982 läst · 12 svar
982 läst
12 svar
Ventilation i tvättstuga
Hej
vi bor i ett nybyggt hus med FTX system.
i vår tvättstuga hänger vi tvätt för självtorkning, vi har en torktumlare men använder den sällan.
Vi funderar om vi behöver en avfuktare i tvättstugan då vi upplever att det kan kännas fuktigt där
inne under tiden tvätten torkar.
Har ni några tips och ideer?
vi bor i ett nybyggt hus med FTX system.
i vår tvättstuga hänger vi tvätt för självtorkning, vi har en torktumlare men använder den sällan.
Vi funderar om vi behöver en avfuktare i tvättstugan då vi upplever att det kan kännas fuktigt där
inne under tiden tvätten torkar.
Har ni några tips och ideer?
Nybyggt hus som jag då antar saknar källare och har en frånluftsvärmepump med ett luftutsug i tvättstugan? Nej, det behövs verkligen ingen avfuktare.
Men du kan ju köpa en billig fuktmätare och ställa i tvättstugan, om det är över 75% fukthalt under längre perioder (flera dagar) så kan man ju börja undra om något är fel. Men jag tror inte att det kommer att vara det. Typ en sån här:
https://www.tfa-dostmann.de/en/product/digital-thermo-hygrometer-30-5000/
Men du kan ju köpa en billig fuktmätare och ställa i tvättstugan, om det är över 75% fukthalt under längre perioder (flera dagar) så kan man ju börja undra om något är fel. Men jag tror inte att det kommer att vara det. Typ en sån här:
https://www.tfa-dostmann.de/en/product/digital-thermo-hygrometer-30-5000/
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
vi har bergvärmepump men luftutsug.K kbladh skrev:Nybyggt hus som jag då antar saknar källare och har en frånluftsvärmepump med ett luftutsug i tvättstugan? Nej, det behövs verkligen ingen avfuktare.
[länk]
just nu när tvätt hänger på tork är luftfuktigheten 53%
Det är väl inte underligt om det känns fuktigt med flera torktvättar samtidigt i ett rum som förmodligen inte är jättestort.!
Komplettera med avfuktare, kör tvättmaskinen med större intervaller mellan tvättarna, häng ut delar av tvätten i friska luften oftare.
Vädra plagg som inte nödvändigtvis behöver tvättas efter ett par timmars användning.
Och framför allt: lär barnen (om sådana finns) att inte slänga osmutsiga kläder i tvättkorgen. Det senare är min erfarenhet då barnbarnen är på besök😉.
Komplettera med avfuktare, kör tvättmaskinen med större intervaller mellan tvättarna, häng ut delar av tvätten i friska luften oftare.
Vädra plagg som inte nödvändigtvis behöver tvättas efter ett par timmars användning.
Och framför allt: lär barnen (om sådana finns) att inte slänga osmutsiga kläder i tvättkorgen. Det senare är min erfarenhet då barnbarnen är på besök😉.
Då kan du slappna av 😉.F Fialis skrev:
Vi har ett äldre hus med tvättstuga i källardelen och under det kolossala regnandet under Augusti så skaffade vi faktiskt en avfuktare eftersom fukten i vår tvättstuga var uppe runt 75%. Men jag märker att avfuktaren dra mer el än man skulle vilja. Det märks på elräkningen. Så jag ser inte en avfuktare som någonting som man vill använda regelbundet.
53% fukt är ju perfekt? Allt mellan 40-60% är ju kanonbra. Ha dörren till tvättstugan öppen så blir det jämnare känsla.
Har ingen siffra på det, men man kan tänka så här, att torktumlaren och avfuktaren är rätt lika maskiner, båda är en värmepump med kompressor. Torktumlare är något större dock. Men problemet med avfuktaren är att den är på dygnet runt, medans torktumlaren bara kör kanske en timma. Så redan där kommer avfuktaren att dra 10-20 gånger mer än torktumlaren. Nu är torktumlaren större, men i slutändan drar avfuktaren betydligt mer. För oss i alla fall.yonna skrev:
Produkter som diskuteras i tråden