261 läst · 10 svar
261 läst
10 svar
Ventilation hus från 1942
Hej!
Nyligen köpt ”nytt” hus och funderar lite på ventilationen, jag har bytt alla fönster till 3glas med en luft-ventil i överkant på alla utom i badrum och kök.
i badrummet på första våning har jag en paxfläkt som går hela tiden.
I vardagsrum på första plan och bägge sovrummen på övervåningen finns det frånluft(?) till murstocken som är kall(bergvärme)
Jag funderar på om man ska montera en liknande paxfläkt på andra våningen på toaletten eller vad tror ni? (Där finns nu en talrik-ventil i väggen nu, som jag antar är tillluft egentligen?)
Funderar ochså på bättra på ventilationen i källaren (tvättstuga osv, ej inredd) där det finns ventiler i väggen och två ”frånluft” i murstocken, kan man sätta en fläkt i murstocken som blåser ur?
Jätte tacksam för alla tips och ideer, just nu har jag inte märkt att ventilationen är dålig egentligen men murstocken har varit uppvärmt förut
Nyligen köpt ”nytt” hus och funderar lite på ventilationen, jag har bytt alla fönster till 3glas med en luft-ventil i överkant på alla utom i badrum och kök.
I vardagsrum på första plan och bägge sovrummen på övervåningen finns det frånluft(?) till murstocken som är kall(bergvärme)
Jag funderar på om man ska montera en liknande paxfläkt på andra våningen på toaletten eller vad tror ni? (Där finns nu en talrik-ventil i väggen nu, som jag antar är tillluft egentligen?)
Funderar ochså på bättra på ventilationen i källaren (tvättstuga osv, ej inredd) där det finns ventiler i väggen och två ”frånluft” i murstocken, kan man sätta en fläkt i murstocken som blåser ur?
Jätte tacksam för alla tips och ideer, just nu har jag inte märkt att ventilationen är dålig egentligen men murstocken har varit uppvärmt förut
Ja, sätt en paxfläkt i badrummet på övervåningen. I princip ska den gå hela tiden.monken90 skrev:Hej!
Vi har ett hus som liknar ditt i ålder och med ett självdragssystem som ska funka utan varm murstock och med täta fönster. Därför vill du ha in frisk luft (tillventiler) i alla vanliga rum och få ut luften från köket och alla bad/våtrum. Ju fler fläktar som snurrar i dina våtrum, desto snabbare och bättre byts luften ut. Jag har tagit hål nära nederkanten på badrumsdörren och satt in ett ventilgaller av den här typen:monken90 skrev:
https://www.bauhaus.se/galler-plast-fresh-12?gad_source=1
Det finns många andra typer också.
Dock ligger min pax under en brytare för ibland vill jag ha helt tyst.
... Och välkommen till Byggahus!D datja skrev:Vi har ett hus som liknar ditt i ålder och med ett självdragssystem som ska funka utan varm murstock och med täta fönster. Därför vill du ha in frisk luft (tillventiler) i alla vanliga rum och få ut luften från köket och alla bad/våtrum. Ju fler fläktar som snurrar i dina våtrum, desto snabbare och bättre byts luften ut. Jag har tagit hål nära nederkanten på badrumsdörren och satt in ett ventilgaller av den här typen:
[länk]
Okej, ja jag vet ju faktist inte, mitt kanske fungerar med en kall murstock med? Lite osäker faktist. Sätter man ett papper framför murstocken så är det liite drag i dom verkar det som.D datja skrev:Vi har ett hus som liknar ditt i ålder och med ett självdragssystem som ska funka utan varm murstock och med täta fönster. Därför vill du ha in frisk luft (tillventiler) i alla vanliga rum och få ut luften från köket och alla bad/våtrum. Ju fler fläktar som snurrar i dina våtrum, desto snabbare och bättre byts luften ut. Jag har tagit hål nära nederkanten på badrumsdörren och satt in ett ventilgaller av den här typen:
[länk]
Ja det kanske är bra att montera ett sådant galler i både toa och badrumms dörren.
Du behöver inte göra allt på en gång. Ingen brådska. Men en fläkt på varje mugg och badrum förbättrar ju andra tillfälliga luftkvalitetsproblem. Känns luften bra nu? Du kan väl se hur det blir nu under vintern.monken90 skrev:
Passa på och radonmät innan du gör för stora saker så du vet om det är större åtgärder som krävs.
Var det menat till mig? Tack isåfall😂 hängt här några år men tack!D datja skrev:
Sant, luften känns okej tycker jag.D datja skrev:Du behöver inte göra allt på en gång. Ingen brådska. Men en fläkt på varje mugg och badrum förbättrar ju andra tillfälliga luftkvalitetsproblem. Känns luften bra nu? Du kan väl se hur det blir nu under vintern.
Passa på och radonmät innan du gör för stora saker så du vet om det är större åtgärder som krävs.
Huset har funnits i släkten i 40år och aldrig upplevt några problem egentligen, men nu har vi renoverat och bytt fönster etc..
men det är väll som du skriver, att man kan sätta sig lite i båten och ta det lungt😅
Det är egentligen bara i källaren jag upplever lite problem med luften, men det är nog mycket pga folk har rökt där etc, men man kanske ska montera en fläkt där nere i tvättstugan med så får man lite fart på luften där med, bör man montera den i en ”kattlucka” eller i murstocken då?
Det beror på hur det ser ut hos dig. Vår skorsten har nio kanaler så nästan allt går ut genom den.monken90 skrev:Var det menat till mig? Tack isåfall😂 hängt här några år men tack!
Sant, luften känns okej tycker jag.
Huset har funnits i släkten i 40år och aldrig upplevt några problem egentligen, men nu har vi renoverat och bytt fönster etc..
men det är väll som du skriver, att man kan sätta sig lite i båten och ta det lungt😅
Det är egentligen bara i källaren jag upplever lite problem med luften, men det är nog mycket pga folk har rökt där etc, men man kanske ska montera en fläkt där nere i tvättstugan med så får man lite fart på luften där med, bör man montera den i en ”kattlucka” eller i murstocken då?