Hej, har byggt om en gammal bastu till ett litet kontor på 1,9mx1,3m.

Inte optimalt men funkar, har inte riktigt löst ventilationen än dock. Rummet har ingen värmekälla.

För tillfället sitter en ventil 100mm "tillluft" i golvnivå från rummet intill och en 100mm kanalfläkt som blåser ut i gamla frånluftskanalen. Suger ut i taket på andra sidan rummet från tilluften.

Fläkten är en billig Jula kanalfläkt som blåser 107kubik/h enligt specifikation, vilket om jag har förstått rätt ger ungefär 30L/s. Köpte denna att laborera med innan jag köper en tystare och dyrare fläkt. Taket är ett "kontors-undertak" med 60cm plattor så kan ändra lite där också.

Rummet blir alldeles för varmt, men vet inte riktigt vad nästa steg är. Mer tilluft vi spalt i tröskel? Annan/bättre fläkt?

Huset är byggt -73 med självdrag. Lvvp med radiatorer

Alla förslag och synpunkter uppskattas.

Bumpar och lägger till: Skall man tänka om helt och plugga gamla frånluften och sätta in en friskluftsventil?

Låter lite konstigt att det blir för varmt utan uppvärmning. Iaf nu när det är typ 0-gradigt ute.
Borde ju räcka med en frånluftsventil uppe...har du dessutom tilluft, OCH fälkt, så borde du få ett bra drag.

Vartifrån kommer värmen ?

det är datorn som genererar all värme

brembo brembo skrev:
det är datorn som genererar all värme
Låter som mer tilluft på ngt sätt vore bra: Är det en stationär dator kanske du har möjlighet att kyla bort just den värmen i ngn separat ioserat/ventilerat utrymme ?

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Låter som mer tilluft på ngt sätt vore bra: Är det en stationär dator kanske du har möjlighet att kyla bort just den värmen i ngn separat ioserat/ventilerat utrymme ?
Jag får testa mer tilluft då, datorn är stationär men vill helst slippa göra egen kanal för den...

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.