Jag ska dra ventilation från badrummet genom garaget och sedan ut ur huset enligt rödmarkerat. Utelämnar detaljer om bakgrund, varför, osv. Tanken är att en pax-fläkt ska driva ventilationen i badrummet.
Jag har aldrig dragit ventilation förut så tar gärna emot alla tips.
Hur ska man tänka exempelvis kring kallrasspjäll? Var sätter man den - i badrummet eller i hålet ut genom huset?
Kan man använda platta ventilationsrör, självklart med lämplig övergångskoppling? Rördimension?
Det är ju fuktig luft som ska vandra ut, måste ventilationsdragningen se ut på ett visst sätt då?
Något annat att tänka på?
Jag har aldrig dragit ventilation förut så tar gärna emot alla tips.
Hur ska man tänka exempelvis kring kallrasspjäll? Var sätter man den - i badrummet eller i hålet ut genom huset?
Kan man använda platta ventilationsrör, självklart med lämplig övergångskoppling? Rördimension?
Det är ju fuktig luft som ska vandra ut, måste ventilationsdragningen se ut på ett visst sätt då?
Något annat att tänka på?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 026 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 026 inlägg
Pax Calima går ständigt på låg fart, och ökar vid när fukten ökar. Det är den typen av fläktar som brukar rekommenderas nu för tiden eftersom en sån ser till att få fart på ventilationen i bostaden.
Men om du inte vill ha en sån fläkt så förstår jag inte hur du menar att ett kallrasskydd skulle stänga in fukt. Kan du förklara hur du tänker?
Men om du inte vill ha en sån fläkt så förstår jag inte hur du menar att ett kallrasskydd skulle stänga in fukt. Kan du förklara hur du tänker?
Tack! Jag hade inget djupare resonemang än att jag någonstans läst att fukt från badrummet kan stängas in i kanalen om det finns ett kallrasskydd i någon del av kanalen. Detta ska åtminstone vara fallet om det är någon form av självdragsventilation. Men kanske PAX-fläkten som du beskriver ovan (ständigt på låg fart) innebär att det inte är en självdragskanal som jag kommer bygga här.
Behöver man tänka på något annat när man gör en sådan här ventilationsdragning?
Behöver man tänka på något annat när man gör en sådan här ventilationsdragning?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 026 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 026 inlägg
Med en fläkt som går ständigt så är det inte en självdragskanal utan en kanal för mekanisk frånluft.
Även med ett kallrasskydd och en fläkt som för det mesta står still så kan ju inte fukt stängas in eftersom kanalen är öppen mot uteluften.
Även med ett kallrasskydd och en fläkt som för det mesta står still så kan ju inte fukt stängas in eftersom kanalen är öppen mot uteluften.
Liknande trådar
-
Skum ventilationskanal från badrum till murstock…?
Ventilation -
Ventilation tak från badrum, täta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Sotas ventilation från badrum?
Ventilation -
Frånluftshuv i plåt för badrumsventilation, lösning takgenomföring ok?
Tak & Vind -
Frånluft och ventilation i nytt badrum, vad säger reglerna?
Badrum