D
Jag har en enplansvilla på 80m2. Det är 4 små sovrum och ett centralt placerat kök/vardagsrum/hall på 40m2. I varje sovrum sitter det tilluftsventiler (80mm). Ingen tilluft i vardagsrummet.

I badrummet installerar jag en Fresh intellivent med 100mm utrör. Max flöde är ca 115m3/h, dvs 32l/s.

Enligt Boverket ska ventilationen vara 0,35l/s per m2, dvs jag ska ha 28l/s på mina 80m2.

Det är inte kul att köra badrumsfläkten nästan på max 24/7.

1) Jag har en rökgasfläkt som ska installeras. Den blåser 144l/s. Kör jag den på bara 10 procent så kan jag köra badrumsfläkten på 50 procent och får då ett totalt flöde på ca 30l/s. Är det en bra tanke eller tänker jag fel någonstans?

2) Bör jag ha tilluftsdon i vardagsrummet?

Tidigare har det varit självdraget i huset som även varit kallställdes under 6 månader varje år.

Var ska rökgasfläkten sitta och varför? Absolut ska/bör du ha minst en tilluftsventil v-rum.

D
Den ska naturligtvis sitta på skorstenen för att få bättre drag när jag ska elda i öppna spisen.

Varför behöver jag tilluft i vardagsrummet?

Den nya luften från två sovrum passerar vardagsrummet pålägg till murstock (frånluft) och badrum (murstock).

D
Ritning av husplan med gröna markeringar som visar luftflödet till murstock och blå pil för fläktutblås i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grön är luftens färd mot murstocken (rökgasfläkt)

Pilen är utblåset (mekaniskt fläkt) i badrummet

D Derbyboy skrev:
Varför behöver jag tilluft i vardagsrummet?
OK, du kan ju prova med rökgasfläkten och halvfart på badrumsfläkten. Det är byggstandard att ha tilluft i v-rum och sovrum för att få bästa möjliga boendemiljö men det är möjligt att du får in tillräckligt med luft utan, vet ej, pröva och känn efter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.