Hej på er!

Jag håller på att bygga/inreda ett förråd/verkstad som kommer vara uppvärmt, kanske inte 22 grader, men 16-ish åtminstone, det ska vara ok att vara där även på vintern. (hyggligt välisolerat osv).

Så här ser planlösningen ut, den vänstra delen blir mer rent förråd och den högra verkstad. Tanken är att ha en liten billig luft/luft-värmepump i det större utrymmet som värmer upp.

Vad bör jag göra för ventilationen i ett sånt här utrymme? Den totala ytan är ungefär 30 kvadratmeter, takhöjd inne mellan 2.25 och 2.40 ungefär.

Enkel ritning av förråd och verkstad med angivna avdelningar och entréer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går det att ge några tips med den här informationen, eller behövs mer input?

Tack på förhand!!

Vad har du tänkt att ha för verksamhet där?
Jag hade startat med en tilluftsventil nedtill i det stora utrymmet, och en frånluftsventil upptill i det lilla.
Lokala förutsättningar (ex. vindriktning/skydd av annan byggnad etc.) kan påverka.

GoForIt GoForIt skrev:
Vad har du tänkt att ha för verksamhet där?
Jag hade startat med en tilluftsventil nedtill i det stora utrymmet, och en frånluftsventil upptill i det lilla.
Lokala förutsättningar (ex. vindriktning/skydd av annan byggnad etc.) kan påverka.
Det vänstra primärt trädgårdsförråd, det högra primärt verkstad, med allt från slöjdande till 3d-printing osv...

Har du tänkt ha dörren stängd, så krävs ju också en ventil i mellanväggen för överluft.

GoForIt GoForIt skrev:
Har du tänkt ha dörren stängd, så krävs ju också en ventil i mellanväggen för överluft.
Tanken är att ha den dörren öppen när jag inte är i verkstaden och den eventuellt används till något dammigt osv (inte något som kan ventileras ut, utan typ sågspån) men när jag lämnar så ska den dörren vara öppen.

Tack så mycket för att du tar dig tid, är det olika don som ska sitta högt och lågt, eller kan man bara ta enklast möjliga på båda ställen?

Det är normalt olika till till- respektive frånluft. Justerbara är praktiskt.
På utsidan är ju galler i metall att föredra hållbarhetsmässigt i jämförelse med plast.
Finns flera olika alternativ i bygghandeln. Vill du beställa så finns även t.ex. www.soliduct.se

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.