Hej!

Behöver råd angående ventilation i mitt nybyggda garage/verkstad.

Kort om byggnaden:
18x8m med takhöjd på 4m. (150kvm)
250mm cellplast i plattan,195+45 stenull i väggarna och två lager brandgips.
Värmekällan är en luftvärmepump.

Jag hade tänkt ha en reglerbar kanalfläkt som mekanisk frånluft men har nu även funderat på ett FTX aggregat? Några tips på aggregat som skulle passa och varför?

Porten är en vikport på 4x4m, räcker det lilla flödet som porten släpper igenom eller behöver jag fler ventiler för ett bra klimat?

Tack
 
  • Ritning av garage med markeringar för kanalfläkt och luftvärmepump samt måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade kört med kanalfläkten när man jobbar eller har behov av ventilation ex när man målat eller liknande. Att ha på ventilationen 25/7 är dyrt och onödigt i min mening. Sen är FTX en dyr investering som du inte kommer räkna hem på många år om du bara vill ventilera ibland. En fuktstyrning på kanalfläkten är ett bra komplement.
 
sunnis
Jag skulle lätt överväga ett FTX aggregat. Garaget vill man hålla väl ventilerat, torkar man upp bilar i det så avdunstar det mycket vatten också på kort tid. Har du det såpass bra isolerat och ska ha det varmt så känns det väldigt dumt att inte lägga någon % på den totala budgeten på ventilation med återvinning. Att bara ha frånluft utan någon som helst återvinning känns väldigt bortkastat vid nybygge.

Drömgarage :)
 
Lizzardo
Jag kör med en Swegon Casa R3 i mitt garage på 126 kvm (3,4 m takhöjd) + en sadelkammare på ca 15 kvm.
Den håller klimatet fräscht trots att den egentligen är till för mindre kvadrat.
Kör en tilluftstam med don på samma sida som luftvärmepumpen och frånluft på motsatt sida.
 
Redigerat:
  • Gilla
lurius
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Jag skulle lätt överväga ett FTX aggregat. Garaget vill man hålla väl ventilerat, torkar man upp bilar i det så avdunstar det mycket vatten också på kort tid. Har du det såpass bra isolerat och ska ha det varmt så känns det väldigt dumt att inte lägga någon % på den totala budgeten på ventilation med återvinning. Att bara ha frånluft utan någon som helst återvinning känns väldigt bortkastat vid nybygge.

Drömgarage :)
Det låter klokt, det är även en "lägenhet" ovan garaget på 90kvm (golvyta). Vore bra om man kunde ombesörja båda utrymmena med samma aggregat eller är det dumt? Vad händer med exempel svetsrök och avgaser. Man kanske ska ha en kanalfläkt också som man bara startar vid dessa tillfällen.
 
Tomture61
L lurius skrev:
Det låter klokt, det är även en "lägenhet" ovan garaget på 90kvm (golvyta). Vore bra om man kunde ombesörja båda utrymmena med samma aggregat eller är det dumt? Vad händer med exempel svetsrök och avgaser. Man kanske ska ha en kanalfläkt också som man bara startar vid dessa tillfällen.
Tycker inte du ska ha FTX till ett garage där det kan bli skitigt / dammigt i luften .
Du bör ha både en tilluft och frånluft ventil , på frånluften kan en strömbrytare / varvtalsregulator monteras .
Lägenhet / garage bör även skiljas åt med diffusionstät plast .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tycker inte du ska ha FTX till ett garage där det kan bli skitigt / dammigt i luften .
Du bör ha både en tilluft och frånluft ventil , på frånluften kan en strömbrytare / varvtalsregulator monteras .
Lägenhet / garage bör även skiljas åt med diffusionstät plast .
Med risk för svetsrök och avgaser så ska ventilationen ha hög prioritet. Är det dessutom en lägenhet i samma byggnad så blir det ännu viktigare.
Har du enbart en kanalfläkt som blåser ut luften så är det bättre än inget men värmen skickas rätt ut till kråkorna.
Ett beg FTX på blocket för ca 10k plus rör gör att du får in ny fräsch luft som värms upp av den luft som skickas ut, dom blandas inte på modeller med plattvärmeväxlare. Så FTX låter som ett bra alternativ här
 
