Hej,
Jag bor i en äldre bostadsrätt där vi har gemensam till / från luft där vi inte får ansluta tex köksfläkten utan den måste gå på kolfilter.
Jag håller nu på renoverar och tog bort luftventilen på ventilationstrumman för att se hur de såg ut innanför.
De kommer bli ett överskåp där ventilationen kommer ut idag då, så min tanke var att dra något "flexibelt" rör på översta hyllan i skåpet och sedan en vanlig ventil på ena sidan av skåpet.
Hur gör jag detta enklast, för denna typ av låda måste bort.
Jag bor i en äldre bostadsrätt där vi har gemensam till / från luft där vi inte får ansluta tex köksfläkten utan den måste gå på kolfilter.
Jag håller nu på renoverar och tog bort luftventilen på ventilationstrumman för att se hur de såg ut innanför.
De kommer bli ett överskåp där ventilationen kommer ut idag då, så min tanke var att dra något "flexibelt" rör på översta hyllan i skåpet och sedan en vanlig ventil på ena sidan av skåpet.
Hur gör jag detta enklast, för denna typ av låda måste bort.
T topmount skrev:
Är det inte enklast att montera en väggstos efter att lådan är borta som jag skruvar mot väggen sen dit med överskåpet och sågar upp i skåpets bakkant. Villken dimension blir bäst?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 566 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 566 inlägg
Menar du att ventilationsdonet hamnar inne i överskåpet?
Kan tillräckligt med luft komma in runt dörren utan att dörren sugs fast i stommen i så fall?
Du behöver också säkerställa att det går att mäta luftflödet vid nästa OVK. Här gjordes det genom att han höll en tratt över ventilationsdonet så det behövdes lite fritt utrymme (ngn cm) runt donet.
Kan tillräckligt med luft komma in runt dörren utan att dörren sugs fast i stommen i så fall?
Du behöver också säkerställa att det går att mäta luftflödet vid nästa OVK. Här gjordes det genom att han höll en tratt över ventilationsdonet så det behövdes lite fritt utrymme (ngn cm) runt donet.
Är det självdrag? Då bör du använda samma ventil som tidigare. Det är känsliga system och en ny ventil kan innebära att det blir bakdrag. Så ventil ska vara ut i rummet. Går den ut i ett skåp lär luckan stoppa flödet för mycket.
Ftx? Då gäller ventil med rätt flödesinställning.
Ftx? Då gäller ventil med rätt flödesinställning.
Såhär är tanken, att jag ska gå i överskåpet ut på sidan med en flexslang 100mm och sätta en ny ventil i sidan av högskåpet.
Så den bild ni ser högst upp är hur det ser ut idag, den trumman är tanken att ta bort och ersätta med en väggstos 100mm sedan koppla på en 100 mm flexslang och lägga högst upp i överskåp. =)
Så den bild ni ser högst upp är hur det ser ut idag, den trumman är tanken att ta bort och ersätta med en väggstos 100mm sedan koppla på en 100 mm flexslang och lägga högst upp i överskåp. =)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 566 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 566 inlägg
Menar du överskåpet när du skriver "högskåpet"?sträss skrev:
Har du pratat med styrelsen om vad du får göra och vad de ställer för krav när du gör om föreningens ventilation?
T.ex. kan de kräva att du tar dit en som mäter och ställer in luftflödet.
Förlåt! Ja precis överskåp inget annat. Nej det har jag inte. Tror du det är självdrag eller frånluftskanal förresten? äldre kåk ifrån 69.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 566 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 566 inlägg
Då brukar det vara mekanisk frånluft, dvs. en fläkt på vinden som suger luft från alla köken i en trappuppgång (eller liknande) och eftersom den ska suga lika mycket från alla kök är det viktigt att donen är rätt injusterade.
Du har väl kollat hur man gör när man river asbest så att du inte kontaminerar hela lägenheten.
Du har väl kollat hur man gör när man river asbest så att du inte kontaminerar hela lägenheten.
Är du säker de är asbest då?BirgitS skrev:Då brukar det vara mekanisk frånluft, dvs. en fläkt på vinden som suger luft från alla köken i en trappuppgång (eller liknande) och eftersom den ska suga lika mycket från alla kök är det viktigt att donen är rätt injusterade.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 566 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 566 inlägg
Säker kan man inte vara utan att lämna in ett prov för analys (kostar några hundralappar), men det är som topmount skrev i inlägg 2 och asbest var vanligt på 60-talet.
Det finns trådar i underforumet "Miljö & hälsa" där det står hur man river på bästa sätt och kraven som återvinningscentralen har.
Det finns trådar i underforumet "Miljö & hälsa" där det står hur man river på bästa sätt och kraven som återvinningscentralen har.