Jag håller på att bygga ett fritidshus i södra Sverige. Funderar nu lite över ventilation. Hur avancerat behöver det vara för ett mindre fritidshus i enplan? Jag är mest inne på att bara ha ett utsug från köksfläkten (FTX-aggregat för köksfläkt!?) och sen fönsterventiler i alla rum för insug. Samt en elektrisk badrumsfläkt. Räcker det?

Huset har pulpettak så det finns ingen möjlighet att dra ventilationskanaler i taket. Däremot kommer vi bygga ett litet (ca 4 kvm) "vindsutrymme" ovanför bastun för att få lägre takhöjd där. Kan det vara klokt att installera ett FTX-aggregat eller dylikt i det utrymmet? Det utrymmet skulle då gränsa till bastu, badrum, yttervägg och vardagsrum.

Huset är byggt i lättbetong.

• Ritning av enplans fritidshusplan med markering för tänkt vindsutrymme över bastun.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, står inför samma sits. Hur gjorde du tillslut?

Vi valde att ha en frånluftsvärmepump både för uppvärmning (vattenburen golvvärme) och ventilation. Den ska placeras i hallen (uppe till höger på skissen där jag har markerat med G). Sen drog vi ventilationsrör mellan takreglarna bort till badrum och bastu, och ut till vardagsrummet. Så den hämtar gammal och varm luft från badrum, bastu och vardagsrum.
Bäst hade varit att hämta varm luft från kyl och frys också, men pga av pulpettaket så kunde vi inte dra ventilationsrör tvärs över reglarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.