Tomture61
N Nyfiknast skrev:
Med risk för svetsrök och avgaser så ska ventilationen ha hög prioritet. Är det dessutom en lägenhet i samma byggnad så blir det ännu viktigare.
Har du enbart en kanalfläkt som blåser ut luften så är det bättre än inget men värmen skickas rätt ut till kråkorna.
Ett beg FTX på blocket för ca 10k plus rör gör att du får in ny fräsch luft som värms upp av den luft som skickas ut, dom blandas inte på modeller med plattvärmeväxlare. Så FTX låter som ett bra alternativ här
Nu är mitt garage inte 150 kvm men har nästan 4 m till högsta punkten +35 kvm .
Håller 17-19 gr , när det var som kallast konsumerade LLVP:en 500 w (statiskt) har självdrag , frånluftsventilen sitter högs upp i garagtaket / väggen + inluften under slagportar .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nu är mitt garage inte 150 kvm men har nästan 4 m till högsta punkten +35 kvm .
Håller 17-19 gr , när det var som kallast konsumerade LLVP:en 500 w (statiskt) har självdrag , frånluftsventilen sitter högs upp i garagtaket / väggen + inluften under slagportar .
Mitt garage är inga 150kvm heller :p
Får du svetsrök och avgaser i garaget och hur upplever du att det funkar med självdrag?
När jag bara hade garaget för att ställa in bilen ibland så funkade det med självdrag men nu när jag snickrar så trots spånsug och flitig dammsugning behöver jag dra igång kanalfläkten för att ventilera ut små partiklar. Har man så stort som 150kvm samt att det kan förekomma svetsrök och avgaser tror du inte att ett FTX kan vara en bra lösning?
 
Tomture61
N Nyfiknast skrev:
Mitt garage är inga 150kvm heller :p
Får du svetsrök och avgaser i garaget och hur upplever du att det funkar med självdrag?
När jag bara hade garaget för att ställa in bilen ibland så funkade det med självdrag men nu när jag snickrar så trots spånsug och flitig dammsugning behöver jag dra igång kanalfläkten för att ventilera ut små partiklar. Har man så stort som 150kvm samt att det kan förekomma svetsrök och avgaser tror du inte att ett FTX kan vara en bra lösning?
FTX agregat innehåller bla . filter , har inte hört talas om tvättbara filter till FTX (men kan vara felinformerad) filter brukar vara dyra . Ett lager sot / svetsrök på innre delar i FTX försämrar återvinningen .
Finns även aggregat som återför viss del av inneluften.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
FTX agregat innehåller bla . filter , har inte hört talas om tvättbara filter till FTX (men kan vara felinformerad) filter brukar vara dyra . Ett lager sot / svetsrök på innre delar i FTX försämrar återvinningen .
Finns även aggregat som återför viss del av inneluften.
Mjo finns för och nackdelar med allt.
Kanske går med tryckluft att blåsa rent filtret. Helt ärligt så vet jag inte vad ett FTX filter kostar, hittade ett för 150kr på google men hur stort/bra som behövs kan jag inte svara på. Man behöver inte värma lika mycket med med FTX då man återvinner endel av värmen så kostnaden för filter är nog inte avgörande även om det ändå spelar roll.
Det som du säger med att det lägger sig sot osv däremot är något man behöver säkerställa att det inte drastiskt sänker effektiviteten för då faller hela poängen med FTX så bra poäng där.
Har en bekant som jobbat med ventilation och han pratade bara bra om FTX men hur det funkar med svetsrök, avgaser och potentiell beläggning är något jag skulle undersökt innan installation :D
 
Klart att du ska ha FXT aggregat.
(Begagnat från Blocket)
Detta kan betjäna både garaget och lägenheten.
Det kan snurra på lite sakta hela tiden.

När du svetsar eller snickrar så har du en utsugsfläkt som du kan starta vid behov.

//AA
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.