Hej, har precis byggt nytt garage i anslutning till huset. Har dock inte tänkt på ventilation så nu när jag kört igång värmen så märker jag att fukten ökade ganska kraftigt (Kondens på fönster och port)

Funderar på vart man ska sätta till och frånluften.
Tänker att jag ska ha en fläkt (typ pax) som ska dra ut fukten när den blir för mycket.

Garaget är ca 35m2 och kommer hålla en temperatur på ca 15 grader.

Planen är att montera fläkten bredvid porten (röd)
Men frågan är vart man ska sätta tillluften?
Ena iden är att dra in luft från huset (1) andra alternativet är att ta in luften från sidan (2).

Vet dock inte vilket som är bäst, någon som kan med idér?
 
  • Ritning av nybyggt garage anslutet till hus med markerad position för ventilation och två förslag på tilluft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Övervägt att sätta spaltventiler i fönster annars?
 
Ett tredje alternativ hade kanske varit att sätta in ventiler i fönsterna som tilluft?
 
T Tjompo skrev:
Övervägt att sätta spaltventiler i fönster annars?
Tanken slog mig efter jag skrivit inlägget, hur fungerar det att montera i efterhand?
 
Spaltventiler är relativt enkla att eftermontera. Man borrar en rad hål igenom karmen och monterar ventilraden över dessa.
Att tänka på är att ha en fläkt som enligt norm ska byta ut all luft varannan timme i flöde (bostadsutrymme). Och då även ha koll på att även samma mängd tilluft tillförs, står oftast specat på ventiler och fläktar vad deras kapacitet är.
 
0,35L/s per m2 golvyta för att vara exakt.
 
T Tjompo skrev:
Spaltventiler är relativt enkla att eftermontera. Man borrar en rad hål igenom karmen och monterar ventilraden över dessa.
Att tänka på är att ha en fläkt som enligt norm ska byta ut all luft varannan timme i flöde (bostadsutrymme). Och då även ha koll på att även samma mängd tilluft tillförs, står oftast specat på ventiler och fläktar vad deras kapacitet är.
Läste lite om spaltventiler och känns som det kan finnas rist att det tränger in fukt i karmen på fönstret. Och har aluminium beklädnad på utsidan så känns lite småjobbigt att borra/skruva :/
 
Andjar96 Andjar96 skrev:
Läste lite om spaltventiler och känns som det kan finnas rist att det tränger in fukt i karmen på fönstret. Och har aluminium beklädnad på utsidan så känns lite småjobbigt att borra/skruva :/
Ja, det kan jag hålla med dig på.
Tanken på att ta tilluft innefrån bostadsutrymmet känns som du kommer få en obalans och eventuellt försämrad kvalitet i bostadsutrymmet.
Tilluft genom väggen med justeringmöjlighet och partikelfilter är nog en bra lösning.
 
  • Gilla
Andjar96
  • Laddar…
Luftavfuktare: När man kör in en blöt eller snöig bil så torkar det upp och bilen mår bättre.
Sedan kan du hänga tvätt om det regnar ute eller bara torka upp gräsklipparen så inte bordet rostar sönder. Virke mm
 
Börja med en luftavfuktare. Sen löser du ventilationen med en ventil på två motstående ytterväggar. Håll bostadsutrymmet frikopplat från garaget.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Spelar det någon roll på vilken höjd man sätter ventilerna? Läst att man bör sätta tillluften lågt och frånluften högt
Känns som att det får bli att sätta som alternativ 2
 
Inluft lågt i ena ändan. Avluft högt i andra ändan.

Ska du ha värme? Golvvärme och gärna paxfläkt eller liknande. Då torkar golvet upp och fukten åker ut med fläkten.

Allra bäst är en sorptionsavfuktare och ”tätt” garage. Då tar den bort den fukt som tillförs/kommer in oavsett temperatur du vill ha i garaget. (Kondensavfuktare blir inte bra i minusgrader då de kan frysa sönder)
 
S skogstomten skrev:
Inluft lågt i ena ändan. Avluft högt i andra ändan.

Ska du ha värme? Golvvärme och gärna paxfläkt eller liknande. Då torkar golvet upp och fukten åker ut med fläkten.

Allra bäst är en sorptionsavfuktare och ”tätt” garage. Då tar den bort den fukt som tillförs/kommer in oavsett temperatur du vill ha i garaget. (Kondensavfuktare blir inte bra i minusgrader då de kan frysa sönder)
Är golvärme i golvet och kommer ha en temperatur på ca 15-20 grader.

Är kallrasskydd något man bör ha?
 
sunnis
En annan fiffig lösning är Mitsubishi VL-50 eller VL-100. Färdig ventilationslöning med återvinning av värmen.
 
Kallrasskydd behövs väl inte i ett garage
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.