Äntligen dags att sätta igång med badrum / bastu bygget i källaren. Har uppstått några frågetecken angående ventilation och tätskikt / bastufolie.

Då det finns lite olika sätt att bygga bastu på så har jag valt att köra rum i rum metoden. Regla upp 45regel med 2-3cm luftspalt mot ytterväggen med isolering i, bastufolie och därefter kommer bastun att kläs i bastupanel.
Innerväggen blir också uppreglad med plåt / trä 45x70.Väggen bakom aggregaten är uppmurad av lecablock och putsad.
Angående den vägg som är under glasskivan, den kommer också att byggas upp med plåtregel och lite kottlingar av trä så lavarna sitter stabilt. Ska denna också kläs med bastufolie? Troligtvis behöver ja köra med tätskikt på andra sidan väggen för det hamnar i duschutrymmet. Det är väl aldrig bra med att det blir tätt på bägge sidor av väggen?

En annan fundering är angående ventilationen, finns en ventil som leder ut i det fria inuti bastun som jag förstått ska man inte använda denna förutom när man badat klart. Min tanke är att använda springan under bastudörren för tilluft och sedan sätta en ventil i taket i snett motsatt håll för frånluft då jag har möjlighet att sätta ett spirorör i bjälklaget, denna ska leda ut i samma utrymmet som tilluften.
Huset är byggt på 70talet och har självdrag. Kommer nog att sätta en pax fläkt i någon av de två andra ventilhålen i badrummet som ska leda ut all fuktig luft.

Vad säger ni andra om detta, tänker jag fel eller har ni några bättre förslag?
Alla tillverkare säger ju olika känns det som

Troligtvis blir det en combi aggregat ifrån Tylö, och de rekommenderar ju inte bastufolie och vill helst ha tilluft under aggregatet.

bild1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Ser nice ut. Har du funderat nått på att mura halvväggen i våta delen med leca? Och sen är jag nyfiken på hur du resonerar när du väljer att ha bastufolie? Själv valde jag bort det i min källarbastu.
 
Det absolut tryggaste menar jag är murade/lecaväggar och SPU på alla väggar och tak. kompakt konstruktion utan organiskt material man behöver heller inte bekymra sig över kondens hit eller dit.
MVH
Sakke
 
Tack för svar, tänkte att fukten / kondens inte ska tränga in i vägg samt bjälklag därav bastufolie, kanske inte nödvändigt men känns tryggare. Kommer vara eldragningar samt högtalare i väggen annars skulle murat fungera.

Läste nån tidigare tråd Sakke svarat på angående dubbla tätskikt ;) , får bli nåt liknande

Sen får man självklart utgå ifrån husets förutsättningar, har tidigare varit en bastu på samma plats med trä reglar mot yttervägg och isolering invändigt, i princip var det så i hela källaren. Har rivit ut all trä även vissa bitar som var ingjutna i betong golvet och det fanns ingen tendens till fukt eller mögel snustorrt överallt :) bra o bo i en sandås. Även bilar upp golvet (betongkaka på 25cm) isolerat, dragit nya avlopp, armerat, lagt rör för golvvärme och gjutit nytt så nu får man en brunn i bastun också

Tror ni det räcker med 100mm spirorör eller ska man köra 125mm för frånluften?
 
Nyfiken, håller på och bygger bastu och funderar också över ventilationen. Precis som du säger finns det många olika åsikter om hur ventilationen i en bastu ska vara. Valde du att använda ett spirorör i bjälklaget med lucka i taket för frånluften? Vilken dimension valde du i så fall och har det fungerat bra? Körde du på tilluft under bastudörren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.