jobbar med ventilationen.

Min fråga är detta farligt ? Eller Ska man be en snickare att riva väggen vid tillfälle för att se var detta kommer från. Värme i huset fungerar fint kan jag tillägga.

Gamla ägaren

Hej. Har ni kollat alla ventilationsrör på ev. vind så att det inte går något rör som är fel eller trasig i närheten av / i väggen ?

O
D Daniel Hedblom1 skrev:
Hej. Okunnig person här.

Vi flyttade in i ett hus för ca 3 månader sedan och vi la märke till att det kommer luft från bakom en av strömbrytarna. Så pass mycket att man faktiskt hör det utan att behöva vara nära uttaget.

Det finns idag ett FTX system som blev installerat för ca 3-4 år sedan. Huset är byggt 98. Min elektriker tog av uttaget varav spelade jag in en video innan han fogade igen hålet vars luften kommer ifrån. Nu hör man det bara lite bakom väggen/man känner även att de låter bakom väggen (gjorde man även innan jag fogade igen hålet). Det är betydligt mindre högljutt men följdfrågan jag har för dom som jobbar med ventilationen.

Min fråga är detta farligt ? Eller Ska man be en snickare att riva väggen vid tillfälle för att se var detta kommer från. Värme i huset fungerar fint kan jag tillägga.

Gamla ägaren
Om du öppnar en dörr ut, låter det fortsatt då?

Det kan ju vara så att du har undertryck i huset och att det sugs in luft genom röret.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Finns det någon ventilationskanal i närheten? Några genomföringar genom väggen i närheten?

Vi har samma hos oss, i vårt fall är det i den uppreglade väggen på suterrängsidan, så är mest glad då jag tänker att ventilationen i väggen motverkar fukt. Tror det bara beror på att väggen värms på insidan och kyls från utsidan och draget uppstår när den varma luften stiger i väggen. Vi har enbart mekanisk frånluft.

T TypRätt skrev:
Vi har samma hos oss, i vårt fall är det i den uppreglade väggen på suterrängsidan, så är mest glad då jag tänker att ventilationen i väggen motverkar fukt. Tror det bara beror på att väggen värms på insidan och kyls från utsidan och draget uppstår när den varma luften stiger i väggen. Vi har enbart mekanisk frånluft.
På din beskrivning låter det som att ni saknar isolering i väggen? Inget jag skulle vara glad över...

useless useless skrev:
Finns det någon ventilationskanal i närheten? Några genomföringar genom väggen i närheten?
Faktiskt ! I samma rum, kanske 1.5 meter upp så finns det en ventilationstrumma/kanal (se bild) samt Precis utanför/delar samma vägg så finns det en garderob varav det är en ventilationsventil längst ner och bredvid denna så är det även ett insuget för en centraldammsugare. Däremot så när jag slår av strömmen för ftx systemet så blir det tyst i väggen Samt ingen luft kommer ut.

• Mörkt rumshörn med svagt ljus och skuggor som skapar geometriska former på vägg och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt rum, dörr på glänt, ljussken, golvet syns, möbler i bakgrund.
    Skapa konto
  • Vägg med ventilationsgaller och skadade delar nära golvet, inomhusmiljö med trägolv och dörröppning.
    Skapa konto
Låter som att det är nåt läckage då? Kanske rör som har glidit isär i en skarv?
Sotaren eller en ventilationsfirma kanske kan filma kanalen för att se vad som skulle kunna vara fel?

useless useless skrev:
På din beskrivning låter det som att ni saknar isolering i väggen? Inget jag skulle vara glad över...
Det är visserligen också sant, det är ett delvis äldre hus från 50talet med en modernare tillbyggnad. Den modernare delen har isolering i de uppreglade väggarna men saknar utvändig tilläggsisolering. Det är dock inte alls omöjligt att väggen är uppbyggd av isolerande block, väggen är i alla fall inte kall på insidan. Det ligger på "att göra"-listan att kolla hur det ligger till där. Den del som sprängdes ut ur berget har aldrig återfyllts utan enbart fått en altan över sig. Denna är dock skruvad med fel skruv så för att komma ner i utrymmet måste jag slita sönder hela altanen, vilket jag inte varit så sugen på.

TS förstår jag dig rätt i att det kommer ut luft från uttaget? (alltså inte att det suger).

T TypRätt skrev:
TS förstår jag dig rätt i att det kommer ut luft från uttaget? (alltså inte att det suger).
Precis. Blåser ut. :)

O Ossian K Olsson skrev:

Det kan ju vara så att du har undertryck i huset och att det sugs in luft genom
O Ossian K Olsson skrev:

Det kan ju vara så att du har undertryck i huset och att det sugs in luft genom röret.
Har testat. Ser ingen skillnad då de blåser fortfarande genom uttaget. :)

useless useless skrev:
Låter som att det är nåt läckage då? Kanske rör som har glidit isär i en skarv?
Sotaren eller en ventilationsfirma kanske kan filma kanalen för att se vad som skulle kunna vara fel?
Ja jag kanske får ta kontakt med någon som får kika på det. Det enda som jag tänker kortsiktigt är detta farligt på
Något sätt eller är det kanske därför min hall är lite kallare än de andra rummen
Då värmen försvinner halvt bakom väggen ?

D Daniel Hedblom1 skrev:
Ja jag kanske får ta kontakt med någon som får kika på det. Det enda som jag tänker kortsiktigt är detta farligt på
Något sätt eller är det kanske därför min hall är lite kallare än de andra rummen
Då värmen försvinner halvt bakom väggen ?
Beror nog på vart i huset denna vägg sitter, är det en yttervägg eller att det sedan läcker upp på en vind som inte i övrigt är så väl ventilerad kan det ju vara dåligt. FTX med roterande värmeväxlare har ju lite problemet att de returnerar luft med högre fuktighetsgrad så om detta blåses in i en yttervägg utanför ångspärren är det ju inte så bra.

T TypRätt skrev:
Beror nog på vart i huset denna vägg sitter, är det en yttervägg eller att det sedan läcker upp på en vind som inte i övrigt är så väl ventilerad kan det ju vara dåligt. FTX med roterande värmeväxlare har ju lite problemet att de returnerar luft med högre fuktighetsgrad så om detta blåses in i en yttervägg utanför ångspärren är det ju inte så bra.
Hejsan,

Nej inte en yttervägg utan en helt vanlig vägg på bottenvåning, mitt i huset. En vägg knappt 1.5 meter bred och knappt 35 cm tjock skulle jag tro. Enkla skivor som vägg. Vinden har inga tecken på något problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.