Kollar kattvinden i vårt hus som är relativt nyinköpt. Vi har två sovrum på övre våningen, som omges på långsidorna av två kattvindar. Kattvindarna går alltså längs med huset och i centrum av huset finns en hall och två sovrum. Alltså uppifrån:

-------------------------------
kattvind1
sovrum1 hall sovrum2
kattvind2

Tanken är att det ska vara en springa längst ut på kattvindarna som tar in luft, precis som bild 1 som är korrekt genomförd.
När jag inspekterar så ser jag att det på en del ställen är skivor som går upp och täcker springan som är tänkt att ta in luft, som på bild 2 och i närbild på bild 3 och 4.

Skivorna kommer upp nedifrån. Har svårt att förstå hur det kunnat bli så. Har man tilläggsisolerat väggarna på bottenvåningen och kört upp några av skivorna för långt?

Det är Rockhammar-skivor 8 1/2. Asfaboard (asfalt board) såvitt jag har förstått efter att ha gjort lite research kring Rockhammar (det står bara Rockhammar 8 1/2 på dem). Tycker inte det ser ut som asbest och såvitt jag vet tillverkade Rockhammar träskivor av märket Asfaboard (trä med asfaltsinpregnering).

Kan någon ge en teori om varför det ser ut som det gör? Och kanske ge lite mer info kring Rockhammar.

Är det safe att såga av den del som sticker upp? Man behöver ju få in viss ventilation där, som det var tänkt när huset byggdes.

• Fyra bilder av ett mörkt loft med isoleringsmaterial och träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.