Hej!

Jag håller på med planeringen till ett nytt kök och vardagsrum. Det är en bostadsrätt (tre rum på 77 kvm, 50-tal). Planen är att jag jag slå ut väggen mellan kök och vardagsrum och sätta upp en ny vägg med invändig skjutdörr. Detta för att få två ordentliga samlingsrum. Även om v-rummet blir mindre så räcker det väl till ändå. (Väggen som ska rivas är någon form av lättbetong (7-8 cm vitt material med 1-2 cm grå puts). Det var tidigare en dörr i denna vägg som idag är igensatt med träskivor.)

En fråga som rör ventilationen. Tidigare ägare har inte kopplat ventilationen korrekt - köksfläkten sitter kopplat till utsugskanalen. Det är individuella kanaler men föreningen ska ändå ha kolfilterfläktar i kök pga av att kanalerna inte säkert är täta. (När jag öppnade upp så jag också att ventilationen var igensatt av ett paket skruv som förmodligen tappades ner vid takrenoveringen.!)

Nu till fråga: måste jag ha tallriksventil eller finns det alternativ till dessa? Det påverkar nämligen vilka skåp jag ska ha. Jag hade tänkt haft 92 höga väggskåp, men vid ventilen så ser det ut som jag måste sänka skåpet till 70-skåp för att få plats med ventilationsdon (där kanalen går ut). Det ser kanske inte helt snyggt ut att ha blandade skåpshöjder. Totalhöjden i rummet är 250 cm, men jag vill också sänka taket lite för spots. Det gör att det blir 15-20 cm kvar till taket om jag har 92 höga skåp.

Tacksam för tips och alternativa lösningar.

vh/
Thomas

Den klassiska påminnelsen som du säkert har koll på men lika bra att nämna den, har du kollat med föreningen så den är lika pigg på att riva väggen som du är?

Hej!

Lite komplicerat. Jag sitter med i styrelsen (nyss gått med) och har flera gånger hört med dem, och det är ok att riva en icke bärande vägg (som ligger på bostadsrättsinnehavaren och inte föreningen). Dock är det lite luddigt, vilket jag måste ta på nästa styrelsemöte. De säger att de inte kan godkänna något, bara att de finns en informationsplikt.

Styrelsen kan nämligen inte ta ansvar för något om det skulle bli något fel. Om man godkänner så blir styrelsen tydligen ansvarig. Samtidigt finns det möjlighet för styrelsen att neka ombyggnation - och detta kan ex vara en ändrad planlösning som detta är. Då tolkar jag att det måste finnas ett alternativ för att "godkänna". Enbart tystnad kan tolkas som ett fördröjt svar, och då riskerar bygget att bli nekat i efterhand.

Men jag tar det på nästa styrelsemöte. Det finns formulär för godkännande från HSB, så jag är tveksam att styrelsen har rätt (även om det är en HSB-representant som har uttalat sig).

T

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.