Hej allihopa,

Jag tänkte ställa en fråga om vår 60tals hus.

Vi har en gammal ventilation kanel som jag behöver riva och stoppa igen då ska ett ny ventilation system dras i köket.

Problemet är att det gammal system still för lågt och är jag vill sänka taket och jag är osäkert om det är glasfiber eller asbest

Vi har tidigare skickat in en analys med kakel i köket som var ej asbest men jag tänkte fråga först innan jag skickar i väg den.

Tack i förhand!

"Ursäkta om mina svenska är inte 100 percent helt rätt jag engelska talande"

 
  • Gammal flexibel ventilationskanal i taket som kan innehålla asbest eller glasfiber, nära träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på misstänkt asbestmaterial från ett äldre ventilationssystem i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser ut att vara ett typiskt fall av asbest. Om du ska ta bort kanalen, försök att få bort den hel. Då kommer du inte bli utsatt för asbestdamm.
 
  • Gilla
ON2IT
  • Laddar…
Ja, kanalen är gjord av eternit som innehåller asbest.
 
  • Gilla
ON2IT
  • Laddar…
Tack för era svar!!
Jag hade misstänkt att det var
 
Ovanligt med så solklara fall, här blir det inga diskussioner om huruvida någon är nojjig!

Om det är möjligt kan man fukta den och området innan man börjar ta ner den, då blir det mindre risk damm, och det damm som blir fastnar i fukten och blir lätt att torka bort med en trasa som man deponerar ihop med det övriga.
 
  • Gilla
ON2IT och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Man kan också måla på strukturen och brottytorna för att binda dammet vid rivning.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.