Hej
vi bor i ett nybyggt hus med FTX system.
i vår tvättstuga hänger vi tvätt för självtorkning, vi har en torktumlare men använder den sällan.
Vi funderar om vi behöver en avfuktare i tvättstugan då vi upplever att det kan kännas fuktigt där
inne under tiden tvätten torkar.
Har ni några tips och ideer?
 
BirgitS
Menar du att det känns fuktigt just nu under den fuktigaste perioden på året eller under hela året?
 
Har ni värmen på i tvättstugan?
 
K
Nybyggt hus som jag då antar saknar källare och har en frånluftsvärmepump med ett luftutsug i tvättstugan? Nej, det behövs verkligen ingen avfuktare.

Men du kan ju köpa en billig fuktmätare och ställa i tvättstugan, om det är över 75% fukthalt under längre perioder (flera dagar) så kan man ju börja undra om något är fel. Men jag tror inte att det kommer att vara det. Typ en sån här:
https://www.tfa-dostmann.de/en/product/digital-thermo-hygrometer-30-5000/
 
Tycker det är så under hela året, kan vara så att det hänger tre maskiner på tork samtidigt.
Just nu är värmen av då rumstemperaturen är på 23 grader.
 
K kbladh skrev:
Nybyggt hus som jag då antar saknar källare och har en frånluftsvärmepump med ett luftutsug i tvättstugan? Nej, det behövs verkligen ingen avfuktare.

Men du kan ju köpa en billig fuktmätare och ställa i tvättstugan, om det är över 75% fukthalt under längre perioder (flera dagar) så kan man ju börja undra om något är fel. Men jag tror inte att det kommer att vara det. Typ en sån här:
[länk]
vi har bergvärmepump men luftutsug.

just nu när tvätt hänger på tork är luftfuktigheten 53%
 
Det är väl inte underligt om det känns fuktigt med flera torktvättar samtidigt i ett rum som förmodligen inte är jättestort.!

Komplettera med avfuktare, kör tvättmaskinen med större intervaller mellan tvättarna, häng ut delar av tvätten i friska luften oftare.

Vädra plagg som inte nödvändigtvis behöver tvättas efter ett par timmars användning.

Och framför allt: lär barnen (om sådana finns) att inte slänga osmutsiga kläder i tvättkorgen. Det senare är min erfarenhet då barnbarnen är på besök😉.
 
K
F Fialis skrev:
vi har bergvärmepump men luftutsug.

just nu när tvätt hänger på tork är luftfuktigheten 53%
Då kan du slappna av 😉.

Vi har ett äldre hus med tvättstuga i källardelen och under det kolossala regnandet under Augusti så skaffade vi faktiskt en avfuktare eftersom fukten i vår tvättstuga var uppe runt 75%. Men jag märker att avfuktaren dra mer el än man skulle vilja. Det märks på elräkningen. Så jag ser inte en avfuktare som någonting som man vill använda regelbundet.

53% fukt är ju perfekt? Allt mellan 40-60% är ju kanonbra. Ha dörren till tvättstugan öppen så blir det jämnare känsla.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Har likadant och visst blir det fuktigt emellanåt, men nån avfuktare behövs inte. Och tvättstugan är väl kaklad och gjord för lite fukt?
 
K kbladh skrev:
Men jag märker att avfuktaren dra mer el än man skulle vilja. Det märks på elräkningen. Så jag ser inte en avfuktare som någonting som man vill använda regelbundet.
Hur stor skillnad blir det jämfört med torktumlaren?
 
K
yonna yonna skrev:
Hur stor skillnad blir det jämfört med torktumlaren?
Har ingen siffra på det, men man kan tänka så här, att torktumlaren och avfuktaren är rätt lika maskiner, båda är en värmepump med kompressor. Torktumlare är något större dock. Men problemet med avfuktaren är att den är på dygnet runt, medans torktumlaren bara kör kanske en timma. Så redan där kommer avfuktaren att dra 10-20 gånger mer än torktumlaren. Nu är torktumlaren större, men i slutändan drar avfuktaren betydligt mer. För oss i alla fall.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vad är det för avfuktare du har som är på hela tiden?
 
Torka tvätten ute , det går bra fortfarande.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.