Grubblar över hur jag ska göra med ventilationen i kontoret som skapas i det snart vinterbonade uthuset/gästhuset. Rummet kommer hållas svagt uppvärmt de dagar det inte används och sedan några dagar per vecka höjas upp till rumstemperatur. Det är bra träfiberisolerat (diff öppet) och kommer i dagsläget värmas upp med direktverkande el. I framtiden kanske det blir en luft luft vp i gästhuset. Jag önskar ha bra frisk luft i kontoret när man sitter och arbetar men vill ju inte ventilerar ut all värme i det lilla kontorsrummet. 9 kvm. Bör jag sätta någon form av miniftx eller bara böja mig med säg två friskluftsventiler? Svårt att räkna hem nyttan med annat än bara friskluftsventiler?

Claes Sörmland
Jag satte in två friskluftsventiler i motsvarande hus på kring 15 kvm. En högre upp för frånluft och en längre ned för tilluft. Satte tilluften på fasaden i riktning mot den dominerande vindriktningen (vinden kommer vanligen från väst över min tomt så tilluftsventilen pekar mot väst.)

Fungerar OK men luften står stilla sommartid. Då får jag öppna ett fönster och ha insektsnät. Bor lite lantligt så vi har insekter.

AXS
Skulle ha satt en enkel fläkt i frånluften, hastighetsreglerad så kan du välja hur mycket luft som behöver bytas. Av eller lägsta när du inte är där och så testa sig fram lite.

Går säker att göra smart tillsammans med värmen men jag hade nöjt mig med ett vred.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag satte in två friskluftsventiler i motsvarande hus på kring 15 kvm. En högre upp för frånluft och en längre ned för tilluft. Satte tilluften på fasaden i riktning mot den dominerande vindriktningen (vinden kommer vanligen från väst över min tomt så tilluftsventilen pekar mot väst.)

Fungerar OK men luften står stilla sommartid. Då får jag öppna ett fönster och ha insektsnät. Bor lite lantligt så vi har insekter.
Kanske en frånluft med fläkt högt upp på gaveln (söderläge) och en friskluft lägre åt väster då helt enkelt?

L Lutte skrev:
Jag skulle sätta mekaniskt med återvinning direkt och låta den gå hela tiden för att hålla ett bra klimat och att hålla fukten under kontroll.

Blir inte speciellt dyrt heller, länkar 2st förslag som skulle fungera

[länk]

[länk]
Det låter lite lockande. Hur fungerar den om det bara är ca 10 grader där inne när rummet inte används?

L Lutte skrev:
Jag skulle sätta mekaniskt med återvinning direkt och låta den gå hela tiden för att hålla ett bra klimat och att hålla fukten under kontroll.

Blir inte speciellt dyrt heller, länkar 2st förslag som skulle fungera

[länk]

[länk]
Räcker det då med en ventil bara? Är det då bäst högt på gavel åt syd eller på långsida åt väst?

Dom bör ska fungera fint, dom fungerar genom att växelvis blåsa in/ut genom ett keramiskt element.

Placering spelar ingen större roll då den är mekanisk men jag skulle sätta den på den sidan som oftast är i lä

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.